Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Lurer litt på hvor mange av dere som hadde foreldre som røyket inne, og om dere har fått skader på grunn av dette senere i livet? Astma, allergier og eventuelt andre ting som kan knyttes direkte til at dere ble utsatt for røyk? Er rett og slett litt nysgjerrig... Dette er ikke et innlegg hvor jeg på noen måte unnskylder røyking inne eller å utsette barn for røyk. Da jeg og brødrene mine var små, røyket foreldrene mine overalt! I huset, på kontoret og i bilen. De var stor røkere og kunne røyke 20-40 sigaretter om dagen:-s Dette var jo som vi vet ikke uvanlig for 20 år siden. Det jeg synes er merkelig, er at så langt har hverken jeg eller brødrene mine fått noen allergier, astma eller andre skavanker??Vi har alltid vært friske og raske, sjeldent syk osv. Ikke misforstå er jo sjele glad for at vi ikke er plaget med noe som helst, men synes det allikevel er merkelig. Foreldrene mine har heldigvis sluttet å røyke, da de stoler på forskning og retter seg etter det. Vil tro det er en del genetikk i bildet også som tilsier om man er mer utsatt eller ikke også. Så hva med dere? Har dere fått mange skavanker som knyttes til røyk? Må igjen presisere at jeg IKKE mener det er ok å utsette barn for røyk av noe slag og prøver IKKE å bagatellisere røyking inne eller i nærheten av barn.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Min mamma var\er storrøyker. Alltid røyket inne og i bilen. Har ikke fått senskader som astma og problemene med luftveier, men jeg merker at jeg blir fort tett og vondt i halsen om jeg er på besøk. men dte går over igjen så fort jeg har fått dusja og skiftet klær, og er hjemme. Så reagerer helt tydelig på det. Har sikkert svarte lunger siden jeg har blitt utsatt for passiv røyking i 18år og 9mnd.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Har ikke vokst opp med røykende foreldre. Men besteforeldre, dvs det var bare min bestefar som røyket når vi var til stede. Vi var MYE hos de og vi ble aldri tatt hensyn til. Min bestefar satt omtrent alltid med en sigarett/pipe i munnviken. Verken jeg eller mine søsken har tatt noe skade av dette, vi har alltid hatt godt immunforsvar og har vært svært lite syke i oppveksten, Ja etter vi ble voksne også. Ingen astma eller allergier. Min samboer er oppvokst med røykende mor(som fortsatt røyker mye). Han er også frisk med godt immunforsvar. Men han har røyket selv i mange år (sluttet etter sterk oppfordring fra meg for et par år siden :-D) og sliter en del med kraftig hoste, spesielt etter forkjølelser. Ikke godt å si om det har noe med røykingen å gjøre da, men han slet hvertfall med det samme når han røyket også. Hans far og bror derimot, sliter mye med luftveisproblemer.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #5 Skrevet 1. desember 2011 Både kjæresten min og søsteren hans hadde masse ørebetennelser, og de hadde astma når de var små. Begge foreldrene røyka inne (som skorsteiner). Fetteren min hadde alltid tett nese og snorket masse allerede som toåring. Moren fikk beskjed om å slutte å røyke eller iallefall ikke røyke inne, og problemene ble langsomt borte.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 En senskade er at det øker risikoen for lungekreft betydelig (15-20 % av de som får lungekreft røyker ikke. Mange av disse får det på grunn av passiv røyking, andre på grunn av radon) http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_smoking#Effects
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Jeg kan se vi har vært heldige så langt ihvertfall;) Er veldig glad for at foreldrene mine sluttet, særlig nå som jeg selv har barn. Da trenger jeg ikke bekymre meg om røyking inne osv. Helt klart at ditt medfødte immunforsvar har noe å si i tillegg;) Men best å være på den sikre siden;) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå