Gå til innhold

Hodelus... Grøss!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppdaget hodelus hos datteren min og lurer på hva man gjør i fht behandling av babyer. Han er snart 11 uker og har jo lite hår, finner ingenting i håret hans, men er så redd han har allikevel.. Noen med erfaringer? Lurer på hva dere i så fall behandlet dere selv med også under amming.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sønnen min på 4 fikk hodelus tidligere i høst så brukte jeg en halv flaske liniment i to omganger. Fikk beskjed på apoteket at jeg, som er gravid, og minsten på halvannet måtte behandles med en spesiell shampoo istedet dersom vi fikk det.

Du kan sikkert lese om de ulike produktene på apotekets hjemmeside. Pass på å gre eldsten ofte og skift sengetøy! Vi slapp unna resten av gjengen heldigvis. De er griseekle de lusene..:(

Skrevet

Her i huset har de to eldste hatt lus. Jeg fikk det ikke.

Kammet meg morgen og kveld med lusekam, men fant hverken egg, eggeskall eller lus.

La kammen i fryseren mellom hver gang i tillfellet det skulle være noen egg på.

Hår som er kortere enn 0.5 cm kan ikke få lus.

Og skulle han få lus så tror jeg faktisk at jeg heller ville barbert ham enn å brukt luseshampo på ham.

Jeg brukte en shampo på ungene som skulle sitte i 10 minutter og så skylles ut. Dette skulle gjentas i 2 omganger.

Frøs luer, hetter, kammer, hårstikker, klemmer og hårbørster og vi passet på å ikke dele på hårbørster og kammer før det var gått 2 uker.

Skiftet på alle sengene, og la putene i fryseren i 4 timer, sammen med klær som ikke kan vaskes på 60 grader, og vasket dem på vanlig vask etterpå pga jeg følte det luktet fryser av dem..

Det er kun dem som har lus som skal behandles, og kamming med lusekam skal være like effektivt som behandling.

Dersom du kjemmer håret med lusekam, og det klekkes nye lus av egg, så tar det 8-10 dager før de er kjønnsmodne og kan legge egg selv, så det holder med kjemming 1 gang i uken (bare jeg som var litt hysterisk og som kjemmet håret mitt morgen og kveld med lusekam.

Det beste som jeg fant ut var å holde hodet over vasken. Da ser du alt som faller ut av håret. Jeg kjemmet i tørt hår, da mitt hår er veldig tynt og tåler lite. Vått hår tåler mindre enn tørt hår.

Lykke til.

Skrevet

Takk for svar. Jeg takler dette svært dårlig, spesielt siden jeg har den lille babyen som jeg ikke vil skal få det/ha det. Regner med jeg hadde oppdaget det om han var smittet. Har studert håret nøye, men er ikke lett med de små som har en del skurv/flass. Har også brukt shampooen (linicin), men er nå redd den ikke tar det. Malatoin er jo sterkere, men noen ganger finner man jo ressistente lus når man bruker det. Snakket med legen og han sa det var den datteren min skulle behandles med og jeg måtte bruke nix shampoo og kamme i lang tid siden den ikke er så sterk, men nå har jeg jo allerede behandlet oss med linicin. Livredd den ikke tar det og er faktisk i ferd med å bli syk av dette stresset. Siden jeg ikke vet om vi blir kvitt det i denne runden. Kammer datteren min hver dag, men finner hverken lus eller egg nå. Skulle tro jeg fant døde egg etter denne kuren?

Skrevet

Hei igjen. Jeg synes det var fryktelig ekkelt da eldste fikk lus, og minsten var da 1,5 år så jeg skjønner du synes det er guffent med en liten baby i hus. men husk som hun over her sier, så kan ikke lus bo i kort/lite hår! Babyen din har kanskje ikke så mye hår enda, og det er veldig lett å oppdage lus i tynt og lite hår.

Det er bare den som har lus som skal behandles. Eldste fikk to runder med lusemiddel og etter første runde (etter en natt med dette i håret) kunne jeg se veldig små svarte avlange egg som jeg kunne dra av håret hans. Bare noen få. Jeg fortsatte å gre han i flere uker, men så aldri mer tegn til døde egg eller lus. ingen aldre fikk lus.

Kjøp to kammer så har du en til hvert barn, så slipper du å stresse enda mer med børstene. Det viktigste er at behandlingen av eldstemann er i gang!

Det er ekkelt, men det går helt fint uansett! Du gjør det du skal, og forhåpentligvis tok du knekken på lusene med behandlingen. Dette går nok helt fint:) Stress ned og tenk at det er bra at du ikke finner mer lus og egg. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...