Gå til innhold

Inspirert: Familiejul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har det i utgangspunktet slik at vi feirer annen hvert år hos min og hans familie, noe som er litt urettferdig i utgangspunktet da jeg har 3 familier (ja mange skillemisser) og han har bare mor og far.

I fjor var vi hos "meg" så i år skal vi være hos han. Hans foreldre var med til oss i fjor sånn at de ikke skulle sitte alene.

I år blir faren min alene, så jeg har sagt at han må være med, og det er greit for dem. Men jeg har egentlig ikke lyst til å feire julen hos hans foreldre. Jeg er høygravid og har på julaften en uke igjen til termin. Når jeg er hos dem er jeg "på besøk" og selv om de er søte og greie er jeg ukomfortabel og kan ikke bare legge meg ned på sofaen eller på en seng eller i badekaret om ryggen blir for vond...jeg slipper også å bekymre meg for å komme meg hjem først om noe skulle starte.

Mitt forslag har da vært at vi kan være hos oss, så kan jeg trekke meg tilbake når jeg føler for det, og så kan pappa føle seg vel og ikke så veldig på besøk.

Er dette rimelig eller? Burde jeg bite tennene sammen og dra til dem (de bor kort vei fra oss men da må jeg kjøre siden mannen skal ta seg en øl og en akevitt til maten) eller er det ok å si at i år, siden jeg er så gravid så vil vi at alle skal komme til oss? Hva synes dere? Mannen har ikke noen mening om saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres greit ut for meg om du orker arrangere julaften og lage mat til alle sammen hjemme hos dere (er jo litt deilig å komme til dekket bord også).

Vi har løst det ved å feire hjemme hos oss selv hvert år, alle er velkommen hit. I fjor var både hans foreldre, min mamma og søsteren min her, i år blir det bare hans foreldre og hans bror siden min mamma skal til broren min.

Det fungerer greit her, noen år har vi vært over 20 stk rundt bordet her, i år blir vi bare 10.

Skrevet

Helt greit at du heller vil feire hjemme hjemme hos dere selv når du er gravid! det vil de fleste oppegående foreldre/svigerforeldre forstå.

Men jeg skjønner ikke at du blander dette med at det er urettferdig at dere feirer annenhvert år hos dine og din manns familie siden dine foreldre er skilt........ At din far føler at han er "på besøk" hos dine svigerforeldre synes jeg også er helt merkelig å trekke inn som argument!

Skrevet

Jeg syntes ikke at du er urimelig i det hele tatt:) De fleste burde forstå deg i den situasjonen du er i nå

Skrevet

Klarer du å kjøre når du har en uke igjen til termin da? Jeg tror ikke jeg hadde følt meg komfortabel med å være "sjåfør" så tett opp mot fødsel. Men nok om det.

Jeg hadde IKKE dratt noe sted. Forstår det slik at dere ikke har barn fra før? Da er det en glimrende anledning til å si: "nå er vi snart en familie, og fra nå av feirer vi jul hjemme hos oss. De som vil får komme å feire sammen med oss, vi har plass nok, og ønsker å dele julen med dere. Men nå i år er vi sliten og klar for fødsel og vil være hjemme, til neste år har vi en liten som vi ønsker å skape egne tradisjoner for". Det er enklere å ta den nå, enn å feire hvert deres år i fortsatt noen år til til barneflokken blir større, og SÅ skulle forklare at det er så mye pes og dere vil skape egne tradisjoner.

Skrevet

Du har selvsagt rett, de to tingene har ingenting med hverandre å gjøre

- men er bare at jeg kjenner veldig på at ingen i familien vår, altså på begge sider, skal være alene i jula. Så er svigerfar sær og vil ikke reise bort i jula, og siden begge søsken til mannen bor borte drar de aldri dit. Og mannen har før feiret jul med sine foreldre. Søsken sluttet å reise hjem når barna ble større, for de vil feire jul hos seg selv. Så da er det oss da, som bor hjemme som må ta oss av ansvaret med å se at alle har et sted å være.

Mine søsken er enten så unge at de ikke lager jul selv, eller bor borte.

Jeg skulle gjerne feiret jul med mamma ett år og så med pappa et annet år, men nå blir det bare hvert tredje år fordi vi er annet hvert år hos hans foreldre. Og jeg har jo tatt de med i fjor fordi jeg ikke ville at de skulle være alene. 3 jul vi feirer som familie/sammen nå.

Dette har jo ikke så mye med at jeg er gravid, men jeg skulle vi kunne delt på hans foreldre med hans søsken.

Når det gjelder pappa så vil jeg bare at han skal ha det koselig i julen, han bor alene og er litt ensom. Han og svigerfar er veldig forskjellige, og han vil nok få en mye bedre julefeiring hjemme hos oss hvor han har vært ofte, enn på besøk i et hjem han aldri har vært før.

HI

Skrevet

Takk! Veldig godt forslag. Jeg vil jo bare synes det er koselig å ha folk hos oss.

HI

Skrevet

Vi gjorde det sånn den jula jeg var høygravid.

Hans foreldre or på motsatt kant av landet, og er veldig tradisjonsbundne og hjemmekjære.

Men da var det egentlig ikke noe spørsmål engang, så de kom hit noen dager. Koste seg tror jeg også de gjorde.

Nå kunne jeg ikke fly da, så sånn sett var det ikke noe alternativ. Men jeg synes absolutt at de kan komme til dere. Kanskje de til og med har lyst til det ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...