Gå til innhold

Saft i bhg,,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får ikke ha med drikkeflaske i bhg fordi noen barn har saft,

har de noe med det?

Hva synes dere om å gi saft i bhg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med barnehagen. Mange foreldre har ett litt slappt forhold til barn og kosthold. Greit at de kjører i barna saft, brus og sjokopålegg hjemme. Men barnehagen er en pedagogisk virksomhet, og de skulle bare mangle at barna i hovedsak spiser og drikker sundt i barnehage. Slik er det også i min sønn sin barnehage, og jeg er helt enig!

Skrevet

På turdager sender jeg gjerne med varm saft (han liker ikke kakao), men til hverdag er det kun vann på flaska.

Er jo ikke bra for tennene dems med saft hver dag.

Skrevet

Blir bare styr om noen barn får drikke saft i barnehagen, det bør være noenlunde like regler for å unngå gnisninger.

Det er da rikelig tid til å proppe i barna sukker på morgenen og ettermiddag/kveld, hvis det er et mål?

Skrevet

De må da få ha drikkeflaske, men at det er tydelig at det skal være vann på dem! At de har med egen drikke til maten som ikke er vann er også helt ok om barnehagen vil administrere dette. (drikken ligger sammen med matboksen)

Det har aldri vært noen krise å drikke saft til maten så lenge den ikke erstatter maten (at de drikker seg mett). Drikking av saft, juice, melk eller hva som helst annet enn rent vann mellom måltidene vil imidlertid skade tennene fordi man da setter i gang et syreangrep ofte.

Skrevet

Jeg sender med barnet saft eller juice på flaske av og til, ingen kan nekte barnet eller oss som foreldre det. skal de nekte prim på skiva og da, fordi primen inneholder et hav av sukker? ...

er det sukkeret bhg er så strenge med, så si at det er sukkerfri saft da? ;)

Skrevet

I vår bhg har barna egne drikkeflasker med navn(og egen "figur" på) som står i bhg...

De ansatte fyller de med vann hver dag, så står de fremme i vinduet, så barna kan hente selv når de er tørste.

-Da slipper de problemet med saft og brus hjemme ifra...

Skrevet

Begge mine har drikkeflaske i barnehagen, men de står der fast og det er personalet som bestemmer hva innholdet skal være..

Skrevet

Her er alle måltid med drikke noe vi betaler for i barnehagene., og slik har det vært i hvertfall i 15 år.

De siste 8 årene eller så, har det vært sukkerfrie barnehager her.

Men i skolen sender jeg med saft. Hva annet smaker godt? Vann? joda, men det er ikke godt.

Jeg må få med her at i alle mine år i skolen MED saft som drikke, ikke har gjort noe galt med mine tenner.

jeg hadde hull som 11-åring, og neste gang var da jeg var godt over 30 år. Og ikke siden da har jeg hatt hull heller.

Det er feil å si at saft ødelegger tenner. Det KAN gjøre det, men det er ikke den eneste årsaken i så tilfelle.

Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor de skal ha saft i barnehagen. Hvis du har veldig lyst til at barna dine skal drikke saft, kan du jo gi dette hjemme. De lider ingen nød av å drikke melk og vann.

Hva annet smaker godt enn saft? Det er veldig mye, men jeg er helt uenig i at saft går foran vann. Jeg elsker vann, og hadde byttet ut all slags sukkerdrikker foran vann. Nå drikker jeg aldri saft, veldig sjelden juice og ekstremt sjelden brus, så det går faktisk an å ikke være glad i sukkerdrikke. Da smaker vann mye bedre.

Hilsen en som aldri har hatt et hull. Spiser riktignok sukker på andre måter, men det gir ikke syreangrep på den måten i det siste. Men så mener jeg ikke at saft er en uting kun på grunn av sukker og syreangrep, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan lære seg å slukke tørsten med vann. Det er jo det beste for kroppen.

Skrevet

Har hatt saft med på skolen, drukket brus og spist og drukket mye annet med sukker i... første gang jeg hadde hull var etter jeg tok av reguleringen som 15 åring og da et hull som var lite så tannlegen lot det være og ved neste kontroll var hullet så godt som vekke. Hver kveld pusser jeg tenner,bruker tanntråd og spyler med munnskyllevann(morgen bare pusser jeg tenner og bruker munnskyllevann) og jeg er nå snart 30 og har ikke hatt hull siden den gang(går til sjekk en gang i året)

Men ser ikke vitsen med og ha masse sukker i seg, og er man tørst drikker man vann, men til måltider kan man ha saft,juice,melk eller vann. i helger og bursdager kan man drikke brus(eller annet om barnet ønsker det)

Skrevet

Hull kommer jo hovedsaklig av dårlig tannpuss og at man ikke passer på tannhygiene.

