v <3 <3 <3 Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Har prøvd og foreslå andre middager...men skyver det bare unna og går i frysern og finner seg fiskepinner!! what to do??
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Noen barn blir mer inspirert til å smake annen mat dersom de får være med å lage den selv. Og om hun evt bare småspiser mens dere lager, så la henne gjøre det. Forsøk å finne måltider der hun kan være med å skjære opp, røre rundt i panner osv og la henne smake masse underveis. Er ikke sikkert det funker, men er vel verd et forsøk?
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Enig med Alva her! Jeg er veldig glad i å lage mat, og min lille har alltid vært med på matlaging. Når jeg har kuttet grønnsaker, er det f.eks hennes jobb å putte de oppi en bolle eller kjele. Og hun har stort sett alltid smakt på alt, spesielt de tingene med "fine" farger (mais, erter, gulerøtter osv). Dette har resultert i at hun spiser alt fra oliven til fårikål. Tror også det er viktig at barna ikke får altfor mange muligheter. Med det mener jeg at har man en ting til middag, så skal ikke barnet få tilbud om alt mulig annet. Håper det løser seg for dere, og fjern pølser og fiskepinner fra fryseren;)
det er berre mordi Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Jenta mi spiser omtrent bare grønnsaker... og liker ikke hjemmelaga pizza:( Pirker ut maisen og spiser den. Fikk meg en veggis, og det var ikke det jeg bestilte.
v <3 <3 <3 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2011 før så spiste hun alt...skjønner ingen ting!!! det blir jo til at jeg lager det jeg vet hun spiser til middag (etter å ha hivd flere middager i søppla fordi hun ikke vil ha det)..fiskepinner el pølse..pizza går til nøden!!!
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 Har samme problemet med poden på 2,5 år. Fiskepinner og pølser går greit. Også pasta, pizza (kun hjemmelaget), taco og grøt. Alt annet skyver han unna. Vil helst ikke ha poteter og grønnsaker. Heldigvis så spiser han salat med div. være seg tomat, isberg, mais, agurk o.l. Alt annet jeg prøver å lage til skyver han vekk. Synes det er veldig frustrerende at han ikke vil spise annet. Han nekter til og med å smake. Sier bare "Liker ikke" Prøver å ta han med på matlaging, men han har ikke vist den helt store interessen for det enda. Så jeg slenger med med i denne tråden i håp om å få noen tips og råd:)
Tweak Skrevet 2. desember 2011 #7 Skrevet 2. desember 2011 Da fjerner du alt av fiskepinner og pølser og satser konsekvent på andre middager. Er hun sulten så vil hun til slutt spise. Lag mat som ikke blandes, f.eks. på sånne fat med egne groper. Ha grønnsaker, ris/pasta/potet og kjøtt hver for seg og så litt saus om hun vil ha det. Gryteretter og fiskegrateng er også stor stas her, råkost til fiskegratengen er en stor favoritt. Og så er det enkelt å spise. Men mi er ikke glad i rent kjøtt, da spiser hun heller bare grønnsaker og ris. Jeg driter i det og serverer rent kjøtt likevel, hun spiser det hun trenger. Og så er det jo lurt å la de små ta igjen matinntaket til kvelds, men passe på at de ikke får gå og småspise mellom middag og kvelds. Ikke gjør noe styr av det, lag maten, gjerne sammen, dekk på bordet og sett dere ned sammen. Snakk og kos dere mens maten bare står der, plutselig en dag smaker hun. Hvis dere ikke har fiskepinner i fryseren så kan hun jo heller ikke bare gå og finne de, og det lærer hun nok kjapt.
Underveis --> Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 Støtter denne. Fiskepinner og pølser kommer ikke i hus av seg selv, og en 2-3-åring skal ikke bestemme hva som er til middag. En gryterett er ikke vondt, så de vil spise, men da kan de heller ikke få viljen sin selv om de gjør opprør! Ingen kjeft, ingen sure miner, og aller viktigst: Ingen "stakkars lille vennen". Helt nøytral: Dette er dagens middag! Take it or leave it! Det er en grunn til at hun foretrekker fiskepinner og pølser: Hun har fått lov til å få det. Hun kommer neppe til å våkne opp en dag og være superglad i ovnsbakt laks og koteletter med grønnsaker. Det er vi som foreldre som må lære barna et variert og sunt kosthold. Her lager vi også middag sammen, dekker på bordet og tenner stearinlys. Alle ingrediensene i middagen på må tallerkenen selv om Poden sier "jeg vil bare ha ris, jeg!". Det går ikke. Om han spiser det spiller ingen rolle. Vi tvinger ham heller aldri til å spise opp alt på tallerkenen, siden det ikke er han som tar selv. Det viktigste for oss er at han spiser noe, og at han smaker må mye nytt. Han får smake på alt, inkl chilli., pepper, sitron og rå potet. Er overbevist om at det at vi lager mye mat fra bunnen, som gir mat med smak, og involverer ham i matlagingen, har gjort ham til en relativt altetende unge (unntatt champignon og reker ;-). Ikke gi etter! Hun vil vinne på det senere i livet og jo før du begynner, jo lettere er det å snu et ensporet kosthold!
Lemonia Skrevet 2. desember 2011 #9 Skrevet 2. desember 2011 Her er det ikke spesialmat eller egen mat til barna. Jeg lager én middag og det er det som blir servert, ingenting annet. De må ikke spise (men har vi dessert må maten smakes på før de får det), men det blir ingen annen mat før kveldsmat. Jeg foreslår at du innfører en lignende regel. Det blir nok ramaskrik de første dagene, men hun vil fort forstå at du ikke lar deg rikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå