Gå til innhold

Trenger sårt noen innspill til prosjekt "sovne inn selv"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før sov vesla svært dårlig, våknet i snitt hver time til hver halvannen time natten gjennom. Hadde aldri sovnet selv, kun ved enten amming eller mye byssing. Innføring av grøt v 4mnd hjalp ikke. Ved 5mnd alder startet prosjekt sove selv etter råd fra helsesøster. Hun legges nå helst våken, så sitter vi med henne til hun sovner.

På kvelden får hun kveldspuppen i stua m full belysning og mens vi snakker for at hun ikke skal sovne, likevel sovner hun ofte ved puppen og er helt i koma. Andre ganger er hun våken, men er da ofte lett å legge. Veldig fornøyd med dette! Det som er problemet er de videre oppvåkningene på natt og dagsovingen..

Våkner ofte hyppig på natt. Ammer minst 2-3 ganger fremdeles, det går kortere og kortere mellom hver amming utover natten. Lengste strekk er etter legging, som nå er ca 18.30. Våkner MANGE ganger før vi ammer, men tar henne da ikke opp, trøster i seng som anbefalt av helsesøster. Etter en mnd m dette hadde jeg jo håpet at oppvåkningene ble færre eller at innsovingen igjen ble lettere, men nei.. Virker nesten som det går i motsatt retning!

På dagen legges hun også alltid våken, ofte endel sutring og kaving før hun sovner, opptil 30min. Virker faktisk som det går fortere når hun er skikkelig overtrett. Ellers blir hun ofte lys våken virker det som i det man legger henne ned.

For å få henne til å sove i seng må man holde henne nede og holde fast armene, ellers klør hun seg så fælt i øynene, klorer seg i hode og bryst og piller på alt rundt. Messer også samme godnattsang om og om igjen. Føles ikke noe godt å holde henne, men ellers sovner hun ikke (har prøvd det også..). Føler jeg nå i en mnd har tilbrakt timesvis hver eneste dag/natt med å holde henne fast i seng og høre på gråt/sutring, føles vanskelig og slitsomt. Gjør jeg noe feil? Oppfatter ikke dette som noe skrikekur, hun er aldri alene.

Avhengig av når hun våkner sover hun 3 eller 4 ganger a 30 min på dagen, klarer ikke få til lengre dupper dessverre, heller ikke i vogn/trilling.

Hadde blitt veldig glad for noen innspill! Hun er 6mnd, ammes og får grøt morgen og kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne litt jeg.. Vet den ligner på en annen tråd her, kanskje derfor ingen svar..?

Skrevet

Jeg tenker at hun kanksje trenger mer fast føde på dagen for å sove lenger?

sånn var det med oss.. nå er snuppa 8 mnd men for en måned siden begyntre vi å gi mer mat på dagtid og tidligere grøt på kvelden... da sov hun fort mye lenger... husk at morsmelk blir forbrent fort og når de ikke fåtr så mye fast føde så våkner de ofte av at de er sultne eller at magen jobber for mye...

kan jo være verdt å høre med hs om dette kan være noe du kan prøve? her halp det også godt på søvnen når jeg sluttet med det ene nattmåltidet... tarmene kan trenge litt hvile de også om natten når de blir større... og noen barn trenger tidligere fast føde enn andre....

Lykke til og det kan fort ta over en måned før de venner seg til en ny rutine... :)

Klem

Skrevet

Jeg ville kuttet ned på dagduppene hennes. Til 2-3 hver dag. Og la det gå minst 4 timer fra hun våkner fra siste dupp til hun legges for kvelden. Tror ikke det finnes en mirakeloppskrift hvis hun alltid har sovet litt dårlig, men det bør ha en effekt å kutte ned på dagsoving og la henne ha en lengre våkenperiode før natta. Det kan bli litt sutring de første dagene når hun må venne seg til lengre våkenperioder, men det pleier å gå over i løpet av noen dager.

Skrevet

Det første som slår meg når jeg leser innlegget ditt, er faktisk at det kunne være en idé å prøve med annen type mat, i hvertfall før leggetid om kvelden. Grøt med gluten er tøft for små mager å takle, og babyen din er jo ikke så stor ennå. Du kan jo også bytte ut grøten med litt brød innimellom, for jernet sin del. Hva med å gi grøt/brød om morgenen, en fruktmos (eple eller/pære/banan/avocado) med litt sviskemos i midt på dagen, og en grønnsaksmos (gulrot, søtpotet, kålrot etc) på ettermiddagen/mot kvelden? Maten bør være enkel å fordøye slik at ikke barnet sliter med det hele natten lang. Jeg har selv gjort denne endringen med mitt barn med suksess, nettene er roligere selv om det ammes 3-4 ganger, noen ganger tilogmed 5.

Dette er kanskje ikke svar på spørsmålet ditt om å klare å sovne på egenhånd, men tenker at det i hvertfall kan gi roligere netter, som igjen gir roligere/mer stabile dager på sikt. Babyen min klarer heller ikke å sovne uten hjelp på dagtid (på nettene går det som oftest, puh), så der sliter vi like mye. Sover også kun 30-40 minutter om gangen, så jeg er blitt supereffektiv de få minuttene, enten det er med husarbeid eller handling eller hva det skulle være;)

Skrevet

Heihei! Har også en liten på 5 mnd som liker å "bli holdt fast" når han skal sove:) mitt tips ifht dette er å pakke ham inn i et teppe, jeg tar bare et tynt bomullsteppe å surrer rundt ham! Da sover han bedre og som regel lenger, han sovner som regel raskere i tillegg da han ikke slår seg våken:) pleier egentlig å bare gjøre dette på dagen, mn gjorde det på kvelden i helga og da sov mini fra 7-7 uten en eneste oppvåkning eller mat!!! Deiligt!!:) håper dette virker på din baby og;) klem

Skrevet

Hei.

Har akkurat samme "historie" som deg.

MEN, vi fant "mirakelkuren".

Begynte med 3 grøtmåltider om dagen, morgen - lunsj og kveld. Også sluttet vi med nattmåltidene.

Resultatet var 1 natt men litt sutring, og natt 2 sov gutten. Og det gjør han enda - 3 uker etter.

Dette gjorde vi i samråd med HS, og siden vår gutt legger fint på seg, så var det forsvarlig.

Han sover nå kjempe godt på natten, våkner uthvilt og har 2 - 3 gode dupper på dagtid.

Snakk med HS og hør om du kan prøve dette. Men, du må kjøre løpet om du forsøker - for disse småttisene er kjempe smarte :)

Løkka tell !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...