Gå til innhold

Trenger råd! Ang helse situasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal prøve å gjøre historien kort.

ung. under 25 år. Migrene i mange år, fikk påvist migrene hos nevrolog i sommer. prøvd akupunktur, fysioterapi og kiropraktor, pluss dusinvis medisisner uten effekt. har adhd diagnose. 2 barn. fast jobb nattvakt 60%. er fagarbeider.

så kommer spm. klarer kun og jobbe disse 60 %. ikke mere. dermed vil jeg aldri klare å få særlig mye i lønn. vil jeg alltid måtte klare med med den lønnen her?

natt er best for meg så vil ikke lønne seg å bli omskolert/få dag/kveld. (har prøvd i flere år).

kan en sykemelde seg resterende 40% for å mere penger? aner ikke hva jeg skal gjøre. vil jobbe mere enn det jeg har fast, kroppen sier NEI. får mye migrene og vanskelig med konsentrasjon/sliter med så ut på jobb at jeg klarer ikke fungere hjemme. vanskelig å få endene til å møtes med penger. vil jobbe mere men går ikke. må jeg ta til takke med den lønnen jeg har for alltid? syns det er vanskelig/sårt når en vil/men ikke kan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke sykemeldes de 40%, men gjennom utredning hos legen kan det bli kartlagt at du er 60% arbeidsfør. Da vil du kunne få 40% i uføretrygd. Lang vei å gå, men dersom du har diagnose og har vært prøvd ut i jobb gjennom nav med leges anbefaling kan du få det. Hele prosessen for å få dette til vil fort ta noen år, så du bør starte prosessen snart.

Skrevet

men hvordan kan jeg prøves ut i jobb med nav samtidig som jeg jobber min egen nattstilling?

jeg vil evt hvis det er mulig søke om midlertidig uføre. vil ikke ha varig( er det vanskelig å gå tilbake hvis man for eks, får innvilget varig, men føler seg "frisk" til å jobbe ved siden av?

hvis tilfelle ble at jeg fikk innvilget 40% ung uføre og hadde min egen stilling som fagarbeider 60 %. hvordan blir det med feriepenger? halv skatt i desember?

burde være takknemlig som i det hele tatt klarer å jobbe 60, det vet jeg, men vanskelig å klare seg på det.

Skrevet

Jeg har ikke kunnskap nok til å hjelpe deg så mye. Jeg vet bare at en venninne av meg er 50% ung og ufør, hun har 50%arbeidsevne. Ved 100% uførhet kan man jobbe inntill 1G ekstra i ået, men dette e det sikkert gradering på om man er bare delvis ufør.

Ta kontakt med nav på mandag og få en gjennomgang av dine muligheter. Det finnes masse ulike tiltak og ordninger som er der for å sørge for at mennesker kan fungere i arbeid.

Skrevet

feriepenger og halv skatt vil du få av arbeidsinntekten din. Altså fra de 60%. Du vil ikke få feriepenger av de resterende 40% som du vil motta i trygd fra dersom du blir 40%uføre. Det er fordi du får trygd i alle årets måneder, dessuten så har du ikke ferie når du er uføre. Hva skal du ha ferie fra? (altså fra de 40% selvsagt. Ferie/feriepenger vil du selvsagt få opparbeidet via jobben) For trygdede så er desember forøvrig en skattefri måned.

Skrevet

tusen takk for råd. satte virkelig pris på det!

Skrevet

Jobber du 60% nattevakt, har du tilnærmet full lønn utbetalt pga tilleggene dine.

Er det virkelig heldig for deg å jobbe natt når du har migrene på den måten du beskriver?

En jevn døgnrytme, med rikelig med væske og mat hver 3. time er oppskriften på å redusere migrene.

Du kan ikke sykmeldes fra en stilling du ikke har.

Skrevet

Først og fremmest så må du starte med å jobbe 100% slik du får beviser for at du faktisk ikke klare jobbe så mye. Holder vel neppe å bare tror du ikke klare det. Du kan jo ikke bare søke om uføre i 40% uten faktisk å ha jobbet 100%.

Det er tøft å var småbarnsforeldre. Tror der er mange der ute som sliter med å klare full jobb, barn og hus.

Selv så jobber jeg kun 70%. Etter jeg fikk behandling for kreft har jeg aldri kunne kommer tilbake i min 100% stilling pga senskader. Er utrolig kjipt å miste 30% av min inntekt og fremtidige pensjonsinntekt, men når kroppen ikke klare mer jobb så er situasjonen sådan. Selv så tror jeg at når jeg har kommet meg over den verste perioden med småbarn så har jeg kanskje overskudd til å jobbe litt mer. Kanskje det samme gjelder for deg.

Du kan jo ringe NAV å høre med de om hvilke muligheter du har, men jeg tror at så lenge du ikke har en 100% stilling så får du neppe uførepensjon

Lykke til og god helse

Skrevet

Du kan ikke bli sykmeldt fra en stilling du ikke har. Hvis du søker om f. Eks 50 % ufør så vil det bli 50% av stillingen du har nå. Altså at du da jobber 30% stilling. Dette vil jo da redusere lønnen ytterligere.

Man må jo i utgangspunktet ha jobbet mer (100%) for å vite at dette greier man ikke og dermed få uføretrygd for den stillingsprosenten man reduseres med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...