Gå til innhold

Eksamen når jeg er 100% sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg møte til eksamen, om jeg er 100 % sykemeldt fra jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må høre med NAV om dette. I utgangspunktet skal du vel ikke "være i aktivitet" når du er sykemeldt (dvs ferie, skole, annen jobb), men det spørs litt på årsaken til sykemeldingen (enkelte kan jo ikke stå i egen jobb, men kan fint gjøre en annen type jobb - og tar eksamen for omskolering f.eks). Samtidig kan det være i NAV sin interesse at du tar eksamen.

Det er mulig at du må søke om å få ta eksamen (på samme måte som man må søke om å reise på ferie når du er sykemeldt)?

Ta en telefon til NAV du :-)

Skrevet

I utgangspunktet ikke (du kan ikke studere når du er sykmeldt eller er i foreldreperm). MEN jeg hadde spurt nav. Det burde være mulig å få til.

Skrevet

Ok, takk for svar. Andre som vet?

Skrevet

Jeg er i foreldreperm nå, helt til april 2012. Men skal ta opp en eksamen i nå den 9. des. å det gkk bare bra. men det var siden jeg skulle ta den opp. Har ikke lov ta ta en ny eksamen mens jeg er i permisjon.

Skrevet

Dersom du var både i skole og jobb da du ble sykemeldt, kan du fullføre studiet selv om du er sykemeldt fra jobb. Om du har sykemeldt deg fra jobb og så meldt deg opp til studier/eksamen er det faktisk straffbart. Slik var det da jeg var sykemeldt i 2006 i alle fall. Ikke noe problem for å ta eksamen, siden studiet hadde pågått siden 03.

Men sjekk med nav - mulig du kan få det godkjent.

Skrevet

Jeg startet opp med jobb og skole samtidig, og hadde ingen intensjon om å bli sykemeldt. Har vært delvis sykemeldt i to måneder, og 100 % sykemeldt i fire dager. Aldri på undervisning, og ingen obligatoriske oppgaver / innleveringer. Målet er rett og slett og få fullført to eksamener som jeg har lest til på sengekanten, uten og føle at alt har vært bortkastet. Trodde bare ikke at NAV hadde noe med det å gjøre, ettersom jeg heller ikke mottar stipend eller andre stønader.

HI.

Skrevet

Grunnen til at de har noe med det å gjøre er at man ikke har lov til å sykemelde seg fra jobb for å ta et studie.Dersom man melder seg til studie etter at man blir sykemeldt, er det jo lett å anta at det er det som er tilfellet. Men om du har studert ført du ble sykemeldt tipper jeg det ordner seg fint. Ta en telefon og hør du! Lykke til :)

Skrevet

Ja jeg håper jo det...skulle bare ønske at det stod noe fornuftig på nav sine sider angående fullføring av oppmeldte studier, når man har blitt 100% s.meldt fra arbeidsgiver....

HI.

Skrevet

Noen andre her med erfaring om dette?

Skrevet

Hei!

Jeg hadde samme problemstilling i slutten av 2008.

Sendte en skriftlig søknad til NAV, der jeg beskrev hvorfor jeg var sykmeldt fra arbeidsforholdet (bekkenløsning og en tverr arbeidsgiver som ikke ville tilrettelegge for meg). Forklarte også hvordan skolen la til rette for at jeg kunne fullføre studiene (kunne levere oppgavene og følge med på forelesninger over nett).

Jeg fikk tillatelse til å ta mine eksamner, til tross for at jeg var 100% sykmeldt fra jobben. Var bekkenproblemene det gikk på, så ikke noe i veien for at jeg kunne studere flittig :)

Jeg valgte søknadsprosessen fordi jeg har opplevd uryddigheter med både NAV og den ufine arbeidsgiveren min før. Dette var det enkleste og mest konkrete for min del.

Lykke til med eksamen. Og riktig god bedring :)

PS: Fullførte 4 semestre ved Universitetet i Oslo i sykmeldingsperioden, foreldrepermisjonen og utvidet permisjon uten lønn - da med overgangsstønad fordi jeg var alene med babyen.

Skrevet

Så flink du er:) Jeg venter på tilbakemelding, men det går ikke så raskt syns jeg :S Jeg fant jo en lov i tillegg angående dette, og har et inntrykk av at det er ganske mange som fortsetter studiene, selv om de er sykemeldte for en eller annen grunn. Det var ikke like lett å tilrettelegge på arbeidsplassen min heller, i tillegg til helsemessige årsaker, så det hadde vært veeeeeldig fint og få svar snart:)

Skrevet

Ja du kan. Vist du ikkje er sjukmeldt for mistet 2 hender.

Skrevet

Hvis eksamen er i nær fremtid, kan du ringe NAV og høre om status på søknaden din. Dessverre er det slik at det jo ofte kan være lang behandlingstid i NAV, og jeg har selv opplevd at ting har blitt borte.

Veldig greit med den skriftlige prosessen for din egen del. Mener jeg i alle fall. Er kanskje i overkant skeptisk og utrygg på NAV ;)

Lykke til, HI ;)

Skrevet

;-) Får satse på at det ordner seg hvert øyeblikk jeg da:) - med hendene i behold;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...