Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Jeg skriver dette innlegget fordi jeg oppriktig talt er ute etter å veie lavkarbo for og imot. Jeg dømmer ingen på forhånd. Skriver dette på kranglesiden fordi debatter omkring lavkarbo pleier å være/ utvikle seg til et ampert tema. Selv tror jeg på et variert kosthold med fiber, frukt, mineraler osv, og det å holde et stabilt blodsukker slik at man ikke blir sulten og "sprekker" på masse usunt iløpet av, eller mot slutten av dagen. Jeg jobber som treningsveileder, og er over middels interessert i temaet, og jobber daglig med å motivere ulike mennesker til en sunnere livsstil. Noen velger lavkarbo,mens andre velger et variert og sunt kosthold, om jeg kan kalle det det. Kan vel ikke akkurat si utifra egne obeservasjoner og målinger at dem som velger lavkarbo går ned mer på sikt, en de som velger et annet alternativ. Tenker også på proteininntak ved lavkarbo. Hva skjer med nyrene over tid ved et slikt høyt inntak? Også på høyt fettinntak i forhold til hjerte- karsykdommer. Uansett alternativ man velger i forhold til kosthold er det viktig med regelmessig fysisk aktivitet, som gjør det lettere å gå ned i vekt, og også opprettholde et eventuellt vekttap.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Greia er vel at man forbrenner energi fra fett istedenfor fra karbohydrater(sukker). Spise rent kjøtt og grønnsaker,som er mer naturlig for kroppen og fordøye. En glimrende slankemetode for de som er glad i mat;) Man kan feks spise egg og karbonade til frokost og er da mett med stabilt blodsukker helt til lunsj. Jeg prøvde dette i 2 uker uten og trene en ensete gang. Var bare hjemme og slappet av. Raste ned 5 kg med en gang. Så det funker for meg hvertfall. Blir så slapp og oppblåst i magen av brød,ris og pasta.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Men når man forbrenner fett fra kun fettlagene i kroppen, og ikke fra maten/ energien man inntar, så går jo kroppen inn i ketose. (Kroppen forbrenner fett uten hjelp av karbohydrater.) Avfallsproduktet av denne prosessen heter ketonlegemer (aceton). De gjør blodet surt, og det begynner å luke neglelakkfjerner av pusten. Og som jeg nevnte i innlegget, så er ikke et overdrevent inntak av proteiner bra for nyrene og leveren. Det kan jo gi syreopphopning, som igjen gir dårlig cellefunksjon i hele kroppen! (På lang sikt.) At man er glad i mat, betyr jo ikke at man ikke kan spise masse god mat om man vil ned i vekt heller...ikke i det hele tatt! Tror/vet også at vektnedgang blir mer varig og er lettere å vedlikeholde om man trener. Økt muskulatur = økt forbrenning. Så vektnedgang uten trening er ikke noe jeg personlig ville anbefalt. Tenk også på at hjertet er en muskel! Styrketrening styrker også hjertet som til gjengjeld skal forsyne kroppen med livsviktig blod så lenge man lever! Mener ikke å motsi ale som sverger til lavkarbo, som sagt, men jeg sliter med å forstå "for- punktene" i for og imot ved vektnedgang. HI
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Ketose og Lavkarbo er ikke det samme.Den EKSTREME utgaven gjør at du ender i ketose og det er ikke anbefalt mer enn 8 uker. Funker som f.. da. Det er mange som lever på 20 krb om dagen,150 eller 300. Helt avhengig av hvor ekstrem man vil være. Jeg lå på mellom 20-60 g karb om dagen og da forbrenner man jo de i tillegg til eget fett.. Man må jo bare prøve det som funker for en selv.Personlig blir jeg fort sulte,får ustabilt blodsukker,småspiser og blir``uggen`` hvis jeg spiser masse karbohydrater. Fikk masse energi når jeg kuttet ut brød osv til frokost.En veninne har kuttet ut mye av brød,potet,ris og spaghetti men spiser ellers normalt.Gått ned 4 kg nå på kort tid.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Jeg er aldeles ingen veltrent figur, og kunne gjerne tenke meg å gå ned i vekt og stramme opp kroppen etter graviditeten. Men jeg synes lavkarbo diett er litt latterlig, det er en "lat" måte å gå ned i vekt på, ja du går fort ned i vekt og utenpå er det sikkert vel og bra, men en har jo en del organer i kroppen som trenger trening! Trening er jo ikke bare til for å holde seg slank, det handler om å ha en sunn kropp også! På lang sikt tror jeg lavkarbodiett vil være veldig skadelig.. Jeg satser heller på sunn fornuft (spise variert og små mengder av gangen) og god gammaldags trening!
Frøken Ubesluttsom Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Det finnes helsemessige fordeler med lavkarbo kontra trening da. Jeg har gått på lavkarbo, og jeg trener. Jeg er veldig plaga med migrene. Den perioden jeg gikk på lavkarbo var migreneanfallene så å si ikkeeksisterende, men med en gang jeg begynte å spise "sukker" igjen altså, pasta, poteter, brød karbohydrater i store mengder, så var migrene anfallene tilbake, hyppig. De fleste velger lavkarbo for å gå ned i vekt, men et lite antall velger det av helsemessige årsaker. Den kan du på en måte ikke komme unna eller argumentere mot. Men når det gjelder å gå ned i vekt tror jeg at hver enkelt må finne den måten som passer for dem. For noen passer lavkarbo, for andre ikke. For noen holder det å kutte ut godteri og å begynne å trene.
csu Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Jeg må bare le litt når jeg leser at det er en lat måte å gå ned i vekt på Ja, hvis det er latskap å planlegge og lage all mat fra bunnen av med fokus på å få i seg riktig sammensetning av forskjellig type mat, så. I tillegg anbefales det minst 30 min aktivitet hver dag, så det er ikke bare å sette seg ned i sofaen og dytte innpå med bacon. Ikke tro på alt dere leser i vg, folkens. Jeg har selv aldri spist mer grønnsaker og "ren"mat enn jeg gjør i dag, og bacon husker jeg knapt når jeg spiste sist. Ikke spiser jeg mer kjøtt enn tidligere heller, og det er ikke slik at maten bader i fett. Et eksempel på populær middag her i huset er laks ovnsbakt sammen med masse grønnsaker og sitron og som fettkilde i tillegg til laksen, en klatt med seterrømme til. Lunsj, hjemmelaget müsli av nøtter og frø med yoghurt naturell til. Frokost, en omelett med grønnsaker eller hjemmelaget brød med sunt pålegg som makrell i tomat, ost, leverpostei og masse grønt på. Poenget er, en må ha kunnskap før en kan, eller i hvertfall bør, uttale seg negativt om andres matvaner. Jeg, som sikkert alle skjønner, spiser lavkarbo og blir både oppgitt og ja, litt lei meg, over at alle har en mening om meg pga det kostholdet jeg har valgt å spise. For ja, dere snakker faktisk om meg når dere skriver at de som har tatt dette valget er late, dumme, fortjener å dø av hjerteinfarkt osv osv (poengterer at jeg ikke har lest det her inne men i diverse kommentarfelter til artikler i nettaviser). Jeg har ALDRI kommentert en annens kosthold, og jeg forventer vel egentlig samme folkeskikk tilbake selv om det virker som mye å be om. Hver og en av oss må finne det som passer for seg. Dette gir MEG energi og overskudd til å takle en hektisk hverdag, i tillegg til andre helsegevinster av privat art. For ordens skyld består min hverdag i barn, full jobb, hus, trening på treningsstudio og ikke minst å lage sunn, næringsrik mat (mannen min klarer seg heldigvis selv . Min bønn, ha respekt for at andre tar andre valg enn deg og støtt hverandre i stedet for å rakke ned, det gjør man best selv.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Jeg må bare le litt når jeg leser at det er en lat måte å gå ned i vekt på Ja, hvis det er latskap å planlegge og lage all mat fra bunnen av med fokus på å få i seg riktig sammensetning av forskjellig type mat, så. I tillegg anbefales det minst 30 min aktivitet hver dag, så det er ikke bare å sette seg ned i sofaen og dytte innpå med bacon. Ikke tro på alt dere leser i vg, folkens. Jeg har selv aldri spist mer grønnsaker og "ren"mat enn jeg gjør i dag, og bacon husker jeg knapt når jeg spiste sist. Ikke spiser jeg mer kjøtt enn tidligere heller, og det er ikke slik at maten bader i fett. Et eksempel på populær middag her i huset er laks ovnsbakt sammen med masse grønnsaker og sitron og som fettkilde i tillegg til laksen, en klatt med seterrømme til. Lunsj, hjemmelaget müsli av nøtter og frø med yoghurt naturell til. Frokost, en omelett med grønnsaker eller hjemmelaget brød med sunt pålegg som makrell i tomat, ost, leverpostei og masse grønt på. Poenget er, en må ha kunnskap før en kan, eller i hvertfall bør, uttale seg negativt om andres matvaner. Jeg, som sikkert alle skjønner, spiser lavkarbo og blir både oppgitt og ja, litt lei meg, over at alle har en mening om meg pga det kostholdet jeg har valgt å spise. For ja, dere snakker faktisk om meg når dere skriver at de som har tatt dette valget er late, dumme, fortjener å dø av hjerteinfarkt osv osv (poengterer at jeg ikke har lest det her inne men i diverse kommentarfelter til artikler i nettaviser). Jeg har ALDRI kommentert en annens kosthold, og jeg forventer vel egentlig samme folkeskikk tilbake selv om det virker som mye å be om. Hver og en av oss må finne det som passer for seg. Dette gir MEG energi og overskudd til å takle en hektisk hverdag, i tillegg til andre helsegevinster av privat art. For ordens skyld består min hverdag i barn, full jobb, hus, trening på treningsstudio og ikke minst å lage sunn, næringsrik mat (mannen min klarer seg heldigvis selv . Min bønn, ha respekt for at andre tar andre valg enn deg og støtt hverandre i stedet for å rakke ned, det gjør man best selv. I tillegg til det jeg har sagt sjøl, så støtter jeg denne. Er så enig, så enig. Bra csu )
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Jeg må bare le litt når jeg leser at det er en lat måte å gå ned i vekt på Ja, hvis det er latskap å planlegge og lage all mat fra bunnen av med fokus på å få i seg riktig sammensetning av forskjellig type mat, så. I tillegg anbefales det minst 30 min aktivitet hver dag, så det er ikke bare å sette seg ned i sofaen og dytte innpå med bacon. Ikke tro på alt dere leser i vg, folkens. Jeg har selv aldri spist mer grønnsaker og "ren"mat enn jeg gjør i dag, og bacon husker jeg knapt når jeg spiste sist. Ikke spiser jeg mer kjøtt enn tidligere heller, og det er ikke slik at maten bader i fett. Et eksempel på populær middag her i huset er laks ovnsbakt sammen med masse grønnsaker og sitron og som fettkilde i tillegg til laksen, en klatt med seterrømme til. Lunsj, hjemmelaget müsli av nøtter og frø med yoghurt naturell til. Frokost, en omelett med grønnsaker eller hjemmelaget brød med sunt pålegg som makrell i tomat, ost, leverpostei og masse grønt på. Poenget er, en må ha kunnskap før en kan, eller i hvertfall bør, uttale seg negativt om andres matvaner. Jeg, som sikkert alle skjønner, spiser lavkarbo og blir både oppgitt og ja, litt lei meg, over at alle har en mening om meg pga det kostholdet jeg har valgt å spise. For ja, dere snakker faktisk om meg når dere skriver at de som har tatt dette valget er late, dumme, fortjener å dø av hjerteinfarkt osv osv (poengterer at jeg ikke har lest det her inne men i diverse kommentarfelter til artikler i nettaviser). Jeg har ALDRI kommentert en annens kosthold, og jeg forventer vel egentlig samme folkeskikk tilbake selv om det virker som mye å be om. Hver og en av oss må finne det som passer for seg. Dette gir MEG energi og overskudd til å takle en hektisk hverdag, i tillegg til andre helsegevinster av privat art. For ordens skyld består min hverdag i barn, full jobb, hus, trening på treningsstudio og ikke minst å lage sunn, næringsrik mat (mannen min klarer seg heldigvis selv . Min bønn, ha respekt for at andre tar andre valg enn deg og støtt hverandre i stedet for å rakke ned, det gjør man best selv. Det er helt i orden for meg at andre velger lavkarbo diett, man styrer over sitt eget liv. Men jeg personlig liker ikke lavkarbo, og den meningen kan jeg få lov å ha uten at jeg tråkker på noens tær? Jeg bryr meg ikke om hva andre velger å spise, men når noen spør meg hva jeg mener om lavkarbo, så svarer jeg på mine vegne. Grunnen til at mange sier negative ting om det er fordi det har blitt et massehysteri, forslag om at det skal innføres lavkarbodiett i barnehager o.s.v., og det må folk få ha en mening om uten at man skal ta seg personlig nær av det? Det er i drøyeste laget når man sier at de som spiser lavkarbo fortjener å dø av hjerteinfarkt, men å si at man er mot lavkarbo, det må være lov Dessuten er det ikke alle som ser på lavkarbodiett på samme måte som deg desverre, de jeg kjenner som går på lavkarbo har helt annen meny enn deg, null sukker, men masse egg bacon og annet fett, samtidig som de trener minst mulig, og når man gjør det på den måten blir det en "lat" måte å gå ned i vekt på ja..
Frøken Ubesluttsom Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Den helsemessige fordelen jeg opplever av å velge bort (minimere) karbohydrater gjør at det absoludt er verdt det. Noen av oss opplever av/ med lavkarbokosthold en bedre helse. Det er for min del det å bli ops på sukkerets virkning på kroppen som er hoved drivkraften min for å velge lavkarbokosthold. Uten og være fanatisk. Men jeg har funnet noe som funker for meg, som gir meg en bedre hverdag og gjør meg friskere. Det er det som betyr noe for meg.
Lisomm Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Lavkarbo er svært variert som kostholdsgren (finnes så mange utspring)og det som er viktig å tenke på uansett kosthold er det som fungerer for en person, fungerer ikke nødvendighvis for en annen. Vi har da forskjellig aktivitetsnivå og variasjoner i kroppene våre ;-) Lavkarbo for meg har vært å finne matvarer som har liten eller ingen innvirkning på blodsukkeret mitt. Jeg holder meg lenge mett, føler meg kvikkere og friskere. Lavkarbo betyr ikke INGEN karbo, men riktige karber. Personlig ble jeg syk når jeg spiste nesten ingen karber (gikk i ketose) i par uker, var jeg irritabel og glemsk... men raste ned i vekt. (anbefaler det ikke) Spis heller "fornuftig" lavkarbo, spis måteholdent med fett (men bruk ekte fett-ikke lettprodukter), spis varierte proteiner(egg,fisk,fjærfe og kjøtt) og karber i form av grønnsaker i alle varianter (og begrense de mest stivelserike til i ny og ne) ;-) Og lag gode sauser selv hjemme :-) Anbefaler at man først begynner med å kutte bort alle raffinerte karbohydrater om man skal begynne med lavkarbo og mens man setter seg inn i det.
Lisomm Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 Må nesten flire litt.. (leste ikke alt som var skrevet her i stad) Hvordan kan man være i mot noe man ikke har prøvd? Lavkarbo er ikke nødvendighvis for alle. Men det er faktisk mange som har spist seg frisk fra Diabetes, stoffskifte problemer, overvekt, undervekt, ME ++ med å gå over til et lavkarbo kosthold. Til dere motstandere, en dag på lavkarbo kan se noe slik ut: Frokost (eks.): -Gresk/tyrkisk yoghurt med nøtter og bringebær - Avokado med røkt laks. - Omelett: egg, cottage cheese, tomat, skinke, ost. Lunsj: - Issalat, tomat, agurk, broccolitopper, spirer med kylling og rømmedressing. - Omelett. (fritt valg) - Lavkarbo brød. med ost & skinke. Middag: - Ovnsbakt sitron laks, med grønnsaker og urtesaus. - Kyllingfilet med salat. - Lasagne (med squash istedet for pastaplater) - Biff, bakt tomat, peppersaus, broccoli/blomkålmos. Mellommåltider: - Nøtter - Asparges med parmasan. - kokt egg m/røkt laks. Forklar meg gjerne hva som er latskap og hva som er skadelig med dette.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #13 Skrevet 11. mars 2012 Men under graviditeten skal man ikke gå på lavkarbo, fordi barnet trenger karbohydrater og kroppen trenger karbohydrater til fødselen, sukker kan man godt kutte ut, men ikke karbohydrater!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 http://www.dn.no/dnaktiv/article2162325.ece
Frøken Ubesluttsom Skrevet 11. mars 2012 #15 Skrevet 11. mars 2012 Men under graviditeten skal man ikke gå på lavkarbo, fordi barnet trenger karbohydrater og kroppen trenger karbohydrater til fødselen, sukker kan man godt kutte ut, men ikke karbohydrater! Hvor har du det fra? Har ingenting å si. Barnet får næring uansett. Karbohydrater = sukker. Sukker = karbohydrater. Kroppen trenger ikke sukker......
