Gå til innhold

Når er det leggtid for deres 2-åringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Ser at det praktiseres så mange forskjellige tider hos mine venninner, så lurer litt på hva dere tenker er "normal" leggetid for en 2-åring?

Har jo selvsagt litt med om de fortsatt sover på dagen, hvor lenge de sover hver morgen osv, men synes det er ganske stor forskjell på å legge en 2 åring kl 1830 og kl 2030.

Vi forsøker å ha leggetid rundt kl 1900, og noen dager sovner hun med en gang og andre dager kan hun skravle med bamsen sin en times tid. Litt avhengig av hvor sliten hun er og om hun har sovet noe den dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøver også å holde 1900 som fast leggetid. Noen ganger 1930 i helgene hvis hun har sovet lenger på morran og luren midt på dagen da blir forskyvd.

Skrevet

Her er det natta kl 19, sovner ca 19.30. Sover ca 1 1/2 time i barnehagen og vi må opp senest 06.30 om morran.

Tassen er akkurat 2 år.

Skrevet

Her er det i seng ca 19.30. Noen ganger før og noen ganger seinere. I helgene hender det at klokka passerer 8, men stort sett i seng før det også i helgene. Han har nettop sluttet å sove på dagtid. Våkner da en gang mellom 7 og 8 stort sett.

Nå er jeg hjemme i permisjon med lillesøster, så da kan han stort sett sove til han våkner. Så lenge vi har god tid til å rekke barnehagen før 9.30.

Før jeg gikk i permisjon så ble han vekket litt over 7, samme leggetid. Men da sov han fremdeles en lur på dagen.

Selv har jeg egentlig hatt 19.00 som utgangspunkt, men rekker stort sett ikke å komme i seng til det. Spesielt ikke hvis pappaen legger. Da er det jo så mye annet som er gøy å bruke tid på, hehe og jeg er nok litt strengere på leggetiden enn han.

Skrevet

Kommer helt an på når han våkner om mårran og om han sover på dagtid eller ikke. Om han sover på dagtid er han i seng til 20.00, har han ikke sovet legges han kl 19. Da i utgangspunktet at han står opp kl 08.00

Idag var han ikke i seng før 20.30, men sto opp kl 09.00 idag og han sov en lur på dagen.

Skrevet

Kl 18.30 uansett dag. Det var kl 19 før, men da ble det tull ved leggetidm pluss hun våknet om natten. Her hjalp det å legge henne tidligere :)

Skrevet

Her er det leggetid kl 20 men han sovner ikke før i 22-23 tiden, så våkner han som oftest i 4-5 tiden og holder det gående en time eller to før han sover siste økten til rundt 8.

Skrevet

Her her det lallings mellom 18.45 og 19.00 som regel. (I går sto hun ved trappegrinden og forlangte å få legge seg. Da var klokka halv 7.)

Sover til halv 8 om morgenen.

Sover ca en time om dagen.

Skrevet

Nå ser det ut til at Poden på 2 1/2 holder på å slutte med dagsøvn. Han vil ikke sove i barnehagen, og der går det greit. Blir litt trøtt på ettermiddagen her hjemme, men det varierer også veldig. Noen dager er han helt som vanlig, andre er det full katastrofe!

Vi skrur av TV'en etter barneTV. Dvs 1830, og begynner da kveldsstellingen. Før fikk han faktisk også se Superkviss, men det har vi sluttet med nå. Blir jo litt lek og "manipulering" ofte, men på en god dag så får vi vasket og pusset tenner uten protest og vi er nede igjen med ferdig lest bok og barn i seng før 1930. Vi har har nå siste tiden hatt en sønn som av og til har gått i fullstendig vranglås fordi han ikke vil slutte å bade eller noe, og da er det bare å roe ned og vente på at det går over. Helt ferdig fordi han er så trøtt, stakkar. Regner med at det er en overgangsfase. Nå er det i alle fall veldig vanskelig å forutse siden han er smøblid frem til NOE ikke går hans vel (som kan være hva som helst ;-). Kommer antakelig ikke til å "tvangssove" ham i bhg av den grunn.

Skrevet

Her er det sengetid ca kl 19. Da koser vi litt, leser litt eller liknende så slukker vi lyset ca 19.30. Hun sovner som regel innen 10minutter,

Hun slutta å sove på dagtid rundt 18mnd, men skulle Hun ta seg en liten dupp i bilen så må vi forskyve leggetiden for ellers blir det bare krøll om hun da legger seg kl 19.

