Gå til innhold

Når starte med fast føde til baby? (Samme som anonym)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4 mndr som jeg fullammer. Han tar ikke flaske. Jeg har lest på offisielle råd ang oppstart av fast føde at dersom man ammer bør man vente til 6 mndr med smaksprøver, men at dersom man gi mme, bør man starte med smaksprøver fra 4 mndr.

Han er en stor gutt på over 8 kg, og siden han nekter flaske er jeg ganske bundet til hjemmet... Han våkner også ofte på natten, både for mat og noen ganger hvor han roer seg med smokk. Ammer ca hver 3.time på dagtid og hver 4.time på natten, med unntak av økedøgn (som han har hatt ganske mange av den siste måneden...), da er det hyppigere.

Jeg ønsker å å starte med litt smaksprøver av fast føde, men er usikker pga de offisielle rådene. Har tenkt å ta det opp med helsesøster på kontrollen i neste uke, men tenkte også at jeg kunne spørre her:)

Er det noen som har linker til studier/nettsider som viser fordeler/ulemper med oppstart av fast føde for fullammede babyer under 6 mndr? Noen som har egne erfaringer? Her fra disse sidene har jeg inntrykk av at "alle" begynner med fast føde før 6 mndr.

Takk for at du tar deg tid til å svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at så lenge mor og barn har det fint med ammingen så bør man holde seg til helsedirektoratets anbefalinger. Så lenge babyen går fint opp i vekt og virker tilfredstilt, så syns jeg man skal fortsette fullammingen :) du kan jo gå på helsedirektoratets hjemmeside og lese litt om fordelene ved amming :)

MEN - babyer er jo så forskjellige! noen drikker jo nesten ikke melk, andre drikker enooorme mengder og det fins de som ikke blir mett på bare melken. I tillegg er det jo viktig at mor skal trives med ammingen! jeg fikk desverre ikke til ammingen, så vi gir mme. Gutten vår begynte å bli veldig urolig ved 3 mnd alderen, våknet mellom 5-8 ganger pr natt. Så jeg ble helt utslitt og tok kontakt med helsestasjonen. Vi prøvde med litt grøt i melken da han var 3,5 mnd, men det hjalp desverre ikke på nattesøvnen :( nå er han 4,5 mnd og vi sliter fortsatt med like mange oppvåkninger på natten , til tross for at vi er oppe i 2 grøtmåltider pr døgn. Hs sa at det var omtrent bare halvparten av barna som ble roligere av grøt, mens mange av de resterende 50% kunne bli mer urolig. Det er jo ganske bra hvis babyen din sover 4t i strekk på natten, så hvis du klarer å fullamme litt til er jo det det beste :)

Men du kjenner din baby best og kan nok ta den beste avgjørelsen! :)

Lykke til! :)

Skrevet

Dette har jeg også lurt på, jeg synes også det virker som "alle" her gir mat tidligere så har lurt på om det var en fordel?

Har i utgangspunktet tenkt å fullamme til 6 mnd jeg da, hvis det går bra og hun er fornøyd.

Skrevet

Ja, nettene er jo ok. Han våkner vel og merke oftere enn hver 4.time, men nøyer seg da med smokken. Det er jo som du sier ikke gitt at man får bedre nattesøvn av grøtoppstart... Ammingen går jo også greit, men jeg merker at jeg psykisk er veldig sliten av at tuttegutten er så avhengig av meg... Skulle ønske han i det minste tok flaske slik at jeg kunne gått på kino en kveld eller lignende!

Men hvis det beste for gutten er å fullamme til 6 mndr, så skal jeg jo klare det:) Det er første barnet, og merker at jeg hele tiden ser fremover mot ting han skal lære, når han klarer å sitte, krype, spise osv... Men jeg bør jo heller kose meg med å ha liten baby (selv om han er SVÆR...), så lenge han er liten.

Får tenke litt mer på det:)

Skrevet

Skjønner godt at du blir psykisk sliten av å være så bundet til babyen. Det hadde jeg også blitt! Babylivet kan være veeldig intenst..håper han kan ta flaske snart, for det er veldig deilig med litt alenetid uten å måtte bekymre seg for hvordan det går hjemme :) regner med dere har prøvd litt forskjellige flasker? er sikkert andre her inne som kan hjelpe deg mer med akkurat det, da gutten vår har elsket flasken framfor puppen siden dag 1.

Håper det ordner seg! :)

Skrevet

Ja, vi har prøvd mange ulike typer, bestilte også i desperasjon disse Tommee Tippee flaskene på nett fra UK, etter å ha lest her inne om gode erfaringer med de...

Skrevet

Nå har de gått bort ifra at man skal vente til 6 mnd, men begynne med smaksprøver fra 4 mnd. Grunnen til at de som fullammer har blitt anbefalt å vente er pga at man kan få mindre melk. Det gjør ingenting for baby om den får mat ved 4 mnd. (har ingenting å si for tarmene ol)

Det er også bedre å begynne ved 4 mnd med tanke på allergier, har mindre sjans for å bli allergisk om man begynne ved 4 mnd. Og babyen blir mindre kresen.

Så det er helt greit å begynne med smaksprøver nå :) Og man kan godt prøve litt forskjellige ting, frukt, grønnsaker og grøt. (men 1 ting om gangen da )

Skrevet

Her er Lillemor nettopp blitt 4 mnd og vi har såvidt begynt med smaksprøver av potetmos. Jeg også fullammer og syns det er veldig greit. Hadde derfor tenkt å vente til hun var nærmere 6 mnd med å innføre fast føde, men her anbefalte de på helsestasjonen å begynne før fordi det er når babyen er MELLOM 4 og 6 mnd de er mest mottakelige for nye smaker. Forskning har vist at de som begynner med fast føde når babyene er rundt 6 mnd oftere kan få problemer med med dette, nettopp fordi babyene kan bli mer sære på nye smaker. Har også hørt dette fra andre, mer erfarne mødre. På dette grunnlaget, og anbefalingen fra helsestasjonen har vi begynt såpass tidlig. Men kommer til å fortsette å amme mye allikevel! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...