Gå til innhold

Allergivennlige katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er allergisk mot både hun dog katt, og to av barna har allergi mot hund og dermed i risiko for å bli allergisk mot katt også. Men vi har så veldig lyst på en katt likevel, og jeg mener å ha hørt at noen katteraser er ganske allergivennlige. Stemmer dette? Er det noen som har noen erfaringer med dette? Har også hørt noe om at man kan få med seg noen hårstrå fra oppdretter og "gni" inn i klær/sengetøy og la de med allergi gå med/sove i dette et par dager for å se om de reagerer slik at man finer et ut før man evt får dyret i hus. Er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bangalkatt er ganske allergivennlige, men når dere alle er såpass allergiske som det høres ut som dere er vet jeg ikke om det er noen god ide?

Dere kan ta kontakt med nærmeste oppdretter og komme på besøk for å kose med kattene, da merker dere jo fort om dere reagerer på dem.

Ellers er jo nakenkatter allergivennlige, jeg synes de er gørrtøffe, men skjønner jo at alle ikke er enige med meg i det ;)

Skrevet

Katteallergi kommer fra kattens spytt, ikke pelsen, så nakenkatt hjelper ikke.

Jeg har voldsom dyreallergi, men har likevel dyr. Man blir litt immun mot egen katt, jeg merker ikke noe med mindre jeg får kattehåret hennes i øyet. Er jeg hos noen andre med katt så blir jeg derimot som oftest allergisk. Hunder kan jeg ikke være i nærheten av i det hele tatt.

Skrevet

Fra kattens spytt?

På TV2 forrige dagen var det om nettopp allergi i programmet Dyrlegene, og der sa de at allergi kom av kattens hud og fettproduksjonen i den. Katter med mindre underpels som f.eks Bengalkatter er mer allergivennlige fordi de har mindre fett i pelsen sin. Var en familie med katteallergi som prøvde ut forskjellige typer allergivennlige katter.

Skrevet

Sibirkatten regnes som en av de mest allergivennlige kattene. Det er ikke lengden på pelsen som avgjør om en katt er allergivennlig eller ikke, men snarere om spyttet den bruker til å rengjøre pelsen med, inneholder et bestemt stoff. Sibirkatt mangler dette stoffet, og derfor vil mange som får allergiske reaksjoner mot vanlige katter, oppleve at Sibirkatt ikke gir allergiske reaksjoner. Hunnkatt gir også mindre reaksjoner enn hannkatt. Det må likevel understrekes at dette er individuelt, og at noen derfor også kan få allergiske reaksjoner også med sibirkatt. I følge en undersøkelse fra Ditt Dyr, kan også riktig kattesand ha betydning for om man tåler katten eller ikke.

Skrevet

Tusen takk for mange svar! Skal lese meg litt opp på de to foreslåtte rasene og se om det er noen oppdrettere i byen vår. Så kan vi evt høre om vi får lov til å komme på besøk og la ungene kose vilt og uhemmet med kattene litt for å se om de tåler det ;)

HI

Skrevet

Sibirkatten er en veldig sosial og tilpasningsdyktig katt. Den er også en meget barnevennlig og familievennlig katt. Den har et godt lynne og utrolig fin katt utseendemessig.

Lykke til i jakten på katt:-)

20:21

Skrevet

Datteren vår er allergisk mot katt. Testet henne på sibirkatt, men reagerte veldig på den også.

Skrevet

Som sagt: Det må understrekes at det er individuelt, og at noen derfor også kan få allergiske reaksjoner med sibirkatt.

Men jevnt over er det den katten som regnes for å være mest allergivennlig

20:21

Skrevet

Britisk korthåret! Har den selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...