Skrevet

hvorfor venne barnet til å drikke annet enn vann???

Skrevet

Ja, hvorfor i all verden skal man venne barnet til å drikke annet enn vann til vanlig? Hovedsaken med drikke er jo å slukke tørst, og da finner man faktisk ikke noe bedre enn vann. Hvis man er glad i brus, saft, juice o.l. kan man heller drikke dette ved spesielle anledninger, f.eks. til middag på en fredagskveld. Men det er meg, da - ser ikke hvorfor man skal lære noen å foretrekker sukkerdrikk fremfor ren og sunn drikk, nemlig vann.

Skrevet

I vår barnehage ønsker de ikke at ungene har saft, eller annet søtt pålegg. Det syns jeg er kjempebra :)

Skrevet

Hvorfor venne barnet noe annet enn vann?

Vell, her var problemet at hun ikke tålte melk.. Så da måtte hun ha vann.. Men problemet var også at hun ikke likte vann.. Vi prøvde jevnlig med vann fra hun var 3 mnd.. Problemet var at når hun var rundt 6 mnd ( da var det full stopp med melk.. både amming, og mormelkserstatning ble full nekt) så fikk vi ikke i henne vann...

Helsesøstern vår sa at det var jo ikke noe problem, for jenta fikk jo nok væske i seg gjennom mat(???!!!!!)

Vell, når barnet ditt begynner å levere tørre bleier, så gjør du alt det du kan for å få i barnet ditt væske.. Så da ble det saft!

Først nå som 16 mnd, så får vi i hun litt vann.. Men problemet er at hun kaster opp av vann nå.. Men, i bhg så blander de i litt enten juice eller litt saft.. Men fortsatt så lite at det bare såvidt er en smak på..

Derfor er det saft eller juice her..

Skrevet

Våre barn får noen ganger med seg saft i barnehagen og på skolen. Vanligvis er det vann, men spessielt om vinteren er det ofte varm solbærsaft eller varm kakao i batnehagen. Dette er en friluftsbarnehage så når deter kaldt fryser vannflaskene. Da er det mye bedre med varm drikke.

Selv om ungene mine drikker saft mener jeg de har et meget sunt og balansert kosthold, selv om sikkert noen mener enkelte ting kunne forbedres. Litt sukker tåler de og solbær eller blåbær er sundt.

Hvis barnehagen har et stort fokus på sunn mat, og klarer å servere virklig sunn mat, ikke bare et kosthold uten saft, brus, kaker ol.

Skrevet

Helt greit at barnehagen ikke vil at barna skal ha med seg saft synes jeg.

Har selv jobbet i barnehage hvor vi stadig vekk måtte presisere at barna IKKE skulle ha med saft på flaske.

Hvorfor?? Fordi vi så at når barna fikk vann, så drakk de fordi de var tørste. De barna som hadde saft på flaskene gikk gjerne å småsupte på flaskene sine hele dagen. Småsuping av slik drikke er skadelig for tennene fordi det forårsaker syreangrep:)

Ser virkelig ikke problemet med at barnehagen nekter dere å ha med saft. Skal man virkelig kverulere på slike avgjørelser?? Barnehagen har jo tatt en avgjørelse som faktisk er BRA for barnet. Vil man gi saft, brus, juice ol til barnet, så kan man gjøre det hjemme:)

Skrevet

Ungene går foresten ikke rundt og smådrikker av flaska hele dagen. Det meste av året drikker de til måltidene og ikke ellers. Er det veldig varmt om sommeren drikker de litt innimellom, men da har de uansett vann med seg.

1207

Skrevet

Ditt barn er et særtilfelle og får derfor særlig tilrettelegging ift drikke.

Skjønner ikke hvorfor du blander det inn i en sak om en generell holdning til drikke i barnehagen....

Skrevet

Juice,saft og den sukkerfrie saften er like skadelig på tenner. Juice uten sukker er like skadelikt. Syra i appelsin ,eple er etsende på tenner den og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...