Gå til innhold

Trenger tips til pepperkakehuslaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage mitt første pepperkakehus, og kjenner et snev av prestasjonsangst.

Er det noen som har noen tips jeg bør vite om?

Mener å ha lest at det kan lønne seg å halvsteke deigen før jeg skjærer ut formene, slik at de ikke krymper? Hvor lenge må den steke først da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri halvstekt - om de krymper litt så krymper jo alle likt. Mitt tips er å ikke lage alt for stort. Da har taket lett for å brekke når man legger pynt på. Lag gjerne to hus. Brekker en vegg så har du iallefall en på lager.

Jeg lager alltid i papp først:)

Skrevet

Mener du at du lager formene på papp som du deretter skjærer etter?

Og pynter du med melis før eller etter du setter sammen huset?

Skrevet

Jeg tegner alt på papp som jeg klipper ut. Så legger jeg det på deigen og skjærer ut etter målet. Så steker jeg alle delene, limer dem sammen med smeltet sukker og deretter pynter med godis.

Skrevet

Du er ikke nødt til å pynte huset som om du deltar i en konkurranse, men jeg synes dette huset har en del kjekke ideer til pynting:

http://simplyrecipes.com/photos/gingerbread-house-460.jpg

*det er skåret ut et rundt vindu og en døråpning

*det er pyntet symmetrisk på begge sider av døra

*det er lagd to gjerder av snop som går fra døra og langs en "sti"

*det er et mindre gjerde som omkranser hele huset

*gavlen (eller toppen av taket) er tydelig markert

Et tips jeg har lest er å bruke gelatinplater i vinduene. Er man riktig fanatisk kan man dekorere gelatinen med bittelitt pyntegele, og det kan se ut som kirkevinduer. Og ha lys inne i pepperkakehuset, men det har jeg ikke helt skjønt hvordan man gjør.

Skrevet

Dæven, det var fint...

Ang. gelatin: klipper du ut firkanter som er like store som vindusåpningene da? (Er ikke gelatin plater?) Og får du gelatin i forskjellige farger?

Pardon my uvitenhet, baking er ikke min sterke side.

Skrevet

Lys brukte jeg i fjor, ble så fint!

Europris hadde kjekke små lysdioder (kanskje i år? og jeg kjøpte 4 stk, så har en stund!), neppe fler enn 10 lys på 50 cm lenke til 10-20-30 kr stk, husker ikke helt.

De brukte 2 walkman-batteri, og boksen med batteriene var ikke stor - og gjennomsiktig:)

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

et annet tips til vinduer er å knuse drops i forskjellig farge å legge i vindushullene før steking. Da smelter dropsen og blir til "vinduer" i flere farger!

Skrevet

Det var en god ide! Men vil ikke dropsene smelte fast i bakepapiret? Eller går det greit?

Skrevet

Tror det enkleste må være å lime gelatinplate på innsiden av vindusåpningen, for ellers får man masse problemer.

Kom på nå at man faktisk kan farge gelatinen med tusj, for det er vel ingen som spiser den uansett. Men man må alltid være oppmerksom på om slike ting kan smelte og renne nedover husveggen som skal spises senere. Tipset om å lage vinduer av knuste drops er også spennende.

Skrevet

Hvor tykk kjevler dere deigen før dere skjærer ut formene?

Skrevet

Ikke spesielt mye tykkere enn ei vanlig pepperkake? Men hvis du har små og tynne deler, vil disse ta kortere tid å steke enn vegg- og takdelene. Du bør derfor samle opp de minste delene på et eget brett, eller fomle med å ta disse av brettet tidlig og sette resten inn igjen i stekeovnen.

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

det har gått greit de gangene jeg har gjort det ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...