Hvis det er pappaen som legger så blir gjerne lyset ikke slukket før ved 20 tiden - jeg er nok litt strengere på sengetiden enn det han er ;-)

Skrevet

Leggetid for gutten på 2,5 år klokka 19. Så legger vi storesøster til ca 1930. De deler rom, og som regel ligger jo lillebror våken og venter til storesøster kommer inn på rommet. Så han sovner ofte ikke før 1945. Skulle gjerne sett at han sovnet litt tidligere. Sover fortsatt på dagen.

Skrevet

Vesla og broren på 4 år legger seg normalt rundt 19.15, men det er sjeldent hun sovner før i 19.40-tiden. Hun er ikke akkurat noen engel å legge, så det drar fort ut litt. Sover da, med flere oppvåkninger, til ca kl 7-8 dagen etter. Hun sover ikke på dagtid.

Skrevet

Er stort sett i seng til kl. 19. Da sovner han med en gang. Sover fremdeles dagdupp (1-2 timer), og det håper jeg han fortsetter med lenge! Han har lange dager i barnehagen, og vi står opp tidlig hver dag (før 6), så da trenger han duppen sin. Han har forresten alltid vært en morgenfugl, og det er forsåvidt greit. Slipper stort sett å vekke ham. Før våkna han i tidligste laget, selv for meg (+/- 4), men nå sover han oftest til 05.30-06.00.

Skrevet

Vi legger henne kl 2000 hver kveld. Hun sover 1,5 time midt på dagen.

Hun står opp ca 0630. (synes det er litt for tidlig;-)

Skrevet

når jeg legger han: kl 19

når pappaen legger han: kl 20

merkelig det der at vi mødre er mer strikse på leggetider ;)

han sover alt i fra 40 min til 2 timer på dagen, som regel i bhg er det rundt 1 time, men i helger sover han av og til 2 timer.. Og så står han opp 06.30 i ukedagene og mellom 7 og 8 i helgene,...

Skrevet

Vår toåring er i seng 1830-1845. Etter at smokken forsvant bruker hun litt mer tid på å sovne, men sovner mellom 1845 og 1900. Sover da til 06.00-06.30.

Hun sover maks en time på dagen.

Skrevet

Er vel ikke noe fasitsvar på dette, siden ungene er svært forskjellige :)

Men jeg har hørt en liten huskeregel, som er at barn som er 8år skal legges åtte, og så skal man trekke fra eller legge til ett kvarter for hvert år opp eller ned.

Så i følge denne blir leggetid for en to-åring kl.18:30 :)

Her i huset legger imidlertidig 2 og 4åringen seg samtidig (bortsett fra å fredag når 4åring får være våken for å se dyrepasserne).

Rett etter barne-tv er der opp på badet for kveldsstell, og tannpuss, så er det rett i seng :)

Da sover de stortsett rundt kl.19:30.

Skrevet

Vår eldste har lagt seg 20.30 siden han var noen måneder gammel og den leggetiden har han fremdeles (han har akkurat fylt 3 år). Han går ikke i barnehage, så vi trenger derfor ikke stå opp tidlig om morgenen. Han våkner av seg selv rundt 8 (sover fremdeles en times tid på dagen). Jeg tenker ikke så mye på hva som regnes som normalt. Det viktigste for oss er at barnet får sove så mange timer det trenger, tidsrommet er uvesentlig. I tillegg ser jeg ingen grunn til å legge dem tidlig hvis det ikke er behov for det (dvs hvis de ikke må stå opp tidlig). Her trives alle mye bedre med den leggetiden vi har.

Skrevet

Som vi har gjort siden 4-mnd alder har vi lagt henne rundt 19:00 tiden. Hun er 2 år og 2 mnd. Noen ganger tar det en stund før hun sovner, kanskje opptil 1 time (sjelden), mens andre ganger sovner hun med en gang. Men prøver å holde det nogenlunde fast. Noen ganger er vi borte på besøk og kommer hjem litt etter vanlig leggetid, så vi er absolutt fleksible.

Hun har så og si sluttet å sove dupp på dagen. Kan sove til alt fra 07:00 til 09:00 om morgenen.

Så har vi en liten tass på snart 1 år som noen ganger ikke vil sove og lager leven slik at 2-åringen blir forstyrret ;)

Skrevet

Da min var to år la jeg han i åtte tiden. Han sov en del på dagen, og var litt seig å få i søvn om kvelden. Nå er han to og et halvt, har sluttet å sove om dagen, og legger seg mellom seks og halv sju, og våkner i sju tiden om morgenen. Uthvilt og blid :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...