Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Måtte bare opprette en profil for å få litt råd fra mødre her inne. Også må jeg få ut litt frustrasjon også. Jeg er en 18 år gammel jente som bor hjemme lamme mor og en søster på 8. Jeg jobber, så nå på onsdag er det bestemt at jobben skal ha julebord som jeg har takket ja til å være med på. Det som ikke er fullt så bra er at Mamma har nattevakt den natten, så hun mener at jeg ikke kan gå fordi jeg må være hjemme å passe søsteren min. Dette er noe jeg har kjempelyst til å være med på, og det er kun 1 gang i året vi har en slik sammenkomst. Ble fryktelig irritert og sa at det var ikke jeg som hadde fått henne, og at jeg ikke kan avlyse alle mine ting bestandig siden hun skal jobbe. Skjønner at det er vanskelig å jobbe turnus når hun er alene med en 8-åring, men jeg har sagt nei til å jobbe hver tirsdag og torsdag fordi jeg må være barnevakt for henne. Får aldri noe for dette, så går jo ut over mine ting. Hun mener nå at det blir mitt ansvar å finne barnevakt siden hun mente at jeg lenge hadde visst at hun skal ha nattevakt da (fik vite det idag da jeg sa at jeg skulle ut den kvelden). Skal ikke drikke alkohol, bare god julemat sammen med noen kolleger. Går også skole itilleg, så er bare en liten ettermiddagsjobb. Burde jeg avlyse og si at jeg ikke kan komme siden jeg må være barnevakt, eller skal jeg stå på mitt? Skjønner såklart at hun ikke kan bytte bort vakten, men blir bare så lei meg når det alltid må gå utover mine ting at hun skal jobbe.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Hvis du bor hjemme og ikke betaler noe for det, synes jeg det er rett og rimelig at du skal passe søsteren din. Hvis du derimot betaler for å bo hjemme, har ikke moren din rett til å kreve det av deg. Da får hun betale en barnevakt.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Jeg betaler 2.200 kr hver mnd for å bo hjemme. HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Jeg synes at du skal dra på julebordet med jobben. Jeg mener at din mor har ansvaret for å finne en barnevakt, det er tross alt hennes datter.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Hun truer også med at jeg må flytte om jeg skal være så vanskelig, så får hun heller flytte hjem til den byen hun kommer fra. HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Såklart skal du gå på julebord! Søsteren din er ikke ditt ansvar. Stå på ditt og dra ut og kos deg med jobben.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Jeg ville nok flyttet frivillig om min mor hadde sagt noe slikt, altså som din mor bør hun vell kunne unne deg en koselig kveld med dine kolleger? Hun kan ikke kreve at du skal ta ansvaret for hennes barn. Visst du fortsatt går på videregående kan du forresten søke bidrag av din mor gjennom nav. Hvor lenge kan du motta barnebidrag? Bidrag som er fastsatt etter norske regler, løper fram til og med den måneden barnet fyller 18 år. Når barnet har fylt 18 år, kan barnet og den forelderen som har betalt bidraget, inngå avtale om at bidrag fortsatt skal betales. Dersom barnet etter fylte 18 år fortsetter med vanlig skolegang, kan barnet sette fram en søknad overfor NAV Internasjonalt om fastsettelse av bidrag etter fylte 18 år. Som vanlig skolegang regnes først og fremst skolegang i den videregående skolen. Når NAV fastsetter bidrag til barn etter fylte 18 år, blir bidraget alltid tidsbegrenset.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Reis ut med jobben og kos deg. Søsteren din er moren din sitt ansvar, ikke ditt. Hun utnytter at hun har en voksen datter, men det er nå DU er ung og står fritt til å disponere fritiden din. Det kommer en dag når det er din tur til å måtte si nei til ting, men da pga EGNE barn.. Du skal ikke straffes for at moren din ikke klarer å ordne seg barnevakt. men sånn på siden; jeg anbefaler deg til å begynne å undersøke mulighetene til å leie deg din egen leilighet etterhvert. Det er nå livet ditt begynner, og da er det trist å at du skal sette livet ditt på vent for å passe lillesøsteren din på fast basis. Moren din får heller gjøre sånn som vi andre alenemødre må gjøre; benytte seg av besteforeldre, naboer, venner eller leie en tenåring som kan hjelpe til som barnevakt (da dette blir en betalt jobb, og ikke en plikt).
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Skulle gjerne flyttet, men problemet mitt er at pappa er alkoholiker, og jeg tørr ikke bo hos han. Mamma har skikkelig dårlig råd, så kan hende hun må selge huset og heller leie noe for å komme seg opp på jorden igjen som hun så godt kaller det. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Får bare høre alt det negative og hvor iveien og motstridende jeg er.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #10 Skrevet 5. desember 2011 Du tar turen til ditt lokale nav kontor, dem kan hjelpe deg på veien. I tillegg vil du kunne søke borteboer stipend fra lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 Kanskje ei venninne av deg kan passe henne? Eller kanskje lillesøstern din kan sove hos ei venninne? (Ps, hva gjør du på bim/dib HI? er bare nyskjerrig
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 Står vell ganske tydelig i innlegget hennes? "Måtte bare opprette en profil for å få litt råd fra mødre her inne. Også må jeg få ut litt frustrasjon også."
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #13 Skrevet 6. desember 2011 Dra ut, kos deg og be mora di ta seg sammen. Hva fen er det med disse egoistiske foreldrene! Ring ei tante eller en onkel og hør om dem kan være barnevakt. Nyt at du er 18 år! Nyt det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå