Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Hvordan har formen vært i ukene etter? Hvordan er det å sitte, kle på seg selv ol? Jeg skal ha keisersnitt nå den 6. og er spent på om jeg i det hele tatt kommer meg ut på butikken for litt julegavehandel før jul. Hva tenker dere som har vært igjennom det før?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har hatt to ks. Det første var akutt, da var jeg oppe og gikk samme kveld, lite smerter og reiste hjem etter to dager. Det andre var planlagt. Var da litt svimmel samme dagen, men var i fin form dagen etter. Reiste hjem etter to dager da også. Altså, lite smerter, gjorde som vanlig utenom tunge løft etterpå. Ks er ikke en kjempestor operasjon som man kan få inntrykk av her inne. Men nå jobber jeg i kirurgisk avdeling og vet hva det å ta en operasjon innebærer. Bare man piner seg opp så tidlig som mulig, er sjansen større for at hele forløpet går lettere! Ingen blir bedre etter en operasjon av å holde senga! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Jeg fikk mye vondt, men tror det er litt forskjell på akuttkeisersnitt og planglagt... Jeg var oppe og gikk med prekerstol dagen der på (lå nesten et halvt døgn på oppvåkningen yey...) Hadde en del smerter, men etter ca en uke hadde jeg lite problemer med såret. (slet med blodmangel pga stort blodtap) Sitte, ingen problem. Tungt og kle på seg, men ingen problem. Deriomot alt som har med magemuskler og gjøre, det kunne gjøre vondt. Hvis du handler sent, ja... men tror jeg ville ha tatt det før keisersnittet...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Enig med deg. Jeg har 3 KS, 2 haste og ett planlagt. Å komme seg opp av senga så raskt man kan gjør at det blir mye bedre kjapt. Man kan være plaget av luftsmerter men det for man midler mot. Jeg var litt svimmel etter sistemann men fikk da en "prekestol" å støtte meg til da jeg skulle ut å gå.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 De første to dagene etter var veldig vonde, men da er man ji på sykehuset. Dro hjem etter to dager, bakte boller til hele svigerfamilien sammen med eldstemann etter tre dager. Er sårt og ømt en stund, og mener å huske st jeg var litt "treig" et par uker. Men absolutt ikke noe som ikke er mulig å leve godt med. Eneste som var leit, var å ikke løfte og herje med toåringen - strengt forbud i 6-8 uker fordi det er viktig at såret gror bra.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Tror du bør gjøre unna shoppingen før fødsel. Jeg var oppe og gikk dagen etter KS, men jeg var ikke akkurat full av futt og fart før det hadde gått en god stund... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Seriøst? Har du tenkt å ta med en nyfødt spedunge ut på julegaveshopping, etter nylig gjennomført keisersnitt? ... Tror du vil få en liten overraskelse på hvor tøft det faktisk er å bli mamma... Her fikk jeg kolikkbaby som aldri sov og hylskrek i bil og vogn, og jeg var totalt utslitt og fullstendig isolert i hjemmet i 4 mnd... Sier IKKE at dette skjer deg, og det håper jeg jo inderlig ikke heller, men hvorfor ikke handle julegaver nå mens du likevel har dagene fri?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Jeg skulle ha et planlagt snitt, men så gikk vannet og da ble det et "hastesnitt" isteden. Men ingenting hastet jo, så det ble som et planlagt snitt bare noen dager før planlagt, alt gikk rolig og bedagelig for seg. Tok snittet klokken halv ti på kvelden, morgenen etter var jeg i dusjen. Var litt svimmel siden jeg mistet mye blod, men jeg fikk to poser blodoverføring og kom fort til hektene. Hadde forbausende lite vondt i såret, hadde ingen problemer med å stelle babyen, badet den selv dagen etter snittet og skiftet bleier, bysset og bar uten vanskeligheter. Fikk veldig luftsmerter i skulderen kvelden etter snittet og det var vondere enn såret. Tok smertesillende, men det var gørrvondt likevel, vanskelig å reise seg fra sengen, snu seg fra den ene siden til den andre osv. Det var ikke såret som gjorde det vanskelig, men smertene fra skulderen pga luften. Men jeg var på beina, å kle seg, sitte, amme liggende eller sittende, stelle barnet osv var helt problemfritt. Var litt redusert en ukes tid etter snittet, anstrengte jeg meg for mye ble det vondt i såret og jeg ble sliten. Jeg vasket tøy, tok ut av oppvaskmaskinen osv men i veldig rolig tempo og gjerne i flere etapper med innlagte pauser. Tok bare paracet etter at jeg kom hjem fra sykehuset, og bare i et par dager. Men noen storhandling på et overfylt kjøpesenter hadde ikke vært noe særlig de første 10-14 dagene ihvertfall, selv om livet hjemme gikk fint. Lykke til med snittet
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Hehe, jeg er allerede mamma, så vet jo hva det vil si. Nå er det ikke snakk om voldsom juleshopping for min del, jeg har noen få gaver som blir på konkrete butikker, men siden jeg ikke får lønn før etter KS, så blir det vanskelig å gjøre det før
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Takk for tilbakemeldinger Det er kjekt å lese hvordan andres opplevelser har vært. Vi får se hvordan det skal løses. Jeg ser nå det også selv etter ei stund hvordan formen blir. Ellers blir det vel handlelapp med mannen ut hehe.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #11 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har hatt to KS, og har begge gangene hatt veldig mye vondt i ettertid. Mye smerter i såret, og generelle problemer med å bruke kroppen. 1. gang tok det nesten en uke før jeg klarte å komme meg ut av sengen uten hjelp og like lenge før jeg klarte å løfte babyen selv. Vognen klarte jeg ikke å løfte inn og ut av bilen før det var gått 4-5 uker. 2. gang gikk det litt raskere å komme ut av senga, men klarte fortsett ikke å få vogna inn/ut av bilen før det var gått minst 4 uker. Sårsmertene varte i iallefall 2 uker, og jeg kunne ikke engang gå en liten tur før det var gått nesten 3 uker.
Cat.68 Skrevet 3. desember 2011 #12 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har hatt et akutt keisersnitt, og hadde mest vondt de 2 første dagene. Det kunne selvsagt rive til litt i såret i ukene etterpå hvis jeg rørte meg veldig brått eller overanstrengte meg. Men en liten handel klarte jeg etter at jeg kom hjem, ble jeg sliten fant jeg meg bare et sted å vile meg litt på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå