Gå til innhold

Det å vere hjemme med syke barn......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 1 år er syk. Har hatt 2 netter med nattevåk. I tillegg går broren på medsisin (forkjølet og ørebetennelse) Og søsteren på 3 hoster stygt, og er urolig om nettene.

Jeg hadde fri dag, men mannen var hjemme siden jeg har sovet knapt 2 to timer i natt. I morgen skal jeg på jobb klokken 18.00, og skal på 12 timers vakt hele helgen.

Har ikke lyst å overlate mannen med 3 syke barn. Hvordan gjør dere det når barna er syke. Biter tenna sammen? Vi har vel sovet maks 4 timer de to siste netten begge to.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er aldri hjemme begge to når barna er syke.

Skrevet

Ingen grunn til å være hjemme begge to.

Skrevet

Det er jo bare opp til dere hva dere orker.

Med 3 barn under 12 år har dere 15 sykt-barn-dager pr kalenderår. Og det er ingenting i lovverket som tilsier at dere ikke kan være hjemme på samme dag. Dere tar jo da ansvar for hvert deres barn.

Skrevet

Jo, lovverket sier faktisk noe om dette.

Man kan kun være hjemme begge to dersom den ene pga omsorg for ett (sykt) barn ikke klarer å ta seg av det andre syke barnet. F.eks hvis mor er opptatt med et barn med omgangssyke og derfor ikke kan ta med det andre barnet til lege

Skrevet

Dere kan ikke være hjemme begge to fordi du ikke har lyst til å å la mannen ta seg av de tre barna. Han bør selvfølgelig klare å ta seg av en som hoster, en som har ørebetennelse og en 1-åring som er syk i tillegg.

Hvis en av de hadde vært så syk at far måtte overvåke barnet nærmest konstant hadde det selvsagt vært noe annet. Men når det gjelder normale tilstander som hoste, forkjølelse, feber osv, bør det holde at en omsorgsperson er hjemme.

Klart det er slitsomt med våkennetter, men man overlever fint selv om man bare får 4 timers søvn et par netter. I tillegg har dere selvfølgelig mulighet til å sove på skift. Du skal jo ikke på jobb før kl 18, og kan jo ta seg en lur på ettermiddagen

Skrevet

Enn hvis barnet er innlagt på sykehus da? Kan ikke begge være der?

Skrevet

Ærlig talt; selv har jeg gått på jobben mange ganger med kun 2-3 timer søvn i kroppen; om alle som ikke sov 7 timer sammenhengende hver natt skulle få bli hjemme fra jobben, så hadde vel halvparten av arbeidsplassene stått tomme!

Man overlever fint en periode med lite søvn. Her fikk jeg 2-3 timer søvn per døgn i over 3 mnd med en skrikende kolikkbaby som nesten ikke sov, og mannen min kunne ikke være hjemme og hjelpe meg.

Søstra mi og hennes mann har hver eneste kveld et helvete med å legge yngstemann, de holder på i 2-3 timer hver eneste kveld, og gutten er pling våken kl 05 hver morgen. De går likevel på jobb, og de er begge kirurger!

Når man velger å få barn, så velger man samtidig å få perioder med svært lite søvn og svært mye selvforsakelse. Man kan ikke melde seg ut av samfunnet bare fordi man har sovet litt for lite en natt!

Skulle ønske karensdager ble innført i Norge; slik som de har i Sverige. Da får man faktisk ikke betalt dersom man ikke møter opp på jobb!

Skrevet

Hvis dere er så trøtte, så kan dere jo bare sove på skift? Og du skal jo ikke på jobb før om 18 timer... Ingen av barna er så syke at de trenger kontinuerlig tilsyn, så jeg skjønner ikke hvorfor dere begge må være hjemme?

Skrevet

Nei, i utgangspunktet kan ikke begge da bruke syke-barn dager.

Dette er selvfølgelig basert på tillit. De færreste arbeidsgivere sjekker opp om den andre part også har tatt sykt-barn dag.

Når det er sagt, så har de aller fleste arbeidsgivere forståelse for at begge foreldrene har et behov for å være med barnet på sykehuset, og vil derfor innvilge velferdsperm eller annen fri.

Skrevet

Kan du vise til hjemmel for dette 19:49?

Jeg jobber i nav med kap. 9, og dette er en "kjent" problemstilling.

Nemlig at foreldre har flere syke barn og tar ut omsorgsdager på samme dag. Vi har enda tilgode å finne en klar hjemme/begrunnelse i lovverk og retningslinjer som sier at dette ikke er lov.

Dette fordi det er opp til foreldre og ikke nav eller arbeidsgivere å avgjøre om man pga et sykt barn ikke er i stand til å ta seg av et annet. Her er alle forskjellige, og det du ser på som en selvfølge gjør ikke nødvendigvis en annen mamma eller pappa.

Det finnes heller ingen trygderettskjennelse som sier noe om dette.

Dersom Hi pga lite søvn anser seg som ute av stand til å ta vare på alle tre på en forsvarlig måte når alle er syke, så kan ikke nav eller arbeidsgiver overprøve dette å si at hun er i stand til å ta seg av alle tre.

Det er faktisk opp til henne å avgjøre, og om hun selv mener at hun ikke klarer det så har far rett på omsorgsdager.

Hva hver enkelt personlig mener om dette er noe helt annet.

Skrevet

Jøss, mener du seriøst at begge skal være hjemme fordi ungene er forkjølet, hoster og har ørebetennelse?

