Gå til innhold

Er barna deres bortskjemt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om mine egne barn får alt for mye. Vet ikke hva jeg skal gi til jul da dem har alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de er ikke bortskjemte i mine øyne og tatt i betraktning av at de bor i Norge.

De har mye, men jeg ser at vennene deres har ennå mer. Dyre merkeklær, spill, elektronikk osv. Det er bhg barn

Skrevet

Nei mine er ikke borskjemte på materielle goder, men kjærligheten er de bortskjemt med.. og tid med mammaen er de bortskjemt med =) Og opplevelser... Men de eier ikke mange ting.

Skrevet

Klart barna mine er bortskjemte. De bor tross alt i Norge og tar det som en selvfølge alltid å få nok mat, sportsutstyr, klær, ol. De er ikke spessielt taknemlige for å ha eget rom og forventer gaver til jul, men de er ikke mer bortskjemte enn andre norske barn. Å finne julegaver er ikke vansklig. De får ikke alt de ønsker seg og blir glade både for leker, hobbyting, opplevelser, utstyr og klær.

Skrevet

Nei, ikke på den måten at de får mye, å har mye penger.

Men på den måten at vi bor i norge, å tar det som en selvfølge å ha mat, rent vann etc.

Skrevet

Ja mine er bortskjemt både på materielle goder og på omsorg og kjærlighet. Slik er det med den saken.

Skrevet

Er alenemamma til ei jente, og ja.. Hun er nok ganske bortskjemt både på oppmerksomhet og på materielle ting :) Kjøper henne mye klær, og leker utenom jul/bursdag. Ris til egen bak kanskje, men sånn er det blitt når det kun er oss to..

Skrevet

Ja, vi har et barn på ti år, og hun er nok litt bortskjemt. Ikke sånn ufordragelig, "se hva jeg har, som ikke du har"-typen, men jo vi har midler til å kjøpe det meste hun måtte trenge, og mere til, så hvorfor skulle vi ikke gjøre det?

Jeg er nok litt bortskjemt selv også, antar jeg er mer bortskjemt enn hva jeg ville ha vært om vi hadde tre barn, siden vi nå unner oss veldig mye som egentlig er unødvendig, og som vi kanskje ikke hadde hatt mulighet til om vi hadde hatt flere barn.. Men det får være vår trøst i og med at vi ikke kan få flere barn sammen.

Skrevet

Er også alenemor og ser at gutten min også er bortkjemt på begge deler. Han får dobbelt opp med julegaver og bursdagsgaver, masse oppmerksomhet fra min familie og far sin familie.

Jeg har nesten ikke behøvd å kjøpe noe til han på 2 år for han får alt av andre familiemedlemmer.

Skrevet

De er norske barn, så de har ingenting å klage på. Har leker, klær og utstyr i lassevis og mangler ingenting.

Men de er likevel ikke bortskjemt i negativ forstand, de har aldri fått alt de peker på, vet hva det vil si å ønske seg noe, spare og glede seg. De er veldig takknemlige og setter stor pris på det de får, de er veldig lett å glede, de viser tydelig at de blir glad og er flinke til å takke/være takknemlige.

Så jeg vil si vi har klart finne en fin balansegang når vi først bor i et land hvor vi har det så godt som vi har.

Skrevet

Jeg tror ikke du vil finne noen her som er villige til å si høyt at "barna mine er bortskjemte, de har alt, får alt de peker på, det er en ikke en god ting...". Jeg kjenner foreldre som omtrent innreder egne hybler til alle barna i huset, de har ALT, får alt de peker på og tar det som en selvfølge at de skal få dyre, store ting. Det er ingen god greie når barna aldri må vente på noe, men får alt servert så fort de kan uttale Twintip eller flatskjerm. Det får forøvrig være opptil enhver hvordan man vil oppdra (evt. oppvarte) barna.

Skrevet

Barna mine er nok ikke bortskjemte på ting, de får ikke noe serlig utover jul og bursdag. De må kjøpe seg selv, det er de faktisk veldig flinke til. Sparer seg opp penger om det er noe de ønsker seg. Jobber for pengene her i huset.

Men fortsatt er det vanskelig å finne noe til de til jul. Hun ene har endelig funnet ut hva hun ønsker seg, og det skal hun få. Det er heller ikke dyrt.

Hun andre har funnet en dyr ting hun ønsker seg, så vi har blitt enige om at hun ønsker seg penger til jul og bursdag slik at hun kan kjøpe seg det hun vil. 6 åringen ønsker seg nemlig trommer, og det var ikke aktuelt med leketrommer eller noen superbillige. Så nå har jeg sagt i fra til hele slekta, så kanskje hun får kjøpt seg etter bursdagen hennes.

Men utifra hvor mye leker de har så kan en jo nesten tro de er bortskjemte, men det meste har de kjøpt seg selv, eller de har fått til jul og bursdag. Men mye av det de har på rommet sitt er også leker jeg hadde når jeg var liten. My little pony, playmobil, lego, dukker osv er like gøy å leke med selv om de er 30år gamle.

Skrevet

Håper 6 åringen din får litt gaver til jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...