Gå til innhold

What to do? Ift jobb og alene med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan organisere seg ifht jobb når man er alene med barn og jobber helger og netter i helsevesenet?! Føler dette her virker helt håpløst.. Ikke mulig å få turnus bare dagtid og uten helger heller... :-( må jeg slutte i helsevesenet?! Har ingen familie som kan passe heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har i realiteten kun 2 valg.. Skaffe barnepass eller finne en annen jobb... Jeg var i samme situasjon for en stund siden pga mannen min som var syk og ikke kunne passe barnet vårt alene... Det endte med at jeg byttet jobb...

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å bli sykepleier men turde ikke starte utdannelsen engang før jeg hadde funnet meg en mann å dele livet med og som var villig til stille opp for meg. Hadde ikke klart å få kabalen til å gå opp som alenemor.

Har selv vært alenemor i flere år og har ingen familie som kan stille opp(de bor flere timer unna). Du kan jo prøve å søke jobb på f.eks poliklikk eller poster som er kun åpne på dagtid, men de jobbene er veldig vanskelige å få :(

Er selv student i praksis nå og er avhengig både av samboeren min og venner for å få ting til å gå rundt her med turnusen. Hadde aldri i verden klart dette alene. Ikke hadde jeg hatt råd til barnevakt for alt dette her heller.

Du har ingen venninner med barn som du kan bytte barnepass med da? Så slipper dere utgifter. Da kan dere passe hverandres barn.

Skrevet

Det er få jobbet uten turnusarbeid i den sektoren, men det er mulig litt avhengig av utdanningen din.

Du må nok finne på noe annet.

Lykke til

Skrevet

Men er det virkelig mulig å skaffe barnepass på kveldstid og i helger? Er det noen som er villige til å passe barn på slike ugunstige tidspunkt? Evnt også være barnevakt på natta?

Jeg bare ser for meg at jeg må bytte jobb og gå voldsomt ned i lønn med alt det må innebære...

Jeg er villig til å gjøre det for barnet mitt altså, jeg ser jo at det kan hende jeg ikke har noe valg og jeg velger ikke bort barnet mitt...

HI

Skrevet

Jeg er sykepleier så jeg er forsåvidt ferdig utdannet. Men de jobbene spm er dagtid særlig poliklinikk og dagsykepleier er det så rift om at jeg nok ikke har en sjanse. Selv om jeg selvfølgelig kommer til å søke.

Har ingen venner med barn som blir på samme alder i nærheten.

Skrevet

Men om du er alene med små barn har du vel krav på å få tilrettelagt turnus?

Skrevet

Ja, om det ikke er til særlig ulempe for arbeidsgiver.. Og det er det fordi om en person får kun dagvakter og slipper helg så må en annen person jobber mer ubekvemt.. Og andre i lignende situasjon vil også da ha krav på tilrettelegging.. Det betyr flere som jobber dag og mange flere ubekvemme vakter å fordele på færre.. Det går ikke når arbeidsgiver allerede som det er har problemer med å dekke opp spesielt helger..

Jeg fikk tilrettelegging i et par måneder pga akutt sykdom hos mannen, men når han ikke ble frisk raskt nok fikk jeg et ultimatum - jobb de ubekvemme vaktene eller si opp.. Jeg sa som sagt opp..

Skrevet

Hvis pappaen har samvær kan du prøve å få helge/kveldsvaktene når han har samvær. De jeg kjenner som har jobbet helger og kvelder har løst det på den måten når de har vært alene. Enten ved at arbeidsgiver har tilrettelagt turnusen så vaktene har blitt lagt da, eller ved at de selv har ordnet det ved å bytte vaktene.

Skrevet

Søk jobb i hjemmesykepleien, eller feks i psykiatrisk team. Jeg var i praksis i hjemmesykepleien, og sykepleierne der gikk jo turnus, men mye mindre kveldsvakter enn mange andre steder. Fordi det meste blir lagt opp til å gjøres på dagtid, slik at de som er på om kvelden kun har ansvar for mat og stell som innebærer langt færre på jobb, og lavere krav til utdannelse. Mener å huske at de hadde fast kveldsvakt ca en gang i uka. Og helg hver 5 helg. Så henger du opp lapp på den lokale vgs/høyskolen og søker etter en student som kan tenke seg å tjene litt ekstra på å passe barn på kvelds og nattetid.

Skrevet

Jeg ville gått for AuPair.

Jobber rare tider selv, og uten AuPair hadde det aldri gått! Er også alene med barn.

Skrevet

Det er dessverre ikke noen pappa i bildet.

HI

Skrevet

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien tidligere og husker jeg hadde a 50-50 dag og kveld.. men du har jo rett i at det kan være lettere å tilrettelegge der da..

HI

Skrevet

AuPair har jeg ikke råd til, jeg bor dessuten på 30 Kvm så da måtte det blitt en aupair med eget hus ;-)

Nei, jeg må nok bare innse at jeg må skifte jobb helt noen år... eventuellt forsøke hjspl igjen. (og det har jeg egentlig ikke så veldig lyst til fordi sist jeg jobbet i hjspl så fikk jeg prolaps)

HI

Skrevet

Jeg jobber i barnehage - og mange av mine kollegaer har tidligere jobbet i helsevesenet.

Etter at de har fått barn har de ikke fått kabalen til å gå opp - og ikke alle er alene.

Du får jo selsvagt ikke alle tilleggene med en bhg-jobb, men stabil arbeidstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...