Gå til innhold

Må man gi vann når man gir grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er ca 5 mndr og vi er oppe i to halve porsjoner grøt om dagen. Han får pupp i tillegg, men merker at han sjeldnere vil ha.

Skal man da gi vann? Eller holder det med melken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster sa til meg at barnet IKKE skal ha melk itillegg til grøt.

Melk er ett måltid, og grøt er ett måltid. Det blir da 2 måltid på en gang.

Jeg fikk beskjed om å gi minsten vann når han får grøt. Og han spiser en hel porsjon.

Skrevet

Hmm.. Her fikk vi beskjed om å gi melk i tillegg. Så det kommer vi til og fortsette med

Skrevet

Hmm... Helsesøster her også sa at vi skulle gi mm til grøt. Gir først mm, så grøt og evt. mm etterpå. Jenta mi er 6 mnd og sluker en porsjon grøt. Hun sa det ikke var farlig å gi vann om babyen ville smake (så det har hun jo fått av og til), men at det holdt å gi mm. Selvsagt annerledes om sommeren dersom babyen er veldig tørst og trenger ekstra væske...

Skrevet

Hvis du vil at måltidet skal være et fullverdig grøt-måltid gir du vann ved siden av grøten og full porsjon til ungen er mett.

Hvis du ønsker at grøten skal være tilleggskost og vil opprettholde en del amming kan du gi mm før/etter grøt. Du kan selvsagt gi vann ved siden av grøten selv om du ammer før/etter.

Men poenget er vel egentlig at både mm og grøt blir sett på som "mat" for babyen. Og hvis du da gir full porsjon grøt + mm som drikke gir du egentlig to måltider.

Det kan derfor være lurt å gi litt vann ved siden av grøten selv om du ammer før/etter fordi vann skal være hovedkilden til væske når babyen spiser mat.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her drikker Muffin alltid godt med vann etter grøten; han blir tydelig tørst av måltidet. Så er nok lurt å tilby, så drikker barnet om det er tørst nok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...