Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er Oliver blitt 5 mnd og jeg har jo hele tiden skjønt at han ikke er en sove baby, men har jobbet hardt med bra soverutiner på dagen og rikelig med mat på dagen. Har klart å innføre nok mat på dage til at han bare våkner en gang i 23-tiden for mat og en gang i 03-tiden. Men han våkner og det er morran for han 04.30!! i natt sov han bare 8.5 t på natta tilsammen og det funker ikke!

Er ikke han gammel nok til å sove 11-12 t i strekk på natta?

Han har sovet i egen seng fra fødsel og det fungerer bra og natta praksiseres som kjedelig og mørk. Men nå måtte jeg ta fram alle triksene og det funket likevel ikke...

what to do??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de våkner i 5 tiden på morgenen på den alderen er helt normalt. Det er noe de aller fleste opplever. For de aller fleste er det bare en fase.

Men det føles ikke greit nå nattesøvnen ikke har vært sammenhengende, verken for mor eller barn.

Opplever det her i huset også. Og det begynte i 5 mnd alderen, nå er hun litt over 7 mnd. Og det var på akkurat samme måte med eldstemann. Vi har dog ALDRI stått opp på det tidspunktet. Det har vært uaktuelt når natta har vært urolig fra før. Lillemor har skjønt det ganske greit, og er nå begynt å legge seg til å sove igjen etter litt mat, men skjer at hun ligger våken en stund og protesterer litt.

Med storebroren var det verre, han holdt på i flere mnd.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

60 % av alle babyer på 6 mnd trenger fremdeles nattmåltid. Og det å sove natta gjennom defineres faktisk som 5-6 timer sammenhengende, ikke 11-12 ;) De babyene som sover 10-14 timer sammenhengende på natta mens de ennå i hovedsak får mm/mme har regulert dette helt selv; det er neppe foreldrenes fortjeneste at de har fått baby med sovehjerte ;)

Men det er ikke rart at babyer som stort sett bare får melk på dagtid, eller kun 1-2 små måltider med fast føde, blir sultne et par ganger på natta. Det er unormalt at 5 mnd gamle babyer sover natta gjennom, hvertfall om du ser her inne ;) Ikke tro på alle solskinnshistorier på facebook ;) Og ikke overfòr babyen fordi du vil ha den til å sove natta gjennom, det er som sagt unormalt at så små sover 10-12 t i strekk. Min baby har de siste 2 ukene begynt å sove 10 deilige timer i strekk, og han blir 8 mnd den 10., og spiser 4 solide måltider med fast føde hver dag.

I 4-5 mnd alder skjer det ofte store utviklingssprang, intro av fast føde og tenner som kan være med på å forstyrre babyens nattesøvn.

Hvor mye sover babyen din på dagtid? Hvor lang våkentid har han fra siste dupp til han legges for natten? Når på kvelden legges han?

Skrevet

det er sant, man hører nesten bare om glanshistoriene..

han er småspist så tilbyr ofte mat. De er jo selvregulerende..

dobbel smaksporsjon om morran ( 2 ts grøt+ vann)

prøver med litt melk , men veldig ofte må vi vente litt med den.

så frukt og litt melk,

så melk,

prøver med grønnsaker, melk,

kanskje grøt til kveldsstellet,

om vi står opp halv 6, så pleier vi begge å sove omkring halv 8, da sover han 45-60 min, så er han trøtt ca 11-12 tiden, om vi går tur sover han 2 timer, hvis ikke er det 45-60 min inne. så sover vi mellom 4 og 5 og kveldssteller begynner rett før halv 7. sovner vel nærmere halv åtte.

han har fin vektoppgang og allmenntilstanden er veldig bra. Stort sett bare blid og fornøyd:)

Skrevet

Jeg vil kanskje tenke at dette er litt lite mat. Fikk høre på 5 mndrs kontrollen at det er helt ok å gi to fulle måltider, f.eks grøt og middag. Men man må bruke noen uker på å øke fra bare smaksporsjoner selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...