Gå til innhold

Hvem ac oss burde dra i begravelsen til mannens morfar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han bodde 60 mil herfra, og mannens mormor og pappa bor der nå. Vi er en familie på fire, to voksne og to barn. Vi vet enda ikke når begravelsen er. Burde vi dra alle mann? Det er jo selvsagt avhengig av om jeg får fri.. Får jeg ikke det så drar nok bare mannen.

Vi har tidligere bodd ved morfaren i tre år, så barna vet godt hvem han er. Men noe nærme bekjentskap ble det ikke. Tipper de traff han ca en gang hver 3.måned da vi bodde der. Barna er 5 og 8 år gamle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde alle dratt. Du har krav på 3 dager fri dersom du må reise langt. Dette er nær familie, og man kan ikke bare velge bort å dra. Ikke nødvendigvis basert på forholdet til avdøde, men for å støtte de som står igjen, hans kone og barn.

Skrevet

Vi ville dratt hele gjengen.

Forresten: sjekk tariffavtalen din, det kan hende du har rett på fri med lønn begravelsesdagen og reisedager. Jeg har i alle fall rett på fri når det er nær familie (og det er definert som oppadstigende og nedadstigende linje samt søsken, inkludert i svigerfamilien), og sånn er reglene for de fleste jeg kjenner (alle i offentlig sektor, og ca halvparten av de i privat sektor der jeg har peiling på tariffen deres, altså har hatt med å gjøre i forbindelse med begravelser)...

Skrevet

Dratt alle sammen, en selvfølge spør du meg!

Skrevet

Det finnes ingen lovregel som sier at man har krav på tre dager fri ved begravelse og lang reise.

Slike avtaler er i såfall tariffestede og gjelder da bare de tariffen omhandler.

Skrevet

Her hadde iallefall både jeg og mannen dratt.

I forhold til barna hadde vi vurdert det utfra hvor god kontakt de hadde med vedkommende, hvordan de taklet begravelser osv.

Min sønn på 8 var ikke med i begravelsen til min tante. Han kjente henne ikke spesielt godt og kontakten hadde vært svært sporadisk. Han hadde derfor ikke noe behov for en begravelse i forhold til det å si farvel.

Skrevet

Dere bør alle dra. Det eneste respektfulle i denne saken.

Skrevet

Oppstigende og nedadstigende famillie omfatter jo ikke din manns familie i forhold til deg. Opp-nedadstigende er dine foreldre, besteforeldre, oldeforeldre eller ditt barn og barnebarn. I tillegg kommer søsken og ektefelle/samboer.

Skrevet

Pluss mannens nære familie, trodde det kom fram ved at jeg skrev at det også gjaldt svigerfamilie...

Skrevet

Her hadde vi nok ikke reist noen av oss. Det hadde vi ikke tatt oss råd til.

Skrevet

Mannens nære familie i forhold til deg er foreldre og søsken.

Tror ikke det gjelder mannens bestefar.

HI har nok ikke krav på fri med lønn i denne situasjon

Skrevet

Nei, dette er tydelig spesifisert i permisjonsreglementet. Etter en del styr der en avdelingssjefer gav permisjon pga begravelse til grandtante mens en annen nektet permisjon når det gjaldt en svoger, er det tatt med i reglementet hva som er nær familie. Det står spesifisert ned til minste detalj for å unngå misforståelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...