Gå til innhold

Dere som har peilig på pinnekjøtt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at det går å kjøpe gryteklart pinnekjøtt. Vil det si at det ikke trengs å vanne av saltet dager før servering? Er dette kjøttet godt? Med passe salt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gryteklart pinnekjøtt er klart til bruk og de gangene jeg har hatt det, har det vært passe salt og veldig godt.

Skrevet

Takktakk..kanskje lurt av meg å kjøpe dette når jeg er føstegangs på pinnekjøttlaging:) Men hvor mye vann har du i bunnen? Har nok rikelig med sjy på sluttet da (som saus)?

Skrevet

Gryteklart skal bare legges i gryta ja.

Det finnes forskjellige typer av dette kjøttet som med annet kjøtt. Noe br, noe mindre bra. Saltmenden bruker å være passelig. Men kommer an på hvor salt man liker det da.

Skrevet

Kjøp en en rist eller bjørkepinner å ha i bunnen.

Tøm vann oppi sånn at det er like høyt som pinnene..

Pass på underveis at det ikke fordamper :-)

Etterfyll gjerne hvis nødvendig

Lykke til ! Nam nam

Skrevet

Gryteklart er det bare å dampe, enten på metallrist eller på bjørkepinner (avbarkede). Min erfaring er at det ikke gjør noen forskjell hva du velger som rist. Bruk vann så det står i underkant av risten/øverste pinnen.

Gryteklart er forresten svindyrt i forhold til vanlig. Ikke la deg lure av nesten samme kilopris, du betaler jo for vannet som er trukket inn i ribben også. Kjøp tørket og legg i kaldt vann i kveld (nok til at det dekker kjøttet). La det ligge i romtemperatur og bytt til nytt kaldt vann når du står opp i morgen. Damp kjøttet i 4 timer. Jeg lover deg at det blir supert, det er rett og slett den enkleste festmaten du kan lage.

Skrevet

11:59 Når jeg tar i nytt vann på morgenen, hvor lenge skal jeg da la det ligge før jeg bytter vann og damper?

Og ca hvor mange dl vann har du i bunnen? Holder det med 1 pk bjørkepinner? Er så redd for å ha for lite kraft/sjy. Vi elsker den smaken

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor stor panne du bruker..? Hvor mange er dere? Sist vi lagde pinnekjøtt var vi 5 stk, og kraften fra en middels stor panne var mer enn nok til oss iallefall. Bjørkepinner har jeg aldri brukt, men vi fyller opp vann til risten, og det bruker å være mer enn nok. Bare husk å følge med på vannet så det ikke koker tørt(!). Ha på et tett lokk.

Man måler vel ikke opp vannet før man heller det oppi, men fyller opp til toppen av risten/bjørkepinnene. Er ikke verre enn det.

Du bytter vann en gang, og neste steg er å tømme av vannet og legge kjøttet på risten/bjørkepinnene og starte dampingen.

Lykke til!:)

Skrevet

Tusen takk for mange tips jenter :) Må øve meg før nyttårsaften da jeg får min søster m/ samboer og barn på besøk :)

Skrevet

Om du bytter vannet kl 8-9 kan du godt begynne dampingen i 12-13-tiden. Mengen vann er avhengig av gryten, det skal stå til underkant av risten/pinnene.

Lokket må være tett under damping, bruk noe som vekt på. Er det dsmphull i lokket kan du enten tape over med fibertape/gaffatape, eller passe enda bedre på at det ikke damper tørt. Du må nok etterfylle vann. Slå da vannet ned langs kanten av pannen mens du holder den på skrå.

Dette er superenkelt, ingen problem å få til :)

Skrevet

Gryteklart er helt ok, men ikke som julemiddag.

Er ikke noe arbeid i å vanne ut kjøttet så ville heller gått for det.

Lite tips om du må fylle på mer vann underveis i dampingen: kok opp vannet i vannkoker først, da slipper du at vannet i kasserollen blir avkjølt og må sette opp temp på plata så det koker igjen.

Lykke til! :) Pinnekjøtt er det beste som finnes!! (med hjemmelaga kålstappe...) :)

Skrevet

Jeg pleier å legge et rent kjøkkenhåndkle rundt lokket, slik at det tettes og dampen ikke forsvinner. Etterfyller vanligvis vann. Det er ikke noen gitt tid kjøttet skal dampe, det er ferdig når kjøttet løsner lett fra bena. Avhengig av mengde kjøtt tar det hos meg stort sett ca 3 timer..+/-

Hvor lenge det skal vannes før det dampes avhenger av hvor salt du liker kjøttet. Jeg er glad i at det er litt salt, så pleier å vanne det noe kortere enn det som står på pakken, rundt 12-13 timer.

Husk å bygge opp kjøttet i gryta, ikke bare slenge det oppi! Bygg det litt lagvis så du får luft mellom!

Synes en (grønnsaks)rist er veldig greit å bruke i bunnen, men har du ikke det så er bjørkepinnene du får kjøpt på butikken veldig fine! Er du redd du ikke får nok kraft kan du helle i litt ekstra vann mot slutten.. Det som allerede ligger i gryta vil være veldig konsentrert uansett!

Lykke til og bon appetitt, misunner deg den kjenner jeg, hihi. Min tur neste helg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...