Gå til innhold

Referanser - jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man med dem egentlig?

De er ikke oppgitt i søknaden, ellerstår på CV'n de har fått. Skal jeg skrive dem på et eget ark eller skal jeg ta med en utskrift av CV'n hvor disse er med? Eller noe helt annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Hei,

Jeg jobber med ansettelser, og de fleste skriver kun på CV`en; "referanser oppgis ved forespørsel". Vi skriver aldri i søknadsteksten at referanser må oppgis, men vet at det er noen bedrifter som gjør dette.

Stort sett trenger man minst to referanser, og disse spør vi alltid etter når søkeren har vært på første intervju. Etter intervjuet ringer jeg referansene, og spør om endel standard ting (f.eks hvordan du takler konflinkter, om du jobber godt i team osv) og stort sett sitter jeg også igjen med noen spørsmål etter intervjuet.

Hvis intervjuet gikk bra og referansene er gode, så kalles som regel søkeren inn til et annengangsintervju.

Men det er VELDIG viktig at du kontakter dine referanser på forhånd, slik at de vet at det kan komme en tlf. Hvis referansen ikke har fått beskjed fra deg, så kan det virke veldig negativt for arbeidsgiveren. Ikke noe morsomt å ringe til noen som ikke aner hva jeg snakker om.

Skrevet

Det er fint om du tar de med på et ark på intervju. Som det ble sagt trenger du minst to. Har du 3 er det enda bedre, men ikke en nødvendighet.

Skrevet

Skriv dem på et eget ark og ta dem med. Skriv både navn, nummer, bedrift og hvilken stilling de har i bedriften. Greit for potensiell arbeidsgiver å vite om referansene er en tidligere leder eller en tidligere kollega. Signerer ellers den ovenfor som skrev at det er viktig at du kontakter referansene dine på forhånd og spør om de kan være referanse for deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...