Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #1 Skrevet 6. desember 2011 Når står deres ettåringer opp? Og dere som har små som våkner altfor tidlig hvordan løser dere det? Vi prøver å få henne til å skjønne at det er fortsatt er natta, men det er ikke alltid like lett.. Så eg trenger noen tips til hvordan dere andre løser det?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #2 Skrevet 6. desember 2011 Kutte ut ettermiddagsdupp? Det hjalp litt hos oss
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 Min er 1,5 år da, men han er i en periode nå hvor han våkner 5-6 hver dag. Tar han over i vår seng og er vi heldig kan han sove litt til. Han sover 1 gang pr dag, fra ca. 12-13.30 og det er han helt avhengig av!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Eldstemann her har våknet kl 05 i 2 år nå, og yngstemann våkner som regel 0545... Tror ikke at det er så veldig uvanlig... De er 2,5 år og 7,5 mnd gamle. Eldstemann dupper ikke lengre på dagtid. Har aldri vært velsignet med enkle sovebabyer som sover 12-14 timer her i huset dessverre.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 Hun sover kun 1-1,5 timer på formiddagen, og det er vi helt avhengige av.. Men står alle opp så fort de våkner?. Vi prøver liksom å legge henne igjen, men er så usikker på hva som er beste praksis.. Hører at mange gir en flaske melk i senga og at de sovner igjen.. Men synes ikkedyet er ideelt at hun blir vant til dette heller.. Hører også at mange tar de over i sin egen seng, men vil liksom at hun skal sove natta gjennom egen seng.. Så kan hun eventuelt få komme over i vår seng i helger.. For hvis hun blir vent til åleine over i vår seng, hva da når hun sover borte? Er jo ikke alle som vil ha henne i senga si..
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #7 Skrevet 6. desember 2011 Min ettåring (snart toåring), begynte å sove leeenge om morningen da han begynte i barnehagen i august i år. Vi må jo som regel vekke han i 7-8-tiden siden vi må på jobb, men om vi har fri sover han gjerne til 10 - 11. Tror han blir utslitt av å være i barnehagen...Han sover også dupp i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #8 Skrevet 6. desember 2011 Mine barn har stått op kl 0530 til de var ca 3år. Da sov de til 0600 eller bittelitt lenger.Nå er minsten 4 år og noen mdr og først nå så sover han til 0700 eller 0730 om han er oppe leeenge om kveldene..Og trenger 3-4 senkvelder på rappen før han sover til 0800 eller lenger... Tror veldig mange barn naturlig er A-mennesker og at deres naturlige klokke sier at det er dagen rundt 0600... Den eldste kuttet ut duppen før hun var 2, minste da han var 3. Og han var i tillegg til og stå opp 0530, våken i 2 til 4 timer HVER natt fra 0130 og utover, frem til han fylte 3......
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #9 Skrevet 6. desember 2011 Hva betegner du som tidlig, HI? Ser jo at innlegget ditt er skrevet kl 05:51, så da våknet barnet kanskje kl 05? Dette er ganske vanlig for mange, selv om det er veldig tidlig... Ja, det er tidlig, men mange småbarnsforeldre ser ut som trøtte strømper av en grunn Når barnet har blitt over ett år gammelt, så syns jeg ikke det lenger kan få melkeflaske i senga for å sove videre. De er jo ikke babyer lenger! Her står vi opp når gutten våkner, og det er stort sett mellom kl 0530 og kl 0615 (han er snart 8 mnd gammel). Han har alltid 2-3 t våkentid på morgenen før han viser tretthetstegn, så det er ingen vits i å markere at det fremdeles er natta når han våkner. Om han hadde våkna kl 04-0430 hadde det vært en annen sak, da hadde jeg prøvd med byssing og evt melkeflaske. Men jeg ville heller gjort noe med dagsovingen eller leggetidspunkt på kvelden, enn å gi melkeflaske til et barn som er over ett år fordi det våkner for tidlig (dvs før 05).
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 Hun sover kun 1-1,5 timer på formiddagen, og det er vi helt avhengige av.. er du eller barnet?? er ikke frekk asså...bare nyskjerring
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #11 Skrevet 6. desember 2011 Barnet selvfølgelig.. Uten en time på formiddagen er hun helt utslitt kl 16.30/17 på kvelden.. Og det er jo for tidlig å legge seg for natta
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #12 Skrevet 6. desember 2011 Velkommen til tilværelsen som småbarnsforeldre.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #13 Skrevet 6. desember 2011 Ta det med ro, om 10-15 år kommer du til å irritere deg over at ungen sover aaaaltfor lenge utover dagen.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #14 Skrevet 6. desember 2011 Jeg kan tåle å stå opp både 5 og 6, selv om jeg synes det er grusomt tidlig.. Men hva når hun våkner 4 eller 4.30? Da er det jo faktisk natt fortsatt.. Uansett.. Jeg var kanskje ikke tydelig nok, men problemet er vel egentlig at jeg føler hun trenger mer søvn.. Står vi opp kl 6 er hun stuptrøtt og slurvete allerede et par timer sen ete.. Og hvis hun får sove kl 8 igjen (eller kanskje jeg klarer å holde henne våken til 9) så sover hun kanskje en time, og så blir hun trøtt igjen og må ha en dupp til senere på dagen.. Og så er den onde sirkelen igang.. Har prøvd å legge henne en halvtime tidligere en ukes tid, men det har ikke endret noe (legger seg vanligvis 19, 18.30 denne uka)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #15 Skrevet 6. desember 2011 Med to barn som har vært våkne tidlig selv, så VET jeg at og kutte ut dupp og/eller legge de senere IKKE er veien og gå...Vi har prøvd det emste, og lært oss at barna er A-mennesker. Og kutte ut dupper, legge senere osv har bare ført til mer GRINETE barn, men ikke noe soving lenger om morgenen..oG vi har ikke prøvd bare EN dag,- men i en uke eller mer i strekk.. Eldste på 8 har i det siste begynt og merke at er hun lenger opp så må hun sove lenger om morgenen. Minsten på litt over 4 kan være oppe leeenge, men IKKE sove lenger på morgenen, og være sur og grinete neste dag,- men umulig og få til og soven før hans "noramle leggetid"...Etter 3-4 dager på rappen med legner "Oppetid" (i ferier ol) så kan han sove litt lenger en morgen,- ELLER sovne på dagen der han står/sitter... Nei, kutte ut dupper eller legge serner er IKKE løsnign for små barn,- i mange tilfeller..:Det er nok det første man prøver også...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #16 Skrevet 6. desember 2011 Vårt barn er 3,5 år og står fremdeles veeeeldig tidlig opp (vi sier at før 7 er natta, men aksepterer kl.6) Vi kuttet ikke dagduppen før hun var over 3 år, så det har hatt liten betydning for oss. Det ble ingen foranding annet enn at hun ble enda trøttere på kvelden. Ingen andre råd enn at du sikkert må vekke barnet første skoledag, for da vil det sove lenge......
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #17 Skrevet 6. desember 2011 Som sagt er å kutte ut dupp ikke aktuelt.. For hun trenger virkelig den dagduppen.. Får kanskje fortsette å legge henne tidlig.. Kanskje til og med prøve å legge henne 18.. Vet liksom at hun trenger mer søvn enn til 5.. Og bevises jo også ved at hun sovner med en gang hun får komme opp i senga vår om morgenen.. En vi vil liksom ikke gjøre det til en vane..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå