Gå til innhold

Kaffe i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med dere andre gravide og kaffe?

Jeg har vært avhengig av morgenkaffe i flere år,men kutta det helt ut de første månedene av svangerskapet fordi jeg vet det ikke er kjempe sunt når man er gravid. Nå er jeg 7 måneder på vei og MÅ ha hvertfall en kopp om dagen. Er det forferdelig av meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det foreligger ingen råd om å holde seg helt unna kaffe/koffein i svangerskapet.

Følg rådene på Matportalen, så er det ingen problem.

Skrevet

Drakk 2-3 kopper hver dag gjennom hele svangerskapet.

I moderate mengder, det vil si 3-4 kopper daglig, er kaffe ikke skadelig for fosteret.

Skrevet

Ok,takk for svar:) Nå skal jeg nyte dagen kaffe kopp med

god samvittighet;)

Skrevet

Koffeinholdige drikker

Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.

Pulverkaffe: 40 mg.

Espresso: 120 mg.

Te: 26 mg.

Coca Cola: 13 mg.

Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Tallene er hentet fra rapporten Nordisk Ministerråd - risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries , tabell 1, side 34.

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.

-kilde; www.matportalen.no

Selv drikker jeg 1kopp kaffelatte(pose+vann) om dagen ca, og den inneholder 1,8gr kaffe.... Jeg trodde jeg var på grenseland av hva jeg kunne drikke, helt til jeg leste på matportalen. :)

Skrevet

Jeg drakk 3-4 kopper hver morgen da jeg gikk gravid. Jeg har en frisk og fin unge:) Jeg er som deg HI, MÅ ha morgenkaffe :)

Kos deg med kaffekoppen med god samvittighet du :)

Skrevet

I første svangerskap var jeg så påpasselig med alt og kutta ut all kaffe. Jeg har vært grisekvalm i første trimester alle tre gangene, men i dette og forrige svangerskap drakk jeg og drikker jeg 1-2 kopper kaffe iløpet av morningen da kvalmen har gitt seg.

Morningen er ikke det samme uten en kopp fersk kaffe:)

Jeg holder meg til matportalens råd og drikker aldri mer enn anbefalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...