Gå til innhold

Jeg er ung, men jeg er ikke S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en jordmor som har snakka veldig nedlatende til meg(mener jeg).

Jeg er 22, og skal bli mamma.

Har nå bytta, men har ikke vært hos den nye jordmoren.

Men den forrige virker snurt.

Var det dårlig av meg? skal jordmødre være slik?

Jeg sa bare ifra at jeg ønska å bytte, og svarte på hvorfor.

Hun sa ting som;

"Det var en voksen avgjørelse av deg"

"Det var voksent sakt"

"Oiiii, så flink du er" (jeg svarte ja når hun spurte om jeg hadde selv kjøpt inn utstyr som vogn, seng, osv)

"Hva sier mammaen og pappaen din om det?"

"Det går nok bra, lille venn"

Osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner du bytta jeg. Jeg er 21 og fikk mitt første barn for noen uker siden. Jeg hadde bytta om JM hadde snakka sånn til meg

Skrevet

Men for all del, bytt jordmor om du ikke er fornøyd. Det er bra for deg :-)

Men noen snakker bare sånn, noen er bare sånn, ser for meg en svaldre dame, som prøver å være koselig. Kan jo være slitsomt. Men det er ikke sikkert det er, eller er ment som å være nedlatende.

Hilsen den ovenfor.

Skrevet

Bytta har jeg gjort uansett. Blir ikke bedre av å bytte tilbake.

Jeg har litt vanskelig for å se for meg at hun snakker med samme tonefall til en dame på 36.

Jeg er litt usikker på om jeg vil beskrive det som hun snakker til en hund eller et lite barn.

Hun sa ofte at ting var så voksent av meg osv..

og kanskje er det ment som en hyggelig ting, som du sier.

Men for meg blir spørsmålet da "Hva annet hadde du forventa? Hvem skulle ellers ha kjøpt tingene, eller tatt avgjørelsene?"

Er det ikke en selvfølge at man gjør ting selv, når man venter barn.. selv om man er 22?

HI

Skrevet

Jeg er 30 og gravid for andre gang, og jordmora mi snakker også til meg som om jeg skulle vært et lite barn, i et toneleie som man bare bruker til SMÅ barn. Jeg tenker at det sier mer om henne enn om deg. Har ikke tenkt på å bytte da, men jeg og mannen ler litt av henne hver gang vi har vært der.

Skrevet

jeg fikk barn i alder av 18 og hadde jeg hatt en slik jordmor så hadde jeg byttet fort..

alder burde ikke ha noe og si..

hva mamman og pappan din mener er da ikke hennes sak. hun skal sørge for at barnet i magen har det bra og at mor får oppfølging.

Skrevet

fint å høre at det ikke er bare meg som blir snakka til på den måten.

Jeg lo av henne de første gangene, men jeg fant til slutt ut at jeg måtte bytte. Pga diabetes er jeg hos jordmor 1 gang i uka. Kunne bli litt mye!

Nesten (bare nesten) så jeg selv begynte å tro at jeg var helt hjelpesløs.

Skrevet

godt å høre at noen er enig med meg :)

HI

Skrevet

Meeen...må bare kverulere litt, hehe;)

Hva hvis du gir et barnsligere inntrykk enn du tror selv? Jeg tenker på å bruke ungdomsord som liksom i hver setning, kidsa osv. Når jeg hører slikt tenker jeg ung og umoden. Men det er meg da.

Og du trenger ikke snakke slik såklart..

Og når jeg ventet mitt første barn som 22 åring, fikk jeg hjelp fra mammaen og pappaen min ja! Og var ikke alenemor.

Og var ikke flau over det. Det var noe alle på barselkurset mitt fikk.

Skrevet

Hihi, morsomt å lese!

Min jordmor snakker slik til meg, og jeg er 35. Men jeg elsker det! Det er jo ingen andre som snakker sånn til meg. Jeg synes min jm virker veldig omsorgsfull og koselig.

Så lenge jordmoren svarer skikkelig på spørsmålene dine, informerer om det du trenger og ellers gjør det hun skal, gjør det ikke så mye.

At hun er opptatt av forholdet ditt til foreldrene dine, er helt normalt. Det er de med alle. Jordmora mi spør også endel om familie og nettverk, om mannen min avlaster meg/hans jobbsituasjon osv. Det er viktig for å fange opp ting som fødselsdepresjon, og at du har mulighet til å få avlastning når barnet er født.

