Gå til innhold

Når starte med fast føde til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4 mndr som jeg fullammer. Han tar ikke flaske. Jeg har lest på offisielle råd ang oppstart av fast føde at dersom man ammer bør man vente til 6 mndr med smaksprøver, men at dersom man gi mme, bør man starte med smaksprøver fra 4 mndr.

Han er en stor gutt på over 8 kg, og siden han nekter flaske er jeg ganske bundet til hjemmet... Han våkner også ofte på natten, både for mat og noen ganger hvor han roer seg med smokk. Ammer ca hver 3.time på dagtid og hver 4.time på natten, med unntak av økedøgn (som han har hatt ganske mange av den siste måneden...), da er det hyppigere.

Jeg ønsker å å starte med litt smaksprøver av fast føde, men er usikker pga de offisielle rådene. Har tenkt å ta det opp med helsesøster på kontrollen i neste uke, men tenkte også at jeg kunne spørre her:)

Er det noen som har linker til studier/nettsider som viser fordeler/ulemper med oppstart av fast føde for fullammede babyer under 6 mndr? Noen som har egne erfaringer? Her fra disse sidene har jeg inntrykk av at "alle" begynner med fast føde før 6 mndr.

Takk for at du tar deg tid til å svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å begynne med smaksprøver før ved 6 mnd, men hvis du har lyst, kan du begynne nå.

Vi begynte med velling ved 6 mnd og noe særlig med fast føde fikk ikke vi inn før 8 mnd (før det smaksprøver og litt fruktmos). Barnet er flink til å spise mye forskjellig med unntak av grønnsaker... er nå 3,5 år og mm var hovednæringen til 13 mnd

Skrevet

Helle Schiørbeck, spesialpsykolog, Senter for barn med spisevansker, ved Rikshospitalet/Universitetet i Oslo sier: "Det vi nå vet er at det er et vindu, eller en sensitiv periode for å lære å like varierte smaker, når barnet er mellom 4 til 7-8 måneder"

Så det kan være lurt å begynne å introdusere smaksprøver og mat når barnet er rundt 4 mnd. Om man velger smaksprøver eller å begynne med mat er opp til en selv å bestemme:-)

Jeg begynte med tilvenning på grøt da datteren min var rundt 4 mnd. Det gikk veldig bra så jeg fortsatte med tilvenning på gulrot, bær og slikt etterhvert.

Det som er lurt er å tilvenne en type mat og en type smak av gangen slik at barnet blir vant til den smaken før noe nytt introduseres.

Om du mener det er riktig for ditt barn så kan du fint begynne med litt velling eller grøt nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...