Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har vært veldig dårlig til å spare penger. bruker helst opp alt før neste lønning. Nå har jeg tatt meg selv i nakken og laget budsjett for vår husholdning. Har også startet opp 2 nye kontoer som skal være sparing og buffer-konto. Er det bare meg som har vært veldig sløsete og vimsete med penger?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Ja, flere stykker faktisk. Liker ikke tanken på å være helt blakk, tenk om noe skal skje... Vi har en regningskonto med fast trekk til og dit setter vi litt mer penger hver måned enn vi faktisk har i utgifter så vi bygger opp en buffer der som vi kan ta av til alt fra bilreperasjoner til ny vaskemaskin om slike behov skulle melde seg. Jeg har også en sparebøsse som jeg putter mynter på hele tiden, tømmer lommeboken flere ganger i uken og legger på bøssen. Disse pengene setter jeg inn på min egen sparekonto, de kan jeg ta ut igjen og bruke til alt fra en dyr jakke til noen fine sko om jeg ønsker. På den kontoen har jeg 15.000,- nå. Så har jeg og mannen en felles sparekonto som vi sparer til ferier o.l.. Der setter vi inn penger vi får av div grunner, bursdagspenger, når jeg får en 200-lapp av bestemor, utbytte fra Obs! og slike ting. Der har vi 17.000,- nå.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Ja, det har jeg. Har alltid vært flink til å spare, selv da jeg var student. Hadde ca 150.000 da jeg møtte mannen min, men han startet på 0. Heldigvis er vi ganske enige om økonomiske prioriteringer, så klarte til sammen å spare 200.000 (til) på 1,5 år. Bodde og levde relativt billig, Hele bufferen gikk med da vi kjøpte bil og leilighet, men nå (2,5 år etter) er vi oppe i hver vår sparekonto med 100.000 på. I tillegg har mannen 80.000 på bsu som vi enten kommer til å bruke på nytt kjøkken og bad, eller som egenkapital neste gang vi skal kjøpe hus.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 så flinke dere er! Det er mitt mål også HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Ja, jeg var veldig sløv før. Hadde ikke sparekonto, bufferkonto eller kontroll. Inkassoene hopet seg opp og livskvaliteten var lik null. Noen år etterpå har jeg sparekonto, bufferkonto og full kontroll. Inkassoene er nedbetalt og jeg vet på øret hva som kommer og hva som går hver måned. Deilig!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Vi har en sparekonto på 30 000kr. Jobber med å få den høyere.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Ja, det har vi. Vi var begge studenter en periode (med barn i barnehage,bil og hele pakka). Vi jobbet ikke ved siden av studiene, men vi sparte mye penger likevel. Babyutstyr arvet vi fra min tante så hele engangsstøtnaden ble også satt på sparekonto. Vi har brukt lite penger på klær til oss selv, kino og ferier i denne perioden, men har prioritert god og sunn mat, gode klær til barnet etc. Etter 2 år som studentforeldre hadde vi spart ca 150 00,- Nå er mannen i jobb mens jeg fortsatt studerer og vi har kjøpt oss vår første bolig - vi brukte det meste vi hadde til egenkapital men sitter igjen med ca 60 000 etter boligkjøpet. (Vi var heldige og fikk hjelp av familien som ville hjelpe til med noe av egenkapitalen.) Jeg er glad og stolt for at vi har klart å spare oss opp såpass mye til tross for liten inntekt Lykke til HI - jeg er sikker på at du også klarer å spare om du bare VIL og er motivert! Om du har et mål med sparingen blir det kanskje litt lettere å komme i gang? Skjønner jo at den er der til uforutsette utgifter - men kanskje det kan være greit å spare til noe annet i tillegg? F.eks ferie eller bolig ?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Vi har en buffer på litt over 2 ganger månedsinntekten. Skal opp på minst 3.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 150 000,- mente jeg selvfølgelig. Tror ikke man får så mye hus for 15000...Dessverre