Og det kan godt hende at hun er imponert over deg, og mener det bokstavelig når hun synes du er flink. Du skulle bare visst hvor mange umodne, unge gravide hun møter i løpet av et år...

Det er klart at setting, tonefall, gravidehormoner og forutinntatthet har mye å si for hvordan ting blir oppfattet i en situasjon, men helt objektivt mener jeg sitatene vitner om omsorg.

Skrevet

Det der er overirriterende og gjelder ikke bare jordmødre, men også i arbeidslivet. Jeg hadde jobbet i den del år før jeg automatisk ble tatt på alvor på grunn av posisjon og ikke måtte jobbe hardt for å få mitt igjenom fordi jeg var så "ung".

Det var uproft av jordmor.

Slik behandling går over når du nærmer deg 30.

Jeg synes det er håpløst at ikke alle behandler folk som mennesker uansett alder!

Hilsen en gammal dame på 40! hehe

Skrevet

Oi, skjønner du bytta!

Jeg var 17 da jeg ble gravid med min første, å jeg ble aldri snakket slik til.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Hadde du vært voksen hadde du ikke reagert på annet enn kommentaren om foreldrene dine.

Skrevet

Å kalle folk "lille venn" er utrolig nedlatende og frekt. Jeg ville sagt fra om noen hadde sagt det til meg.

Skrevet

Jo, tror de fleste hadde reager å blitt snakket til som en 10åring, uansett om de er 18,22 eller 40.

Jeg har ikke likt hvis noen har sagt "så voksent gjort av deg" når jeg er nærmere 30 å føler meg veldig voksen.

Skrevet

Jeg ble mamma som 22 åring, og hadde en jordmor som snakket til meg som en kvinne som skulle bli til en mor. Ikke som en voksen til ett barn slik som HI sin gjorde.

Helt greit å bytte jordmor om du ikke blir behandlet med respekt..

Det må jordmor bare tåle...

Skrevet

Jeg ble også snakket slik til da jeg var 21 år og gravid med min ektemann som var noen år eldre enn meg. Første spørsmål jeg fikk av legen da jeg var på første kontroll var: "Og du er sikker på at du vil beholde?" Wtf? Ja, sikkert derfor vi giftet oss og prøvd i nesten 1 år på barn, fordi jeg skulle ta abort med en gang jeg endelig ble gravid svarte jeg til ham (var forbanna siden han visste fra før at vi prøvde å få barn og slet i mange måneder).

Fikk også beskjed på fødestua da jeg skrek av enorme smerter som sendte meg rett i sjokk etterpå, at "dere unge jenter må absolutt overdrive, voksne kvinner skriker ikke slik, de holder smertene inne i seg". Trodde jeg skulle klikke, og ba om ny jordmor :)

Skrevet

da må jeg også kverulere!

Er "kidsa" et ungdomsord? Kjenner to stk som jeg vet bruker det ordet, og begge er nærmere 40!

Skrevet

Vår kommunale jordmortjeneste kjører med ung mor 17-23. Så du er ung mor:) Det er stor forskjell i modenhet mellom mødre i den alderen. Det ser du lett på noen blogger..

Skrevet

11:24 - og da er det legitimt at jordmora spør en myndig gravid dame med samboer: "hva synes mamma og pappa din om det?" Seriøst?

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt å bli snakket så ovenfra og ned til! Det er veldig uprofesjonelt og gir i værste fall deg en følelse av å ikke være god nok når du likevel har alle forutsetninger for å være det.

Hadde byttet, sånn som du, bare at her i bygda er det bare en jordmor... Men jeg hadde tatt det opp med jordmoren direkte og om det ikke funket så hadde jeg skrevet en skriftlig klage.

Skrevet

Jeg mener og tror selv jeg uttrykker meg på en voksen måte.

Man kan raskt finne ut om folk er umoden eller ikke, når man fører en samtale med de om noe som graviditet og barn.

Jeg har jobba hardt for utdannelse min, og har gjennom både skolegangen og jobb blitt behandla som et voksent menneske.

Kanskje er det derfor jeg reagerer litt når jordmor snakker på denne måten til meg.

Familien min bor over 200 mil unna meg, og jeg må ærlig innrømme at jeg stusser litt når hun gjentatte ganger spør om jeg er sikker på om jeg ikke vil flytte hjem til mor og far igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...