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #16 Skrevet 11. mars 2012 Men under graviditeten skal man ikke gå på lavkarbo, fordi barnet trenger karbohydrater og kroppen trenger karbohydrater til fødselen, sukker kan man godt kutte ut, men ikke karbohydrater! Hvor har du det fra? Har ingenting å si. Barnet får næring uansett. Karbohydrater = sukker. Sukker = karbohydrater. Kroppen trenger ikke sukker...... Det har jeg fra jordmødre og leger! Karbohydrater gir energi til kroppen, noe både mor og barn trenger MASSE av under fødselen! Alle karbohydrater er ikke sukker! Brød, pasta og potet er et eksempel på dette..
idagravida Skrevet 11. mars 2012 #17 Skrevet 11. mars 2012 Aller først vil jeg bare si at jeg overhode ikke er negativ til en lavkarbodiett. Når det er sagt, leste jeg et sted at man ikke kjente til konsekvensene av et så fettholdig (mettet og umettet) kosthold. At ingen egentlig visste om fettet la seg på innsiden og dermed utgjør en livsfare. Stemmer det? Tilføyer også at jeg prøvde dietten i to uker, og bakte brød, laget sunne middager og fulgte oppskrifter i en lavkarbo-kokebok. Etter kort tid begynte jeg å gulpe fett og følte meg kvalm/uggen. Skjønte at jeg trengte frisk frukt og pasta i kostholdet mitt... :-)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #18 Skrevet 19. mars 2012 Det virker som om alle definerer "lavkarbo" ulikt. Jeg er i utgangspunktet i mot den "atkins" varianten av lavkarbo der man spiser store mengder protein og fett. Det er mange som spiser lavkarbo og spiser animalske produkter til hvert måltid og det mener jeg ikke er bra for individet, miljøet, og ikke minst for dyrene! Selv er jeg veganer, og spiser ingen animalske produkter i det hele tatt. Samtidig kan kosten min bli betegnet som "lavkarbo" av noen siden jeg spiser svært lite raske karbohydrater. Jeg tror mange er så opptatt av å diskutere protein/mettet fett vs. brød, pasta og poteter at man glemmer at det finnes en gylden middelvei i form av mye grønnsaker, bønner, linser, og nøtter. Når det gjelder lavkarbo så har den dietten vist seg effektiv ved f.eks. diabetes, noe som tilhengere stadig trekker frem. Det som sjelden blir nevnt, er at det finnes en annen diett som har vist seg å være enda mer effektiv enn lavkarbo, og det er vegansk!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #19 Skrevet 21. mars 2012 Når skal folk forstå at lavkarbo er mange måter..! Les litt om det, og prøv før du/dere åpner kjeften! Og: Men under graviditeten skal man ikke gå på lavkarbo, fordi barnet trenger karbohydrater og kroppen trenger karbohydrater til fødselen, sukker kan man godt kutte ut, men ikke karbohydrater! Du vet forskjell på lavkarbo eller? Gå å les en bok!!!
mamma009 Skrevet 22. mars 2012 #20 Skrevet 22. mars 2012 Jeg gikk på lavkarbo en god periode å var strålende fornøyd på alle måter. Kom oppi en vanskelig periode i livet men nå begynner jeg igang igjen.. er absolutt for lavkarbo! Interiør & Mamma-blogg www.frkberge.blogspot.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå