Gå til innhold

Det er trist

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bhg til barna mine er det slik at det holdes fest 4 ganger i året som blir ordnet av foreldrekontaktene.

Problemet er at de forlanger så mye av de andre.

En voksen per barn på de og de avdelingene skal sette istand og en voksen per barn på de andre avdelingene skal rydde.

Man skal betale så og så mye per barn og så skal man ha med det og det og det i forhold til hvilken avdeling barnet går på og om man da har flere barn så må man ha med flere ting.

Og gjør man ikke dette får man bli hjemme.

Så her blir vi hjemme.

Dette er en liten bygd, jeg er innflytter og har ikke familie eller venner i nærheten. (bare bekjente som de andre foreldre i bhg) Barnas far er ikke livet deres på eget ønske :(

Jeg har 3 barn på 3 avdelinger og det ene barnet er funksjonshemmet og veldig krevende i tillegg er jeg selv syk. Jeg lever med store smerter og skal egentlig gjøre minst mulig (i følge lege) Men minst mulig blir ganske mye når du skal ta deg av 3 stykker og huset.

Mine barn er eneste med foreldre som ikke bor sammen, eneste uten besteforeldre, tanter og onkler i området.

I tilegg sliter jeg med økonomien pga at jeg ikke klarer å jobbe :(

Og det er ikke for at jeg er lat, jeg skulle så ønske at jeg fant en jobb jeg klarte å utføre nå når kroppen ikke ville mer.

Og når de forlanger 100 kr per barn, pluss at jeg skal ha med ting for 3 barn. og forlanger at jeg skal være en voksen å hjelpe til å sette igang og ha 2 voksene til å rydde sier det seg selv at jeg ikke får det til.

Noe som gjør at mine 3 barn blir stående utenfor slike sosiale ting hver gang.

Jeg kan ikke bli til 2 personer en til å ta seg av barna mine og en til å sette i stand.

Jeg kan ikke bli til 3 personer ved opprydding, en til å ta seg av barna mine og 2 til å rydde.

Og spesielt nå oppunder jul har jeg ikke råd til å legge ut 300 kr, pluss betale barnevakt før og etter festen. Og å kjøpe det som det forventes at jeg skal ta med.(og ikke skjønner jeg hvorfor vi skal både betale og ta med ting. lokalet er gratis så hva er det vi betaler for?)

Jeg har prøvd å forklare hvorfor jeg ikke får til dette med sette istand og rydde men får bare til svar at alle andre klarer det så da må jo jeg også kunne få det til. De kan ikke gjøre forskjell, for det er sikkert andre som ville hatt gode grunner til å ikke hjelpe til også og hvor setter man grensen..........

Spesielt største barnet mitt blir jo lei seg han vet jo at det skal være fest de store snakker jo om det og trener på underholdning i bhg også videre. Så får han ikke vært med når dagen er der.

Skulle ønske jeg kunne flytte slik at jeg slapp disse tingene. Hvor barna mine ikke ble så anderledes grunnet livssituasjonen/familiesituasjonen men ikke har jeg råd til å legge ut depositum ved flytting, Eller å betale flyttefolk. Jeg har lav husleie og ikke depositum for en ganske stor bolig her. Om jeg flytter med de prisene som er må jeg ut med det dobbelte og kun få en bolig med en , om jeg er heldig to soverom. Et soverom på 4 personer skal litt til for at det skal funke dessverre. Og når det bare så vidt går rundt nå hvordan skal jeg klare det med dobbel husleie.

I tillegg er det ene barnet midt i utprøving for å finne hva som virker best av læremetoder og slikt, Fordelen på et lite sted er at det er lett å få hjelpen man trenger fra kommunen for de har ikke ventelister på hjelp og har økonomien til det da det ikke er mange som skal ha av det budsjettet.

Måtte bare få det ut har ingen jeg kan snakke med om dette. Snakker jeg med venninner eller familie får de bare dårlig samvittighet for at de ikke har mulighet å komme å hjelpe til. Og det vil jeg ikke at de skal ha

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, kjære deg.. om det er noen trøst så er du ikke alene om å ha det slik. Jeg og har det slik med tvangssosialisering som koster masse penger, mye energi og det er lite lystbetont. Når man egentlig trenger pengene til noe annet.. sukk...

Skrevet

Det her syns jeg er dårlig av barnehagen! I barnehagen vår er det også arrangementer som foreldrene er med å arrangerer, men det er ingen tvang. Vi har et arrangement pr avdeling, så i prinsippet blir det et arrangement pr barn. Noen av arrangementene samarbeider flere avdelinger om, men vi forlanger ikke at foreldrene skal stille opp dobbelt opp likevel, da blir de satt opp en gang pr foreldrepar.

For de som er alene med barna eller av andre grunner ikke kan stille opp, så er det bare å gi beskjed om det, så ordner vi det. Årsaken er egentlig totalt likegyldig, bare de gir beskjed. Jeg skjønner det er vanskelig å passe tre barn alene samtidig som man skal hjelpe til, uavhengig av om det er fordi far er bortreist med jobben eller bor et helt annet sted.

Betaling må vi ta for noen ting, som feks juletrefest, men det er jo fordi det koster å ha underholdning, servere pølser, godteposer osv. Ellers er det feks juleverksted med grøtservering hvor selve juleverkstedet er gratis og så er det opp til hver enkelt om de velger å kjøpe grøt og spise det.

Jeg ville tatt det opp med barnehagen en gang til. Om du har forsøkt å ta det opp med noen på avdelingen, prøv å ta det opp gjennom su eller evt styrer. Forklar det sånn det er at du er alene og har problemer med å stille opp for tre personer når du ikke har noen hjelp og at du syns det er dårlig gjort at dine barn ikke får være med i det hele tatt pga det.

Skrevet

Dette syns jeg er svært ufint av barnehagen og de andre foreldrene. Hva skjedde med å se set enkelte mennesket og dets behov? Hadde dere vært i barnehagen jeg jobber så skulle jeg hjulpet deg. Stor klem.

Skrevet

for en slitsom barnehage igrunn.. Hadde aldri orket det jeg heller, og jeg er frisk.

Ville tatt det opp på neste foreldremøte, evt fått foreldrerepresentanten til å ta det opp. Du er sikkert ikke den eneste som syns at dette er masete og dyrt..

Kan ikke skjønne at de skakl behøve penger og at folk tar med ting (mat?) i tillegg.. Er det slik hver gang?

Skrevet

Dette var faktisk ubehagelig lesning.. Synes du bør ta det opp med barnehagen (ikke foreldrene) at dine barn blir stående utenfor pga dette..

De som er pedagogisk utdannet burde vertfall skjønne at dette ikke går an!!

Skulle gjerne ha filleristet de foreldrene som mente at du, som er syk og uten nære venner eller familie til hjelp, skulle ha mulighet til å rydde og stelle i stand til festen! Tenker de har nok av folk til å gjøre dette.

Skrevet

Huff, slik skal det ikke være.

Greit at du ikke skal slippe unna alt, men snakk med barnehagestyrer så burde det la seg ordne at også du får være med.

Skrevet

Jeg har gjort dette, ikke denne gang men tidligere. Får beskjed at siden dette er en foreldrestyrt fest så må jeg ta det med de som lager de. Dette er to mennesker og jeg prøvde faktisk å få meg selv valgt inn som en av disse men nei det funka ikke jeg er utenfra skjønner du så det ble de samme to som har sittet med ansvaret de siste 5 åra. og har snakket med begge disse, men siden det ikke er problem for dem eller noen av deres venner så er det ikke et problem enkelt og greit :(

Nei jeg har gitt opp. Jeg er bare trist for største barnet mitt, den andre to legger ikke merke til det på samme måte

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med styrer og eventuelt foreldrekontakt. Er overhode ikke i samme situasjon som deg, men har dårlig helse. Jeg har vært tydelig på at jeg bidrar når jeg kan og det er helt akseptert.

Skrevet

Hva med å ta det opp med barnehagekontoret i kommunen?

I barnehagen kom dem inn og satte ned foten for innsamling av penger til evt. teaterforestillinger og andre morsomheter før bla. jul. Dette fordi det kunne bli for mye for dem med flere barn. Det var da snakk om 100 kr. pr. unge.

Dette var innsamlig i regi av foreldre.

Skrevet

Jeg kunne jo det men jeg orker ikke, føler meg uglesett nok av en del fordi jeg "lager diskusjoner". Det er en liten bygd og det er ikke lett å være "den nye",(har bodd her i snart 2 år men er allikevel omtalt slik ennå) som i tillegg er alenemor, har et funksjonshemmet krevende barn som derfor tar ekstra resurser i bhg (noe som er uglesett av noen foreldre), og ikke jobber pga av sykdom. (men sykdom som ikke syntes og de fleste tror vel derfor at jeg er lat og ikke gidder, når sannheten er at det finnes ingenting jeg skulle ønske mer en å jobbe, for å være til nytte annet en hjemme og for å faktisk få voksenkontakt.)

Dette er eneste bhg i kommunen, og tar jeg det opp og det blir "bråk" av dette, de må forandre på ting så vet alle automatisk at det er jeg som har gjort det, siden det er jeg som har diskutert dette med de før.

Dette kan da gå utover barna mine med at de ikke blir invitert i bursdager og annet så jeg orker rett og slett ikke ta sjansen.

Det ene barnet mitt ble bare invitert i 3 av 7 bursdager som var på gruppa hennes i fjor, og noen valgte å ikke sende barna i hennes bursdag. Og det har vel senere kommet meg for øret at det er fordi de føler de ikke har noe til felles med meg som er mor og helst ser at barna våre ikke er venner :( Og mitt mer krevende barn ble ikke invitert til noen, så da lot jeg være å ha selskap slik at det ikke skulle merkes om ingen kom.

Så det er en del annet bak. Men sånn er det å bo på bygda og alt jeg kan gjøre er å prøve å spare meg opp nok til depositum og flytte dit jeg kom fra så fort som mulig.

Jeg flyttet hit fordi mannen fikk jobb oppi her, men 6 mnd senere ville han ikke være pappa lengre og stakk og jeg ble sittende fast her med barna.

Det er ikke penga som er det verste det kunne jeg sikkert lånt fra andre så det har jeg ikke klaget på, det er at jeg ikke kan bli flere personer en jeg er og derfor ikke kan gi den hjelp de forlanger for at man skal være til stede.

Nei nå ble jeg sytete, det hjelper ikke stort å være det. Vi får bake pepperkaker og finne på litt annet moro den kvelden istede

Skrevet

Jeg blir irriteret på deg!

Ser du hva du utsetter dine barn for??

FLYTT så fort som mulig, drit i at det koster det dobbelte et annet sted. Barna dine kan ikke ha det sånn!!!! Stakkars.

Skrevet

Det er jo ikke med vilje at hun gjør dette. Det er ikke HUN som utsetter sine barn for dette. Hun forteller jo hvorfor det er sånn og at hun har planlagt å flytte.

Dette var kjempetrist. Kan ikke NAV bidra med hjelp til flytting? Leieboeren vår er ufør og har fått nav til å stille garanti istedet for at hun har betalt inn depositum. Det kan jo være at du også kan få det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...