Blir lettere sjokkert noen ganger over hvor hjelpesløse noen er jeg altså. Hadde alle ungene OG pappa spydd, hatt 39 i feber og vært 100% sengeliggende hadde jeg forstått det. Men en frisk pappa som bare har sovet litt dårlig kan ikke være alene med tre forkjølede barn? Hjelpes!

Og bare for å ha sagt det, jeg har fire barn selv og har flere ganger opplevd at de blir syke samtidig. Det går greit altså, bedre å ha flere syke på en gang enn at de skal bli syke etter hverandre og det plutselig blir to uker hjemme med syke barn.

Vi har aldri vært hjemme med sykt barn samtidig, eneste gangen begge var med var da barnet vårt måtte legges inn på et sykehus på andre kanten av landet. Men det blir en unntakstilstand som blir en helt annen diskusjon.

Skrevet

Godt å se et nyansert og riktig svar.

Er så mange meninger og fordommer her inne. La hver enkel få lov å kjenne på sin egen situasjon og ta sine egne avgjørelser. I følge NAV dama her så er det ikke ulovlig å være hjemme begge to.

Vær hjemme begge to HI, slapp av og ta dere av ungene. I tillegg til at du selv er opplagt til å gå på jobb og jobbe hele helgen.

God bedring.

Skrevet

Skal det SÅ lite til for å sette dere helt ut?? Stakkars dere, som "kun" har fått 4 timer med søvn to netter på rad... Og spesielt stakkars deg, som skal på jobb i MORGEN KVELD..... :P

Dere må ha 3 eksepsjonelt enkle unger til vanlig, som ikke engang takler to netter med "lite" søvn (de fleste med 3 barn under 10 år får neppe særlig mer de første 5-6 årene), heldiggriser...

Skrevet

3 syke barn hjemme og du har muligheten til å gå på jobb? Jippi! Hoste og forkjølelse er jo bare barnemat sålenge ikke alle spyr. Når alle barna er syke må vi legge opp dagen og natta deretter - rene skiftarbeidet. Vi har aldri vært hjemme begge to når barna har vært syke... Merkelig nok heller ikke når jeg har vært syk sammen med barna *grrrr* Haha... muligens derfor jeg ikke har noe dårlig samvittighet for å la ham være alene med tre syke barn mens jeg koser meg på jobb ;D

Skrevet

Dette må dere jo avgjøre selv, men personlig mener jeg det er misbruk av en fantastisk rettighet vi har hvis både mor og far skal være hjemme bare fordi flere barn er syke samtidig.

Her hadde det vært uaktuelt.

Skrevet

Takk for svar! Greit å høre flere meninger:-) Nei, vi er ikke vant med enkle unger til vanlig, da de tre yngste er svært plaget høst/vinter. Går fast på astma medisin.

En ting å gå på jobb, men skal fungere. Om jeg sitter oppe med en tett unge i natt, ikke får sove iløpet av morgendagen (siden vesla på 3 år er hjemme fra bhg) Og skal være på 12 timers natt på jobb, så sliter jeg nok ja.

Er vant med lite søvn i utgangspunktet, men blir litt spesielt når de 3 yngste er syke samtidig. Og nei, vi pleier normalt ikke være hjemme begge to samtidig. Var vel en gang da alle tre var syke samtidig, og vesla måtte innlegges akutt. HI

Skrevet

Hvis du har barn med astma har du rett til fler sykedager for barna, så dette tror jeg ikke stemmer helt. Tror at du "smører på litt" nå som du ser at du ikke fikk så mye sympati som du håpet.. Sorry!

Skrevet

Nå er det ikke snakk om hverken sympati eller bruk av sykedager for barna. Har ikke brukt noen før i år så.

De har "barneastma" og legen tror de kommer til å vokse det av seg. Har ikke tenkt på å søke ekstra dager. Lurer bare på hvordan andre gjør det når barna blir syke. HI

Skrevet

Tror det er forskjell her jeg. De som har to klarer det kanskje, mens de som har 3,4,5 føler de kanskje kommer til kort. Også forskjell på det å være litt forkjølet, og det å ligge rett ut og bare ville bæres.

Tror også alderen har litt og si. God bedring!

Skrevet

Det er jo bare superenkelt! Hvis du/dere føler at dere må være hjemme begge to, så gjør det! Hvis du føler at du er alt for sliten til å være på jobb, bli hjemme! Du har rett til å være hjemme med syke barn, og dere kan godt dele disse dagene, INGEN henger seg opp i om dere tar de samtidig eller hver for dere. Gjør det som passer for DERE! (Ingen er like og alle er forskjellige ;-)

Skrevet

Er ofte morsomt å se svarene fra folk med 1 eller 2 barn. Klaaarer du ikke å passe barna dine?? Alene?

Pipa hadde kanskje fått en annen lyd med med flere barn.

Hilsen 6 barns mor:-)

Skrevet

Seriøst?

Du jobber med kap 9 og kjenner ikke til dette??

Det ligger ganske tydelig i rundskrivet ti 9-5 og ellers i forarbeidene til loven.

"Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger."

Det kan videre også utledes av lov, forskrift og rundskriv om pleiepenger, hvor dette kun gis til en av foreldrene (med mindre barnet er alvorlig sykt)

Skrevet

Man kan jo ikke sette flere barn til verden enn man klarer håndtere da!

Selv har jeg fire barn, og vi har aldri vært hjemme begge to om vi har hatt syke barn, selv ikke når flere er syke samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...