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #10 Skrevet 5. desember 2011 Ja det har jeg og det står nesten 40 000 på den. I tillegg har vi en bryllupskonto som vi sparer til og om krisen kommer tar vi fra den. Mener om noen mister jobben altså. Jeg skal kjøpe meg inn i huset og være likeverdig eier så da forsvinner hele bufferkontoen min, men tenker at jeg klarer å spare meg opp litt igjen etter jul. Samboeren har også en bufferkonto med noen tusen, har ikke oversikt akkurat nå hehe =)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 Vi har høyrentekonto med 600 000 kr, og bufferkonto med ca. 70 000 kr.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 Bufferkonto/ sparekonto. Vi har vel ca 20 000kr på en kombinert buffer- og sparekonto. Burde vært flinkere vi også. Aner ikke hvor pengene blir av engang! Vi kjøper sjelden klær eller interiør.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #13 Skrevet 5. desember 2011 Ja, alltid. Nå har vi en buffer på 140 000 kr. Vi hadde 160 000 kr...men brukte 20 000 kr på bil (ny turbo)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #14 Skrevet 5. desember 2011 Jeg var elendig til å spare før, men nå går det unna vi har akk brukt opp oppsparte midler til egen kapital, men har igjen en buffer på 2 mndslønn+ har en felles regningskonto som alltid ligger ca 10000 over for å dekke type vaskemaskin som går i stykker osv i tillegg har jeg alltid en buffer på ca 5-10 tusen på brukskonto. Men, jeg kjøper ikke dyre ting til meg selv, vi er ganske flinke med rimelig mat, og er ikke ute mer enn 2x i mnd
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #15 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har faktisk klart å spare 400 000 på 4 år. Det blir mest EK til nyinnkjøpt tomannsbolig som snart skal bygges. Enn så lenge bor jeg gratis, men gleder meg til å få noe eget:)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #17 Skrevet 5. desember 2011 Etter et heldig hussalg har vi nå over 700 000kr stående på en konto. Endel av det forsvinner til egenkapital til nytt hus, men kommer nok til ha en bufferkonto med ca 300 000kr. Aldri hatt så mye penger før og kjenner en stor trygghet i å ha de i bakhånd. Hvertfall nå som vi venter baby for første gang:)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #18 Skrevet 6. desember 2011 Ja,det har jeg.Jeg har regningskonto og sparekonto,og er aldri blakk.Jeg er ufør og alenemor,men sparer jo lell.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #19 Skrevet 6. desember 2011 ja vi har regnignskonto, sparekonto,. har dessverre ikke så mye der enda. jeg ble arbeidsledig i høst og vi har brukt en del av pengene på det dagli som mat og bil utgifter. nå har jeg inntekt igjen og nå er planen og spare en del fremover. gleder meg til og få spart litt mer igjen nå,.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #20 Skrevet 6. desember 2011 Blir stressa om jeg ikke har penger på "bufferen" Startet med ekstra konto når jeg var 20 ca... Kjøpte hus for 1år siden, og da ble den tømt (brukt som "egenkapital") men nå er det snart fylt opp igjen. Runder 100000,- neste lønning. phu! hehe.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #21 Skrevet 6. desember 2011 Har selvfølgelig bufferkonto.. (vi har mulighet til det, og da er det en selvfølge for meg;) Den er ikke veldig stor, men har vel kommet opp i nesten 40.000. Vi setter barnetrygden rett inn på den kontoen, og da vokser den sakte men sikkert. vi har 3 barn, så det blir jo litt hver mnd. I tillegg sparer mannen i BSU 20.000 i året, og jeg har egen sparekonto med ca 25.000. Totalt blir det jo en del ekstra, og jeg har alltid vært flink til å spare. Før vi giftet oss og bygde hus, hadde jeg 500.000 på sparekonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå