Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Gutten min er 8 mnd, og har alltid vært lang og slank (og småspist). Det som er, er at han ikke har noe å gå på ved sykdom Syns han blir så tynn, og bruker lang tid på å få igjen matlysta. Hvordan takler deres lange og tynne barn sykdom? Og hvordan er matinntaket og vektoppgangen?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Jeg hadde Han er nå 8år gammel. Han var ikke mye syk, ta det som det kommer, man får legehjelp om ungen blir dehydrert og ikke får i seg næring.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Datteren min har alltid vært tynn. Var ganske stresset en periode, da hun gikk ned i vekt fra hun var 8 til 10 mnd. Men helsesøster mente dette var helt greit, ettersom de blir mer aktive i den alderen. Så min lille veide bare 8 kg på 1-års kontrollen, men er heldigvis en frisk og rask 2-åring nå Og når det kommer til mat, så kjenner jeg igjen det med dårlig matlys etter sykdom. Kunne gå en uke etterpå før hun spiste nogenlunde igjen. Ikke noe morsomt for mammaen det nei!
Babyønske �� Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Har ei lita jente på 7 mnd. Hun er 68 cm og 6900 gr. Var 4 kg ved fødsel. Fortsatt litt igjen før fødselsvekten er doblet altså, noe den burde vært for lenge siden. Har hatt dårlig vektoppgang hele veien. Først pga jeg hadde lite melk selv, og at det ikke har hjulpet så mye å gi henne mme og nå senere fast føde. Hun har en eldre bror som begynte i barnehage nå i høst og får stort sett alle de forkjøelser han får. Heldigvis har hun ganske god matlyst til tross for mye forkjølelse. Men noen storspiser er hun ikke, spiser normalt. Nå har vekten hennes bortimot stagnert så nå er vi nødt å gjøre noen tiltak. Bl a gjøre maten mer næringstett. Mistenker at hun reagerer på gluten, så det kan være grunnen til at hun ikke tar til seg nok næring.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Kan kanskje legge til at eldstemann, snart 3 år, alltid har vært småspist og kresen. Fikk omtrent ikke i han fast føde før han var 1 år. Vekten hans gikk fint opp hele veien, og da ble han for det meste ammet. Han får alltid dårlig matlyst i forbindelse med forkjølelse/sykdom. Men han klart seg helt fint til tross for lange perioder med lite mat
Babyønske �� Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Skulle ikke være anonym på den siste der da...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Ja, jenta mi var 2890 gr 2 dager over termin. Nå er hun 16 mnd og veier 8,3 kg og er 79cm lang.. Ved sykdom, så har hun ikke noe å gå på.. Men med norsk helsehjelp så skal det ikke være noe problem
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Men, har barna deres trengt noe legehjelp ved sykdom da? Har totalt sykehusangst, så håper vi slipper det... HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 jeg har en lang og tynn gutt. Han var bare 2500ved fødsel, og kom til termin. Han har lagt på seg jevnt og trutt, men er fortsatt ca. 2kg under gjennomsnittet.. Men han er aktiv, spiser godt og legger på seg. Matinntakk har variert en del her, det går i perioder. Noen ganger kan han spise mengder, mens andre ganger vil han ikke spise noe.. Han takler sykdom helt greit, min skal jo være tynn, så han mangler ikke noe om du skjønner. Men han bruker lang tid på å få matlysten tilbake. Men da spiser han mer igjen når han først har matlyst.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #10 Skrevet 5. desember 2011 Anonym nr 2 her. Vi måtte på sykehuset da hun var 8 mnd. Hadde hatt feber i noen dager, og våknet en natt av at hun var glovarm. Målte feberen, og den viste 40,9. I tillegg kastet hun opp. Dro på legevakten, og ble sendt rett på sykehuset. Var på sykehuset noen timer mens de tok masse prøver. Fant ingenting, og de mente det bare var en infeksjon. Heldigvis ble hun helt frisk i løpet av de neste dagene. Og selv om hun veide veldig lite da, ble legene ganske så forbauset over at hun ikke var dehyrert i det hele tatt. Så de tåler ganske mye selv om de er tynne og små.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 Han har ikke trengt noe ekstra leghjelp pga vekten sin. Kun antibiotika osv pga sykdom. Vi går til jevnlig kontroll hos barnelege og hs da, men det er mer for å sjekke at han går opp da, og vi syns det er greit selv og.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 Har en lang og tynn gutt på 3,5 år som veide 4750gr ved fødsel :-) Ammet i et år, var kresen, så han spiste ikke så mye fast føde før han var året. Nå spiser han bare når han må, ber aldri om mat fordi han er sulte, er ganske kresen, men spiser litt grønnsaker og mye frukt. Vokser og er like frisk som broren som spiser "alt" og er kraftigere. Ver helt lik selv når jeg var lite, tynn som en strek og kresen, har tatt det godt igjen i voksen alder ;-) Er ikke bekymret..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #13 Skrevet 5. desember 2011 Så heldige dere er, dere som klarer la være å bli bekymret. Jeg bekymrer meg alt for mye over matinntak og vekt. Og disse bekymringene tar jo helt av når han blir syk (har hatt oppkast/diare nå). Ser for meg lange sykehusopphold med sonde, intravenøs osv. Han spiser jo lite, og er ikke kjempeinteressert i mat til vanlig, så det blir jo veldig dårlig når han blir syk. Tar tid å få matlysten opp på normalt, men småspist nivå igjen. Syns også han har blitt tynnere denne runden. Syns jeg kjenner alle beina i kroppen HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #14 Skrevet 5. desember 2011 Datteren min var alltid liten. 2900 gram når hun ble født, under 8 kilo når hun var året. nå er hun snart tre år, ca 104 høy og 11 kilo, så fortsatt høy og tynn. Hun regulerer matinntaket selv og har alltid gjort det.l i perioder spiser hun nesten ingenting.. kan vare så mye som i 2 måneder, men er sykt aktiv uansett. Så kan hun ha en måned hvor hun spiser skikkelig mye. De aller aller fleste barn regulerer det selv. Kun de ekstremt småspiste trenger hjelp med sonde og slikt, er ikke veldig mange av de. Og som oftes kan de være syke en stund, for de henter seg inn etter det. Men jeg har hun alltid hjemme en dag til når hun er frisk, slik at hun får hentet seg skikkelig inn, spist litt og slikt. så tror du skal slappe av. Men er du skikkelig bekymret kan du jo prate med en lege:-)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #15 Skrevet 5. desember 2011 Hadde svært dysmatur baby. Brukte mye tid på mating, men presset henne aldri til å spise mer enn til hun var mett. Ved 1 år var hun normalvektig. Det er viktig at barn helt fra starten av får et naturlig forhold til mat og lærer å kjenne metthetsfølelsen. Det gjør at man ikke ødelegger apestaten og det er viktig med tanke på overvekt og spiseforstyrrelser senere i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå