Gå til innhold

Dere som har kjøpt helt ny bil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om lånet blir litt ekstra per mnd, merker man det kontra eldre bil som er dyrere i drift og mer rep?

Er dere fornøyde med å ha gått for en helt ny bil?

Hvor lang nedbetalingstid valgte dere og hvor høyt er billånet?

Vi har nå to biler, og vil bytte ut den ene. Vi har lyst å kjøpe en helt ny, men lånet blir jo høyere ect, men tenker jo mer på at det ikke kommer de store overraskelsene.

Vi har forsåvidt grei økonomi, men litt ufroutsigbar lønn for tiden, derfor er det forutsigbarhet i utgiftene som er viktig for oss nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kjøpe helt ny bil er dyrt, på mer enn èn måte. Den vil f.eks synke minst 20% i løpet av det første året. Deretter taper den seg ikke like fort i verdi.

Den vil altså sannsynligvis tape seg fortere i verdi enn dere rekker å nedbetale lånet. Så om dere må selge bilen i løpet av de første årene, kan dere ikke regne med å få igjen såpass som dere enda har i lån på den.

I tillegg KAN det faktisk være noe galt med en ny bil. Det går jo som regel på garantien, men det er likevel kjedelig å ha bilen inne på verksted i ukesvis.

Skal dere ha en nyere bil, er det mer lønnsomt å kjøpe en 1-3 år gammel bil. Sjekk servicehistorikk, vanlige feil på den typen bil, om hva garantien omfatter osv

Har dere uforutsigbar lønn, så er det vel viktig å ikke ha mer i lån enn dere klarer å betjene også. Dere kan jo få andre uforutsette utgifter enn bilutgifter.

Skrevet

Kjøpte meg splitter ny bil for 2 1/2 år siden, angrer ikke i det hele tatt. Cashet ut halve kontant, tok resten i lån over 5 år. Vil påstå kostnadene inkl lånet er lave i forhold til det som må betales på en noe eldre bil. Eneste verkstedutgifter har vært de årlige servicene, jeg fikk "kast" i en bremseskive som ble byttet på garanti (dette skjer av og til med bremseskiver, ikke noe galt med den i utg.punktet). Bilen er ikke særlig bensintørst til tross for sprek motor (1,6L, 120 hester på litt under tonnet).

Skrevet

Når du sier helt ny bil. det blir mye pr mnd, banken sier man skal kunne betale et bilån på 5 år.

også synker verdien på en ny bil med en gang, ville tatt en brukt en jeg.

Skrevet

Hehe, det der er ikke en sprek motor:))))

Har en BMW 530 diesel (altså 3l motor), med 230 hk. Den bruker 0,5 på mila.

Skrevet

Jeg har kjøpt ny bil 2 ganger,første for 13 år siden og nå i mars en toyota avensis,kjempe fornøyd med begge bilene ;0)

Skrevet

Vi kjøpte helt ny bil, men jeg kan ikke egentlig svare på spørsmålene dine.

Vi tok ikke opp lån og for den bilen vi skulle ha, så taper de seg svært lite i verdi. Det ble derfor en god ting å ha lang garanti på bilen.

Skrevet

Den er jo nesten to tonn tung, da.

Det som teller er jo motor i forhold til vekt. Siden du har traktor (dieselbil) vil jeg tro jeg hadde vunnet et dragrace uten problemer mot deg.

Skrevet

Vi kjøpte helt ny bil i 2006 og har vært kjempeuheldig med den. Til tross for at vi ikke har lån på den, har den nok blitt kjempedyr. Det har stadig vært noe galt med den. Noe går på garantien og noe ikke, men uansett så bor vi to timer fra bilforhandler, så det går en arbeidsdag hver gang vi skal fikse den.

I tillegg taper nye biler seg enormt fort i pris. Vi sjekka hva vi hadde fått for den når den var ca to år gammel, og da hadde den tapt seg over 100 000 i verdi!

Hadde jeg vært avhengig av forutsigbare utgifter hadde jeg nok satset på en bil som var et par år gammel. Da har dere fremdeles noen år igjen på garantien samt at den verste prisreduksjonen alt har vært.

Skrevet

Det beste er å kjøpe en "ny" bil som er 2-3år. Kjøp gjennom bilforhandler og få med service og gode lånebetingelser. Bak gjerne billånet inn i huslånet.

Skrevet

Ja, det kan du tro:) Det virker som du ikke har særlig kunnskap om bil. Når jeg trykker gasspedalen i bånn, kastes jeg bakover i setet.

Men fint at du er fornøyd med bilen din:)

Skrevet

vi har kjøpt to nye biler i 2008 og 2010, altså vi har 2 nye biler. vi kan ikke noe mekanisk selv og med gammel bil var vi avhengig av andre ved reperasjon. Vi er og svært avhengige av bil da vi bor langt inne på heia. Jeg er mye alene med barne og er spesielt avhengig av å kunne komme frem dit jeg skal.

Vi har ikke tatt opp lån i forkant da kjøpene har vært planlagt og vi har jobbet ekstra i forkant.

en bil går mye ned i verdi, noen mer en andre pga merker.

Men hvis en tenker at man skal ha dem i ja la oss si 10år så vil det ikke være så ille :)

Skrevet

Jeg veit såpass at en bensinbil med 120 hester på ett tonn akselererer bedre enn en diesel med 230 hester på to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...