Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Nå har jeg gjort. Meldt fra til skatteetaten ang. svindel av skatt. Håper jeg har gjort det riktig. Det er en nær i familien som har gjort, og har gjort det i flere år. Tror det må være snakk om minst over kr. 200 000 hvis ikke mer. Den personen har også svindlet til seg sosialstønad og andre goder som den ikke har krav på heller, så til sammen så har den personene svindlet staten over kr. 300 000 tilsammen hvis ikke mer. (Er uskikker på eksakt tall, men regner med at det vil ligger rundt der). Ja, da får dere bare gir med ris hvis dere synes det var dårlig gjort av meg, men jeg har mine prinsipper også. Og jeg blir provosert når jeg leser om personer som så vidt klarer seg selv, men får ikke hjelp mens den personen jeg snakker om kan lever på andres nød. Ja, jeg ser det på den måten. Den personen kan klarer seg fint uten alt den hjelpen fra staten.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Jeg hadde aldri klart å melde fra selv, men jeg er helt enig med deg i prinsippet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Det tok meg noen år før jeg tok motet til meg, og håper at jeg har gjort det riktige. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Alvorlige tilfelle som gjelder over tid er det korrekt å melde fra om. De stjeler fra fellesskapet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Håper du har vært kvinne nok til å si fra til vedkommende umiddelbart da du oppdaget dette - at det ikke er akseptabelt, og at du vil melde fra om vedkommende ikke gjør det selv. For det blir gjerne ikke tatt godt imot hvis du bare har holdt munn, aldri sagt fra til ham eller henne, og deretter melder fra nå. Nå er dette så alvorlig at om vedkommende dømmes for det, vil han eller hun dømmes til fengselsstraff, i tillegg til å betale tilbake alt pluss en hel del til i straffeskatt osv. Enig i at slikt skal meldes fra om, men det koster mye for den som gjør det. Særlig hvis dette er svigerfamilie og ikke din egen, da kan det bli sårt for partneren din å se familiemedlemmet sitt i fengsel fordi du meldte fra. Like fullt er det riktig når vedkommende ikke er villig til å ordne opp selv.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 enig med deg hi. Bra jobbet:) norge trenger flere som deg:)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Til 1106 Alle vi i famillien har sagt fra, men personen vil ikke høre. Personen sa at har gjort det i x antall år og har aldri blitt fersket. Jeg har tenkt masse på det om jeg skal gjøre det eller ikke. Har gått og tenkt på det i over 2 år. Hadde personen gjort det pga krise tilfelle 1/2 års eller 1 år, så hadde jeg ikke brydd meg om det, men i nesten 10 år???? og det er snakk om endel penger som kanskje kunne gått til bedre skole eller barnehage eller andre ting. Den personen har alltid fått viljen sin og har ikke fått noen konsekvenser for det, så det er kanskje påtide? Personen er godt voksen og bør vite hva som er riktig og galt. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Syns det er bra gjort HI. Jeg er forresten uenig i at man burde si fra til svindleren, man kan melde det anonymt og det er helt greit. Ikke alle er tøffe nok å si fra, men det skal ikke være til hinder. Syns det kvalmeste er dem som faktisk skryter av svindelen sin.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #10 Skrevet 5. desember 2011 Takk, men jeg er ikke stolt av det. Men ser jo at personen trenger å lære seg hvordan det er å få konsekvenser på det man gjør. Jeg blir bare irritert når jeg leser om skolen, barnehage, eldreomsorg etc ikke har nok midler eller penger til å gjøre det pga økonomi. Det er ikke sikkert skattepenger til den personen går til disse tingene, men det vil ihvertfall forhåpentligvis gå til noe bra. Hilsen HI
Gjest irismor Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 Du har gjort en god ting. Har selv meldt fra om skattesvindel, og står for det jeg har gjort.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har meldt ifra om skattesvindel jeg også.. Men det har desverre ikke blitt gjort noen ting med enda.. Hun som har svindlet til seg penger har svindlet til seg alenemorstønader i 2 1/2 år nå.. Det synes jeg IKKE er greit. Jeg og samboern min ( far til barnet mitt ) har utbetalt kun hans lønn hver mnd. Jeg er deltidsstudent og mottar ikke noe mer enn 2000 kr i mnd av lånekassen.. Thats it.. Men, vi velger heller å leve trangt, enn å svindle staten! Det hadde jeg aldri turt..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #13 Skrevet 5. desember 2011 Synes det er noe galt med folk som melder sine nærmeste til skattemyndighetene. Det er rett og slett uhørt! Du HI må også vite at her kommer det på straffeskatt, renter, gebyrer, fengselsstraff osv som er langt høyere enn det han har unndratt beskatning, så denne personen kommer kanskje til å miste alt! Jeg er ikke for skattesnyteri, men hadde aldri kunnet angitt en nær slektning! Men du HI har det sikkert veldig godt med deg selv nå og det er vel det viktigste for deg, selvutnevnt moralpoliti som du er.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #14 Skrevet 5. desember 2011 Alle prektighønene her inne hadde angitt bestemora si hvis det hadde gitt mer glans til glorien.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #16 Skrevet 5. desember 2011 Til 1341 Synes du det er greit at man snylter fra staten når det er snakk om kr 1 000 000? Det har er snakk om ca. 10 år. Da må noen ta i ett tak. Kanksje det vil hjelpe vedkommende også til å skjønne hva som er rett og galt. Vi har snakket til vedkommende mange ganger, men vedkommende vil ikke høre. Når jeg ser/ leser om skoler eller barnehager eller andre steder som ikke får nok midler, ja da blir jeg provosert. Den personen trenger ikke hjelp. Det er bare snakk om prioriteringer. Jeg synes ikke det er riktig at vedkommende skal bruke penger fra staten til å gå på bingo eller er ute og fester hver helg og attpå til jobber full tid og tjener normalt lønn. + at vedkommende går og kjøper dyre klær . Det er ikke snakk om misunnelse, men om prinsipp. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #17 Skrevet 5. desember 2011 Jeg er faktisk svært enig med deg 13:41. Å dette er ikke for å være fæl og hjernedød mot deg HI, jeg er i mot svindel selv..Å syns det er skikkelig dårlig gjort at enkelte kan finne på å gjøre noe sånt, når det er så mange som trenger virkelig hjelp! Jeg ville gjort det annerledes, BEDT personen om å ordne opp, si i fra om sin økonomi på en eller annen måte, sånn at det blir riktig... GITT de en tidsfrist for ellers SÅ melder jeg dem, å jeg ville fortalt konsekvensene vist de skulle blitt tatt...Fengsel, tilbakebetaling, gebyrer og osv osv.... Du skulle ha gjort de FØRST, gitt de EN sjangs til å endre dette selv. Gjorde du det?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #18 Skrevet 5. desember 2011 Jeg misliker skattesnyteri!! Jeg ville likevel aldri angitt nær familie som da vil miste alt de har!!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #19 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har snakket med personen og spurt hva vedkommende hadde gjort hvis blir syk en dag. For da vil ikke vedkommende få noe sykepenger fra staten og kun sosialstønad. Kunne selvsagt sagt ifra at jeg har tenkt å melde i fra, men vedkommende vil bare hører på seg selv og på de som er enig. De som ikke er det er bare moralske og stygge/dumme osv. Da kommer man ingen vei. Jeg legger til også at i min familie er det normalt at man går på sosialen. Jeg gjør ikke det og har tenkt å gå det motsatte vei. Vedkommende er veldig vanskelig å ha med å gjøre. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #20 Skrevet 5. desember 2011 Så så lenge det er noen man kjenner, så skal de få lov???????? Skjønner ikke den jeg.. Det er jo bedre jo fortere de blir meldt, så det ikke blir såååå mye penger i straff. Verre å bli tatt etter 10 år... Og de som gjør dett, gjør det ikke ved et uhell.. (Jeg VISSTE ikke at jeg ikke skulle skrive at jeg var alenemor, når jeg ikke er det.. ) Nei, det er rett og slett tyveri, og lavmålsmennesker...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #21 Skrevet 5. desember 2011 Skatteunndragelser og trygdesvindel er da to forskjellige ting!!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #22 Skrevet 5. desember 2011 Jaja familieforholdene blir nok ikke bedre etter dette HI!!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #23 Skrevet 5. desember 2011 Til 1415 Vedkommende vil ikke miste så mye (siden vedkommende ikke eier noen ting. Det tilhører staten) unntatt stoltheten sin og vedkommende vil få seg lærepenger noe ikke har fått før. Hilsen HI Å svindle til seg goder fra staten er ganske alvorlig, og hvis jeg viste at vedkommende bruker dop attpå til så hadde jeg ikke nølt med å kontakte politiet heller. Ville du ikke gjort det samme hvis du viste at f.eks broren din, tante el misbruker systemet, men er vanskelig å snakke til, men du får ikke hjelp andre steder? Og hvis et av mine barn en dag misbruker dop, så hadde jeg ikke nølt med å melde fra til politiet heller hvis ikke barnet mitt vil hører på meg.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #24 Skrevet 5. desember 2011 Syns du surrer sammen mye rart her hi. Dreier det seg om skatteunndragelser eller trygdesvindel? Som sagt to forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #25 Skrevet 5. desember 2011 Skatteunndragelse kan være svart arbeid eller omsetning av varer uten å betale inn moms! Trygdesvindel er noe annet. Greit å vite hva du mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå