Gå til innhold

Hva låner dere til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva låner dere til, utenom det vanlige som huslån, billån og studielån?

Låner dere til f.eks ferie, tv, sykkel osv, eller kjøper dere ikke før dere har spart penger.

Jeg har tatt opp forbrukslån for å prøve å få barn. Burde sikkert spart, men har ikke tid

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt opp lån til hus og bil, ingenting annet.

Ferie o.l. sparer vi til og det kunne ikke falle meg inn å ta opp et forbrukslån.

Skrevet

ingenting.

ønsker og spare og klare meg slik.

har hatt fy gjeld og det var pga firma til mannen som gikk konk. ble tatt opp hjelp for og redde situasjonen..

Skrevet

Har enda ikke tatt opp forbrukslån. Sarer til de større tingene.. Har vurdert å ta opp forbrukslån neste vår når jeg skal betale terminavgiften til skolen. Får ikke stipend eller lån i lånekassa, så må betale dette av egen lomme.. Og det tok på dette halvåret. Alt av bufferkonto er tømt, må ha litt å leve av og..

Skrevet

Har bare huslån.

Alt det jeg har i leiligheten min har jeg spart opp og kjøpt.

Skrevet

Har for tida bare studielån. Og snart et nytt huslån igjen. Velger å spare i stedet for å låne. Men en gang vi krasja bilen noe vanvittig og ikke hadde noen buffer, så måtte vi låne...syns det var helt forferdelig, så har lært av det. Nå har vi en god buffer:)

Skrevet

Hvorfor må du ta opp lån for å prøve bli gravid, må du ha hjelp fra en klinikk og må betale selv? Da kan jeg på et vis forstå det, er vel ganske vanlig å låne penger om man skal adoptere også?

Skrevet

Alt for mye :/

Har nå lån på hus, 2 biler, 2 studielån.

Kreditt lån på traktor, bil, møbler ++

Mye er gammelt, og vi holder på å ordne opp, hus og traktor er solgt, bilene er til salgs og vi gjør alt vi kan for å starte "på nytt" uten massevis av unødvendige lån.

Skrevet

Har kun tatt opp boliglån og studielån. Har aldri, og kommer heller aldri til å ta opp lån til trivielle ting som ferier o.l.

Skrevet

Ingenting. Lever etter det jeg har.

Skrevet

Vi har huslån, 2 billån (den ene nesten nedbetalt) og lån på snøscooter.

Mulig vi må låne noe penger fra mamma nå mot jul, da en del av forventet utbetaling ble senere enn det vi hadde forespeilet oss da vi kjøpte hus for litt siden. Men disse pengene kommer rett over jul og går direkte til mamma i så fall. Selvfølgelig håper vi å klare oss på det vi har, og er sta nok til å burde det :)

Skrevet

Jeg tok opp et lite forbrukslån for å betale depositum på leiligheten jeg leier. Bil, ferier osv sparer jeg til.

Skrevet

Jeg ville ikke finne på å låne til annet enn hus, bil og studier. Likevel har jeg betalt 100.000 i forbrukslån, gammel moro fra mannens side. Han har lært, og vi kommer ikke til å kjøpe noe vi ikke har penger til utenom hus (utsetter huskjøpet til all forbruksgjeld og det meste av bilgjeld er borte).

Skrevet

Utvidet huslånet for å pusse opp bad og kjøkken.

Skrevet

Jeg låner til alt mulig, og synest det er greit. Jeg har et kredittkort med lav ramme, og det brukes flittig.

Om vi skulle spare til å kjøpe en ny sofa, så hadde det ikke blitt gjort. Da hadde pengene blitt svidd av her og der, på alt mulig annet.

Kjøper vi sofaen på kreditt blir det prioritert å betale ned fortere enn svint, fordi vi ikke ønsker å betale for mye i renter.

Og da har vi faktisk ny sofa når to måneder er omme, og så har vi begrenset enda mer løst skrot som vi egentlig ikke trenger.

Ja, det koster litt i renter, men det er ikke all verden, og om vi ikke gjør ting sånn, så bruker vi heller pengene opp på andre ting.

Bruker kredittkortet som buffer også, til bil rearasjoner og til ny vaskemaskin om det er den som ryker.

Vi kan ta ut mer på boliglånet om vi virkelig er i nød, og det er større ting vi trener, men vi styrer unna den. Og har ikke gjort det på flere år.

Har erfart at det tar oss lenger å betale det tilbake, da vi ikke må, og da blir det ikke prioritert.

Skulle godt tenke meg å være disiplinert og fornuftig, men liker å shoppe, og gjør det også.

Er ikke konstant på minusen, med tanke på kredittkortet, noen måneder bruker vi det ikke.

Skrevet

Vi har rammelån med pant i huset, så det er ikke så lett å si om vi bruker lån til andre ting. Vi sparer ikke på konto, men nedbetaler mye på lånet, gjerne 10.000 eller mer i avdrag. Når vi da plutselig kommer på at vi vil unne oss en fin ferie eller ting, da tar vi fra rammelån, så sånn sett bruker vi lån til å betale for det.

Skrevet

Snøscooter, bil og møbler (handlekonto).

Skrevet

Studielån og huslån, alt annet sparer vi til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...