Gå til innhold

Kjipe barselgrupper..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn, og med de to første var jeg med i barselgrupper. Helsestasjonen som satte sammen disse gruppene. Jeg trivdes ikke i noen av dem.

I den første gruppa mi var det bare bedrevitere som stadig vekk satt og diskuterte hva som var riktig (alt de gjorde selv), og hva som var totalt feil (det andre gjorde).. Og alle var førstegangsmødre. Det var kun bra nok med hjemmelaget mat, og alt som ble gjort med rutiner ol.var rett ut i fra bøker av de beste forfatterne. Jeg var nok litt mer avslappet, og orket ikke å hive meg inn i diskusjonene. Jeg mener at alle gjør det beste de kan, og at folk kan få lov til å gjøre ulike ting uten at det er feil.

Barseltreffene ble slitsomme, og jeg skulket dem ofte. Men samtidig var det greit å være sammen med mennesker som var i samme situasjon som meg. Til slutt kuttet jeg kontakten med dem helt (de hang fremdeles sammen).

Med barn nummer to prøvde jeg igjen. Ønsket ikke å isolere meg inne med barnet, og ble med i en ny barselgruppe. Selvfølgelig traff jeg på en fra min første gruppe, hun var en skikkelig bedreviter. De andre på gruppa ønsket ikke å være noe dårligere enn henne, og dermed ble det en sånn diskusjonsgruppe igjen! Jeg ble leeeei.

Er det virkelig sånn at barselgrupper er til for å kåre hvem som er den beste og mest perfekte mor? Og at det ikke er rom for andres meninger enn sin egen? Eller har jeg bare vært uheldig??

Nå sitter jeg med barn nummer tre, og gidder IKKE å delta på noen barselgruppe. Denne gangen skal jeg bare kose meg uten det der stresset!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært med i to barselgrupper og ingen av dem har vært sånn. Jeg ville gitt den tredje gruppa et forsøk, hvis jeg var deg, og så kan du se an et par - tre ganger og sett om du syns de er hyggelige. Hvis du ikke trives med dem, så kan du jo bare si du har travle dager med to barn fra før, sånn at du dessverre må prioritere andre ting foran.

Skrevet

Det var ikke sånn hos oss, men gruppa ble veldig liten da 2 flyttet og 2 av dem hadde en annen barselgruppe i sammen. Vi to førstegangsfødende som ble igjen holder fremdeles litt kontakten og hadde mye glede og nytte av hverandre i den første tiden.

Skrevet

Nei, det er ikke for å kåre den beste moren, men i stor grad for å diskutere hva som er den beste løsningen på ulike utfordringer. Mn kjenner hverandre ikke så godt og det eneste som binder en sammen til å begynne med er at man har jevnaldrende barn. Da blir jo diskusjoner om dem det enkleste og mest sentrale temaet. Hva ønsker du å få ut av en barselgruppe?

Selvfølgelig argumenterer folk for sine egne løsninger. Som regel gjør man jo ikke så mye mot ungene sine som man mener er helt galt.

Skrevet

Barselsgruppa ga meg lite også.

Oppskrytt mener jeg.

Fant åpen barnehage og koste meg mye mer med de som var der. :)

Skrevet

Bra det ikke var sånn hos alle da:) Jeg mener jo selvsagt at man skal diskutere, men at man må være voksen nok til å høre på hva andre mener, og ikke bare kjøre sitt eget løp. Blir så veldig konkurranse om hvem som er best. Tenkte kanskje at det gikk an å ha det hyggelig også. Kose seg litt. Hm ikke alle som kan å slappe av;)

HI

Skrevet

Jeg er i verdens beste gruppe. Noen med sitt første barn,andre med sitt tredje. Vi er faktisk sammen flere dager i uka:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...