Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Vi har to barn på drøyt 1 og 4 år. Bor i hus med hage som grenser mot skog og det er en del katter i området. En bekjent av oss er nødt til å omplassere katten sin som er ca 2 år. Det er en utekatt, og eieren mener at den er veldig rolig og kosete. Vi har lenge pratet om at vi har lyst på et dyr. Vinglet litt mellom katt og hund, og i det siste har vi vært mest enige om å skaffe hund når ungene blir litt større. Men så har vi da mulighet til å få denne katten da... Det må sies at vi har veldig lite erfaring med katt da. Jeg er oppvokst med hund. Men dere som har katt, er det i det hele tatt å anbefale når minste er så pass liten? Er det vanskelig å "bli kjent" med den og få den til å tilpasse seg oss når vi ikke har den fra starten av?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 Jeg ville heller hatt katter rundt barn enn hunder. Det vil ikke være et problem for katten å knytte seg til dere, men hold den inne en stund, før dere slipper den ut med sele på. Etter noen måneder med dette kan dere slippe den ut uten bånd. Min katt er en irritabel kattefrøken, som ikke er redd for å si ifra om hun ikke vil bli klappet, men er det barn så lar hun det gå. Merket det på mange katter, de finner seg i masse fra barn.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Ingen flere? Enn dere som har katt og barn, hvordan funker det?
Underveis --> Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Jeg har en katt som jeg tok over i voksen alder (katten altså, he he he), og den er den mest kosete katten jeg noen gang har møtt. Grenser mot plagsom *hi hi hi* Han er verdens snilleste mot 2-åringen og jeg er overhode ikke bekymret for babyen som kommer. Det er ikke vanskelig å bli kjent med den. Bare husk å ha den inne et par uker før dere slipper den ut (og at den da er kastrert, chippet og vaksinert) slik at den vet hvor den bor. Min holdning til barn og dyr er at det er minst like viktig å oppdra barna her. Her er det nulltoleranse for terror av dyra (har både hund og katt). Han må faktisk si unnskyld til katten og hunden dersom han gjør de noe vondt, og nå når han er 2 1/2 så har han skjønt at man må være like snill mot dyr som med mennesker. Hender han løper etter katten, med da stanser jeg ham. Det er det verste jeg vet og kan ende i at katten forsvarer seg (forståelig nok). Denne katten som jeg har var ikke vant til hund fra før, og hadde nok gått ute en god stund før den ramlet inn i stua mi. Den har nå blitt kompis med hunden (schäfer på 40 kg) og elsker menneskene i det :-) Det eneste du skal huske på er at det kan bli en del slossing på den siden den er ny i et område med mange katter. De er svært territorielle når de er kastrert, så om du er smart, så forsikrer du den ;-) Kan bli noen turer til dyrlegen for å lappe den sammen!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 hei jeg er oppvokst med begge deler det er fordeler og ulemper med begge.... katt: det går kjempe bra med katt når man har barn.. når du over tar en katt må du holde den inne litt så den venner seg til dere. den går turer ute selv,selvstendig kan være hjemmme allene i et døgn, med satt ut nok mat og drikke og katte do. vanskelig å få barnevakt og dra bort på ferie. kjøp klore brett ellers går den på møbler.. jeg har katt nå 6 mnd med små og store barn går kjempe fint:))))
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Takk for fine svar:) Føler at dette må være en veloverveid beslutning siden det faktiskt er et stort ansvar å ta et dyr i hus. Vil ikke ta en impusliv beslutning selv om vi må ta en avgjørelse ganske snart. Vi er vanligvis ikke så veldig mye på reisefot, men har hytta som vi bruker mye, en times kjøretur fra hvor vi bor. Vil det være problematisk å ta med katten på hytta?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå