Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Her har vi en mellomting mellom felles og separat økonomi. Vi har en felles brukskonto, der vi setter inn samme sum hver måned. Av denne betaler vi husleige, strøm, internet, TV-lisens, dagligvarer og felles utgifter. Vi bruker den også på restaurant og kino hvis vi går sammen. Vi har også en felles sparekonto der kontantene vi fikk i bryllupsgave står, i tillegg til at vi setter inn der når vi tømmer småmyntbøssa. Når babyen kommer, vil vi opprette en ny felleskonto til barnetrygden, som vi skal bruke til de store innkjøpene til barnet (ski, sykkel, barnesete til bilen osv). I tillegg har jeg brukskontoen min. Det er her lønna kommer inn, og blir fordelt videre. Det går faste trekk til felleskonto, BSU og min egen sparekonto. I tillegg trekkes billånet mitt, forsikring, studielån, pengene for plan-fadderskapet. Det er fra denne kontoen jeg betaler mine private regninger (bokklubb, bensin osv), kjøper meg klær, går på kafe, kjøper julegaver og bursdagsgaver, går til tannlege og frisør. Mannen har også sin egen brukskonto, sparekonto og BSU. Kanskje litt teit å spare hver for seg når man er gift og i realiteten eier alt felles osv, men jeg synes det er på sin plass at jeg har mer å rutte med enn han nå framover. Jeg har alltid styrt økonomien min bra, og han har pådratt seg forbruksgjeld som mye av inntekten hans går med til å betale. Men når alt kommer til alt brukes mine sparepenger felles, jeg har blant annet brukt 100.000 på å betale halve forbruksgjelden hans. I tillegg mistenker jeg at det jeg sparer opp nå som jeg har begynt på nytt kommer til å gå med som egenkapital på hus om et par år. Man kan si at jeg beholder egen sparekonto for å beholde kontrollen over vår felles økonomi. Han er ikke i stand til å tenke langsiktig når det gjelder sparing. Man kan si at det er jeg som er finansministeren her i huset...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 VI har også en mellomting mellom fast og separat. Mannen min og jeg tjener ganske likt så vi setter inn samme prosent av lønna vår på felleskonto. Den dekker utgiftene våre, mat til familien, sparing, barnas aktiviteter og felles kos. Det som står igjen på vår konto dekker vårt forbruk eks drivstoff, klær, ting vi ikke gjør sammen...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Vi får selvsagt hver vår lønn inn på hver vår lønnskonto. Av den trekker vi begge et fast beløp inn på en felles sparekonto. Den bruker vi til ferier, uforutsette utgifter etc. Vi setter også inn fast beløp inn på en felles brukskonto og en felles regningskonto. Brukskontoen bruker jeg når jeg handler mat og annet til felles husholdning. Regningskontoen går selvsagt til regninger. Mannen min tjener litt bedre enn meg, så han overfører et høyere beløp hver måned. I tillegg til dette så har vi selvsagt egne sparekontoer, og guttene har hver sin konto.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Alt som er Gubben sitt er mitt, og det som er mitt kan han bare gi faen i..hehe Vi har ikke felles økonomi enda, den som har penger betaler, også har vi fordelt de faste utgiftene litt etter inntekt og andre utgifter, så akkurat nå betaler jeg kun for strømmen og den ene bilen. Når Gubben er hjemme(jobber offshore 5/5 turnus), betaler han det meste av mat, og når han er borte har jeg tilgang på kontoen hans, både for å betale regningene hans og for å kunne overføre til min konto om den skulle bli tom(noe den ofte blir).. Målet er å samle begge inntektene på en konto, der vi far "lommepenger" etter prosentvis inntekt etter at penger til alle faste utgifter/mat osv. er satt unna..
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Vi har hver våre lønnskontoer som lønna kommer inn på. Fra den har vi automatiske overføringer over på en felles regningskonto. Mannen tjener mer enn meg, så han overfører mer enn meg. I tillegg overfører vi penger til hver vår sparekonto hver mnd. Handling av mat, klær til barna osv handler vi ca like mye av hver og betaler fra lønnskontoene våre. Hvis vi skal kjøpe noen større ting, som ny seng, ferie el, tar vi penger fra den som har mest på sparekontoen (og det er stort sett den vi ikke tok penger fra sist...). I tillegg har barna sine sparekontoer.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Vi har en felles brukskonto hvor lønningene kommer inn. Derfra overføres det et fast beløp til vår sparekonto, vår rgeningskonto/uforutsette utgifter og til barnas kontoer. Fungerer utmerket for oss
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 Vi har ikke noe bra system, men det er 100% felles. VI har kontoer i samme bank så vi overfører mellom hverandres konto med en sms. Men grunnen for at det funker for oss er at vi klarer å bruke alt til AS familien i løpet av en mnd, det blir ikke stående store beløp på noen av våre kontoer når alt er betalt. Dersom èn av oss tjente mer eller betalte minre på det som er felles hadde det jo blitt skjeivt. Innkludert i "forbruket" ligger det også oppussing av felles bolig, og mellom 3 og 5000 i sparing.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 Vi har en mellomting mellom felles og separat vi også. Har en felles konto hvor faste regninger går over. Forøvrig har vi hver vår "økonomi". Vi er ikke så nøye på hvem som handler hva og betaler for ting og tang forøvrig. Jeg tar det meste når det gjelder min bil og han tar det meste når det gjelder sin.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 Fells med alle regninger, setter inn like mye på regningskonto hver mnd, hver vår sparekonto, BSU og brukskonto. Jeg handler mest mat, han er den som betaler når vi skal ut på noe. Den som har penger betaler, men vi begge har som regel like mye penger på konto til enhver tid Og hvis jge feks skal på storhandel mtp klær og utstyr, så dekker han meg resten av mnd hvsi ejg går tom for penger. Han HATER shopping, og jeg ELSKER det, så det passer best sånn
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Vi har alt felles og noe annet hadde vært totalt uaktuelt. Vi får begge lønnen vår inn på samme brukskonto som vi begge har kort til. Videre går et fast beløp i mnd. til sparekonto (den har faktisk ikke mannen tilgang til fra sin nettbank, har vel vært litt sløve der, men jeg styrer alt av regninger, overføringer osv. uansett, så han er aldri inne på selve nettbanken). Videre har vi en regningskonto hvor en fast sum trekkes hver måned, som skal dekke huslån, strøm, regninger o.l. (det inkluderer da også f.eks. mitt treningsmedlemskap, hans hobbymedlemskaper osv.). Har også fast trekk hver måned til barna (sparekontoer som er deres). Det som er igjen på brukskontoen er noe vi begge kan bruke hva vi vil av. Dette bruker vi til å kjøpe mat, klær, betale på restaurant, reiser osv. Har alltid hatt det slik, og det er perfekt.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Jeg tjener 27500 netto pr mnd. Mannen tjener omtrent det samme. Vi får inn 6000 på utleieinntekter på felles bolig, så tilsammen får vi inn ca 61000 kr netto pr mnd. I tillegg får jeg inn 5000 i mnd på et hus jeg eier. De 61000 fordeles slik: 20000 til huslån (renter + avdrag) + 15000 til mat, bensin og div forbruk + 15000 til alle typer regninger + 5000 til mannen og 5000 til meg (frisør + klær + sparing + interiør + gaver + fritidsaktiviteter for voksne og barn + bilkostnader osv). Den siste 1000 lappen blir brukt til type kontantutak osv. De 5000 jeg får inn på utleieenhet i hus jeg eier alene, settes på egen konto og brukes til strøm, renovasjon, forsikring og vedlikehold av dette huset. Vi har da felles økonomi, men jeg holder det ene huset som er mitt juridisk, utenfor fellesøkonomien. Huset vi bor i deler vi alt på. Det samme med våre to barn og hele livet vårt.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 Vi har hver vårlønnskonto, men deler alle pengene. Mannen har tilgang til nettbanken min og ordner opp med regninger lån osv.. VELDIG greit da jeg hater å gå i nettbanken. Pengene som er til overs bruker vi etter behov. Ikke noe mine og dine penger:)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 Vi har det akkurat som 15:36. Full tilgang til hverandres nettbank og betaler regninger fra den kontoen det står mest penger på. Har også en felleskonto. Syns det er veldig greit.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 Vi har hatt felles økonomi så lenge vi har vært sammen (12 år). Har ikke noe system på det egentlig. Vi tjener bra begge to og har derfor aldri behov for å krangle om penger. Hele huslånet trekkes fra min konto. Ingen spesielle grunn til det, det bare ble sånn. Eier like stor andel i leiligheten begge to. Det er stort sett han som handler mat, jeg orker ikke bære. Jeg har de fleste regninger på avtalegiro fra min konto. Vi har felles sparekonto der vi setter inn eller henter penger etter behov. Aldri noe diskusjon om hvem som setter inn eller henter, jeg gidder ikke sjekke utskriften en gang. Begge to har god økonomisk sans, så vi har ikke bruk for et lurt system oss i mellom, tar det som det kommer. Siden vi tjener så mye sparer vi en del hver måned. Penger er rett og slett ikke noe stort tema i vår familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå