Gå til innhold

Jeg er overvektig og gravid... og livredd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fikk mitt første barn fikk jeg en voldsom dødsangst. Jeg var og er fortsatt livredd for at det skal skje meg noe... Vil ikke at barnet mitt skal vokse opp uten meg...

nå er jeg gravid med nr.2 og har blitt litt overvektig siden forrige graviditet,

Jeg er livredd for komplikasjoner spesielt under fødselen, som at jeg skal få blodpropp eller at belastningen blir for stor på kroppen og at jeg rett og slett bare dør...

vet jo at det er overvektige som får barn hele tiden... men klarer bare ikke riste det av meg...

Noen som har vært igjennom dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så trist at du sitter med sånne følelser og tanker. Ingenting er verre enn ha frykter som du ikke klarer å stenge ute.

Desverre har ikke jeg ingen erfaringer om akkurat det du lurer på, men jeg kan ivertfall si at vi alle enten sent eller tidlig i svangerskapet har ein million bekymringer, og ingen vet svarene på disse uansett hvor mye vi leser, snur, vender, krangler og diskuterer her inne.

selv sitter jeg i uke 8 og tenker at fosteret er dødt eller misdannet osv osv..

jeg vet ikke helt om det var noe trøst i dette innlegget, men ville bare at du skulle tenke at det meste er som oftest bare bekymringer som vi skaper i hodet fordi vi hører og leser så mye rundt forbi. Jeg har ein beskjent som fikk blodpropp under graviditet, og hun er tynn som ei sild...

uansett lykke til!

Skrevet

Hvor voldsom overvekt er det snakk om? jeg kjenner mange som er nesten 20 kilo for mye og ikke har ett eneste lyte og har født sunne friske barn.

Skjønner jo at det er vanskelig å riste av seg frykten når vi stadig får høre om hvor kjempefarlig overvekt er; og jeg vet ikke hva jeg kan si for å roe deg ned; bortsett fra at - dette går bra! Stress ned, og spis sunt, så forebygger du i hvert dall for blodpropp enn så lenge :)

Skrevet

tanker om døden er helt normalt under en graviditet. er ganske sikker på at alle har hatt tanken i større eller mindre grad. det er innstinktet i oss som sier at vi må klare oss fordi vi skal ta vare på barna våre.

men når disse tankene går over til angst da blir de et problem. vil annebfale deg å søke hjelp hos en jordmor som er utdannet innen dette.

når det kommer til overvekten din, jeg var høygravid og helt ok i vekten, var vel 77 kg helt på slutten og fikk blodpropp:) det gjikk kjempe fint, fikk noen propper som spredde seg i lungene,fikk medisin og overlevde fint,fint:) blodpropp må ikke være verdens undergang, men en skal ha stor respekt:) blodpropp faren er der uansett hvor tung en er. det er mulig å gå på blodfortynnende som forebyggende,snakk med legen din.

drikk mye, beveg deg mye, unng fast hvile stilling og bruk spesial støtte strømper tilpasset deg fra spesial butikk som går heeeeelt opp til lysken:) og snakk med legen om forebyggende medisiner... da har du gjort ditt.

Skrevet

Jeg ville tatt en samtale på sykehuset. Det kan hjelpe deg å få en gjennomgang av hva som egentlig skjer under en fødsel, og hvilke erfaringer de har ifht overvekt hos fødekvinner. Du blir jo sjekket for blodtrykk og diabetes, og finner de ikke noe galt så er du jo like frisk som sylfidene ;-)

Prat med jordmor om det også! Prat om det, rett og slett! Angst er guffne greier og er ikke noe man skal tulle med under en graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...