Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Vet ikke om jeg skal be om KS eller føde vanlig. KS pga. høyden min-- er pitteliten (150), forrige barn hadde stoort hode, jeg har et tidl, kutt i livmoren, og det har vært mye rosmtrert i der pga fjerning av en svulst som sprakk og skylling osv - arrvev, jeg har litt smalt bekken, angst for at morkaken skal løsne under fødsel (den har løsnet før), oksygenmangel hos barnet frodi bekken er for trangt etc. Vanlig fordi jeg kommer meg fortere etterpå og det er best for barnet under normale forhold. (Er ikke redd for hva som skal skje med meg, kun babyen) - men har jeg normale forhold da? Det er så vanskelig.... Og det ødelegger en del av graviditeten slik jeg ser det. Forrige gang søkte jeg med plass ved fylkessykehuset, pga redselen, men nå må jeg nok føde på de lokale pga det er så lang vei og jeg har en annen livssituasjon med en liten mini osv... Hva bør jeg gjøre?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Av hensyn til det barnet du har, til barnet du skal få og til deg selv så syne jeg at ks høres ut som en bedre løsning for dere alle
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Med mindre du er gynekolog selv, har du ingen medisinsk kompetanse som sier at du selv kan vurdere om høyden din, bekkenet, arret i livmoren osv vil utgjøre en potensiell fare ved en vaginal fødsel. Be om en samtale med jordrmor om dette eller direkte hos gynekologen for vurdering.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Ja det er jo selvsagt sant. Men det skal jo også tillegges pasientens eget ønske i slike saker, i tillegg til den medisinske. Jeg får be om en samtale, men vet ikke helt hva jeg selv skal ønske meg i forhold til dette. Det er vanskelig å legge hele sin tiltro til en enkelt gynekolog, utfallet kan endres med hvem du møter- særlig når det er litt vage ting som i mitt tilfelle , og det økonomiske perspektivet vil også ha noe å si i fht hvor lista legges. Hi.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Jeg synes du skal be om ks.. Både for baby sin skyld, og ikke minst deg selv!!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men synes du burde få en henvisning til en spesialist på et stort sykehus (eks Rikshospitalet). Rett og slett for å få en vurdering av ting. Det jeg reagerer mest på er at du har arrvev i livmoren. Dette arrvevet burde noen ta en titt på før du eventuelt får klarsignal på å føde vaginalt. Hvis det er altfor tynt, så kan det være en risiko for livmorruptur. Jeg selv må ha planlagt ks for 2.gang pga dette.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Jeg vet ikke om jeg har arrvev, men er redd for at jeg kan ha det. Skulle ønsker alt var optimalt slik jeg slapp å uroe meg... Hi
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 I utgangspunktet skal man ikke ta hensyn til pasientens ønske med mindre dette ønske er begrunnet i medisinsk indikasjon (enten fysisk eller psykisk. Økonomi skal heller ikke spille inn i forhold til den medisinske vurderingen av om su bør ha KS eller ikke. I forhold til faren for livmorruptur, kan selvfølgelig legen vurdere dette utfra hva som står i journalen din fra inngrepet (hvor arret er, hvor stort det er osv. I utgangspunktet er ikke arrvev etter cyster noe problem ift vaginal fødsel, men det kommer selvsagt an på hvor mange cyster du har hatt, hvor store de er, hvor de satt osv. I de fleste tilfeller kan man fint føde vaginalt etter et KS, og et KS er jo normalt et mye større arr enn etter en cyste:)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Har både KS og operasjon etter Cyste. Cysten var et teratom ca 20 cm diam. Det var kreft i den, og så sprakk den under operasjon. Hi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå