Gå til innhold

lærer dere barna og si unnskyld når barna raper,.??

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en diskusjon for tiden med mannen. jeg mener det er greit og lære barna dette. mannen ser ingen grunn til det fordi det er naturen sin gang.

hva lærer dere barna??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lærer barna å si unnskyld når de raper og at vi verken raper eller fiser ved matbordet og at vi går ut av rommet for å gjøre slikt når vi har gjester eller er på besøk.

Skrevet

Når de gjør det ved bordet (uten at de mener det) så må de si unnskyld, ja...

Skrevet

Vi er ikke så veldig fine på det så her raper vi når vi må..bortsett fra når vi spiser. Jenta mi på 6 har ikke lært å si unskyld for å rape, men har lært henne at vi prøver å holde inn rapen eller rape diskrè når vi har/er på besøk.

Skrevet

4åringen her vet veldig godt at han skal si unskyld når han raper. Han vet vel egentlig også at man ikke raper med vilje når man er sammen med andre, men det jobber vi litt med for tiden, ettersom det er veldig morsomt å rape om dagen...

Skrevet

Ja, jeg gjør det. Sier selv unnskyld når jeg raper, selv når folk sier at jeg ikke trenger å si det. Er blitt en vane å si det. Syns det er en fin ting å overfører til barnet mitt.

Skrevet

Vi lærer barna å si unnskyld når de raper eller fiser. Og det er ikke greit å gjøre det når vi har folk eller når bi spiser. Vi lærer og at det er ingenting som heter "jeg vil ha!" det heter "kan jeg få?". Det hjelper heller ikke å si "mamma, jeg er tørst!" men si "mamma, kan jeg få litt drikke".

Høres kanskje ut som gestapo her, men for meg er høflighet utrolig viktig. Og jeg mener abrolutt ikke at det er galt å sette slike krav fra de er små.... :)

Skrevet

Det er kjempe viktig og lære barna folkeskikk, hater barn som er utakknemlige og uhøflige

Skrevet

Det lærer vi barna, akkurat som vi sier unnskyld når vi raper. Og når vi fiser hvis det kommer en uten forvarsel.

Er ikke det vanlig høflighet? På lik linje med å si takk for maten og kan jeg få... osv?

Jeg synes det er viktig å lære barna. Jeg synes det er så fælt å høre voksne i kiosker, på restauranter osv. "jeg skal ha". Det heter vel kan jeg få?

Skrevet

Ops en rap! Sier vi :-) Så ler alle litt, og så er det over.

Skrevet

Her lærer barna hva de kan gjøre hjemme, og hva de kan gjøre ute blant andre.

Jeg raper glatt høylydt ved middagen, men det er kun her hjemme. Og det samme lærer jeg mine barn. Så lenge det er kun familie, så gjør det ikke noe hva de gjør. Men ute blant andre kan de faktisk likevel å oppføre seg ;)

Så det går BRA selv om de ikke gjør ting hjemme ;)

Skrevet

Sønnen min på to år sier "Æ apa!" (Nord-Norge) når han raper, og synes det er fryktelig morsomt. Også later han som at han raper og holder på å "flire seg flat" etterpå. Jeg prøver fortvilt å lære han at vi raper diskret, og sier unnskyld etterpå, men det virker som at det han lærer i barnehagen er mer viktig enn det han lærer hjemme når det gjelder akkurat dét...

Skrevet

I kiosker og restauranter må det vel være greit å si jeg skal ha? Det er jo steder der man betaler for det en skal ha. Om en spør om å få, vil det si at man ikke skal betale for det.

Skrevet

Jeg synes det har noe med hvordan man henvender seg til folk, men jeg kan jo ikke bestemme hva alle andre skal si.

Har blitt litt obs på det når jeg oppdrar barn. Har en svigerfar som ikke vet hva vanlig høflighet er. Han sier ting som "ta den, gjør det, fiks det" og jeg synes det vitner om usikkerhet og kanskje en tanke arroganse. Det har jeg ikke lyst å lære mine barn. Men noen er opptatt av ditt og andre av datt så det er noe jeg tenker. Har lyst å ha barn som jeg vet er høflige når jeg leverer dem ut for å si det slik.

Jeg har absolutt tenkt å betale fordet om jeg sier "kan jeg få en hamburger" istedenfor "jeg skal/vil ha en hamburger" =)

Skrevet

Selvfølgelig. Her lærer barna både normal høflighet og bordskikk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...