Gå til innhold

Vanskelig ang sykemelding og ny jobb :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i en jobb for ca 4 med siden, ble sykmeldt etter få uker pga en yrkesskade, som på ingen måte var min skyld, men skjedde grunnet dårlig sikring på jobben. Så etter noen uker igjen ble jeg sykmeldt på nytt pga virus på balansenerva, da sa jeg ifra at jeg ikke skulle ha sykemelding, forklarte arbeidsgiver at hun skulle sette det som ubetalt fri ( hun fikk se sykmeldt fra legen, ) håpet at dette kanskje ville gjøre inntrykket av meg som arbeidsgiver bedre. For jeg er forferdelig flau over å være sykmeldt så mange ganger på kort tid.

Jeg har også barn i barnehage, første året nå, og vi har vel fått stort sett alt som har gått. Når jeg da har vært hjemme med barnet, eller blitt syk selv, har jeg sagt det samme til arbeidsgiver, at hun kan sette det som fri, så ser hun i alle fall at jeg vil gjøre jobben, og at jeg ikke fikk den for å få sykepenger. Nå ble jeg ringt av sjefen i dag, hun ville sette opp et møte for å snakke om fraværet mitt, og jeg er livredd for å få sparken!!!

For ca 2 med siden begynte jeg å slite med veldig sterke magesmerter, legene fant blod og slik i avføringen min, og blod i urina. Jeg er for tiden til utredning, og legen ville helst at jeg skulle bli sykmeldt til de finner ut av hva det er, noe som kan ta en stund. De tror også at jeg har lett for å dra på meg alt som går i sammenheng med disse magesmertene, og advarte meg om at jeg kunne bli lettere syk fremover, og oftere. Jeg ville ikke ta i mot en sykemelding og tenkte at det var bedre å være hjemme en dag eller 2 iblant enn å bli sykmeldt på ubestemt tid etter så lite tid i den nye jobben. Burde jeg si dette til arbeidsgiver i møtet? Er det lurere å si opp jobben og sykmeldt meg for så å søke på nytt når jeg er frisk? Litt desperat her jeg sitter....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk blir syke, og slik er det. Etter seksten dager er det ikke lenger arbeidsgiver som betaler fraværet heller.

Å sette en sykmelding som ulønnet fri er tøvete, og du skal selvfølgelig ikke si opp jobben grunnet sykdom.

God bedring.

Skrevet

Takk for svar! Uff, ja, tøvete er det sikkert. Jeg føler meg bare som verdens verste arbeidstaker:(

Skrevet

Enig med pila.

Jeg har det litt på samme måte selv også. Begynte i ny jobb, tok sommerferie på lik linje med de andre på sommeren, etter 3 mnd i jobb. Kom tilbake etter 3 1/2 uke med sommerferie, jobbet 1 1/2 uke og har nå vært sykemeldt i 4 mnd og det ser ikke ut til at jeg skal tilbake i jobb med det første. Jeg skal i alle fall operere i hånda nå først.

Men det er jo ikke arb. giver som betaler lønna mi lenger. Hadde nok vært kjipere for dem om jeg hele tiden jobbet noen dager slik at de måtte betalt 16 dagers sykepenger for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...