Holymother Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Han har dem annenhver helg, de er 2 og 5. Når han henter dem har han ofte ikke orket å sette inn bilsetene, han har ikke en gang puter! Han påstår at bilstol til 5-åringen bare er teit fordi han ikke sitter orntli i den likevel. Dessuten er jo avstandene så små, at det skjer jo ikke noe likevel. Jeg biter negler her gang han har dem på grunn av dette!! Jeg som er hovedforsørgeren deres må vel knne ha noe å si her?! Vurderer faktisk å melde ham til politiet s han får seg en klekkelig bot, men vil politiet gjøre noe med saken? Hva kan ejg gjøre? Bekymret mor
Gjest Filifjonka Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Jeg forstår at du er bekymret. Jeg har selv vært velidg nøye med barnesikring av mine barn, så jeg er enig med deg og forstår deg. MEN, jeg tror ikke en anmeldelse vil føre til noe som helst annet enn å høyne konfliktnivået mellom dere. Jeg kjenner ikke dine barns far, men det er godt mulig at han vil bli sånn sur og trassig når han får en anmeldelse, og så skal han hevne seg på deg ved i hvert fall ikke å gjøre som du sier (dvs sikre ungene i bilen). Jeg kjenner ham ikke, det gjør du. Er dette et sannsynlig scenario? Jeg må også si at jeg tviler på at politiet gjør noe som helst med saken. Jeg prøvde å anmelde en fyr som truet meg på livet en gang, men da fikk jeg klar beskjed om at så lenge han ikke faktisk hadde drept eller skadet meg så hadde ikke politiet ressurser til å gjøre noe som helst og saken ville bli henlagt. Hvordan er samarbeidet mellom deg og faren? Hvordan vil han sannsynligvis reagere hvis du snakker med ham om det? Og da mener jeg at du forteller ham om dine bekymringer, snakker seriøst om sikring av barn i bil, og ikke slik at han opplever at du prøver å kommandere ham rundt. Har du noen andre du kan alliere deg med, som evt kan snakke ham til fornuft? For eksempel foreldrene hans, en bror eller søster av ham, noen av kameratene hans? Kanskje det vil gjøre mer inntrykk om det kommer fra noen andre? Kan du ta kontakt med familievernkontoret og få dem til å innkalle ham til en time der?
Holymother Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2011 Han ville nok blitt sur, men jeg tror ikke han hadde hevnet seg med å la være helt å sikre dem i bil. Jeg håper iallefall ikke det, vi har hatt veldig lite med hverandre å gjøre di 2 siste årene. Jeg har forsøkt å snakke med ham om hvor viktig jeg synes det er med barnesetene, jeg har sagt det på orntlig måte. Jeg har tilbydt ham å bruke litt ekstra tid omså før han henter barna for å installere setene i bilen, men jeg tror nok problemet er at han ikke ser hvor mye tryggere et barnesete er for barna. Han aksepterer iallefall ikke noen av tilbudene mine, eller lar være å svare på dem. Vi har ikke det beste samarbeidet, han hører det han vil høre av ting jeg sier til han, og lar ofte være å svare på ting han ikke orker snakke om/diskutere. Helt ærlig tærer dette litt på meg, jeg må hele tiden forholde meg til et menneske som veldig tydelig ikke eier respekt for meg. Men når det begynner å gå på barnas sikkerhet og han fortsatt viser den samme form for respektløshet mot mine ønske, så føler jeg sterkt for å gripe inn. Familievernkontoret bestemmer jo ikke noe som helst, de er jo bare der som et mellomledd i mekling, kan barnevernet være en løsning? Det han gjør er jo forsåvidt ulovlig, såvidt jeg vet er man pliktig å sikre barna til en viss grad helt fram til 12-års alder
Gjest Filifjonka Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Altså, sjåføren er ansvarlig for at alle passasjerer i bilen er forsvarlig sikret, så vidt jeg vet. Jeg løser dette ved å la være å kjøre så mye som en meter før alle i bilen har tatt på seg belter. Man regner jo med at voksne folk fikser dette sjøl, men ikke alle ser behovet. Med barn må man naturligvis hjelpe dem, og det er påbudt med, hva kaller de det, tilpasset sikringsutstyr fram til de er 135 cm lange. (Fritt etter hukommelsen dette.) Så _hvis_ han blir stoppet i kontroll en gang og barna ikke er sikret, sliter han. Men jeg tenker som så at politikontroller er sjelden vare ute på veiene, så å sikre ungene basert på en mulig fare for å bli stoppet i kontroll... Vel, jeg tror ikke han vil bli noe særlig flinkere av det altså. Jeg vet godt at familievernkontoret ikke kan bestemme over han, ikke ilegge han bøter eller noe, men jeg tenkte at det kanskje kunne gjøre litt inntrykk på ham om dette ble tatt opp i et møte der. Angående barnevernet så vet jeg ikke. Du kan jo selvsagt prøve. Ring dem og spør. Jeg forstår og støtter bekymringen din, altså. Jeg har bare null tro på at anmeldelse vil føre til noe som helst annet enn at han blir mektig sur på deg, men det kan hende jeg feilbedømmer han grovt. Har du råd til advokat? Kanskje du kunne konferere med en advokat om saken, og spørre hva som vil skje om du evt nekter samvær basert på bekymring for barnas helse og velbefinnende?
Holymother Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2011 Jo, kanskje man skulle sette opp et møte bare for å la han få høre fra andre hold også at dette faktisk ikke er greit. Tror kanskje jeg skal nevne det for familien hans også (som jeg har et veldig godt forhold til), kanskje de vil snakke litt fornuft i han. Nei jeg er bare glad til for å få andres synspunkter og meninger, og jeg tror du har helt rett. Anmeldelse vil nok ikka ha noen hensikt annet enn at det blir mere bråk. Jeg skal forsøke familievernkontoret, og se hva man kommer fram til der. Fortsetter dette kan jo faktisk det å ta kontakt med advokat være en mulighet. Mulig jeg overreagerer, jeg vet ikke. Jeg bare er så utrolig nøye med bilsikring selv etter vi var i en bilulykke for noen år tilbake siden. Det var en relativt stor ulykke, og jeg sliter med nakkeskade. Sønnen vår som da var 9 mnd kom ut fra det uten en skramme - FORDI han var riktig sikret i bilen. Så hvordan min tidligere samboer kommer fram til den konklusjonen at 5-åringen ikke trenger barnesete, eller at det går greit fordi avstanden er så kort er meg en gåte.
Gjest Filifjonka Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 Oi sann, da skjønner jeg ekstra godt at du er nøye på dette. Og desto mindre av hans, eh, skal vi kalle det sløvhet på området? Mitt barn fikk sitte på med mor til en klassekamerat en gang. Det jeg ikke visste var at hun hadde stappet fem barn inn i baksetet på en liten golf-klasse-bil, selvsagt uten noen som helst form for sikring. Hun hadde sagt til ungene at det var ikke så nøye, for de skulle ikke noe langt. Nå gikk jo dette bra, heldigvis, men etterpå fikk vi et svare strev med å overbevise vårt barn om nødvendigheten av å sitte sikret i bilen. For mamman til Xxx hadde jo sagt at det ikke var så nøye. Den kampen varte for oss i fire år, helt til vi selv kom ut for en ulykke. Vi kjørte av veien og veltet. Da hadde vi stoppet bare noen kilometer før, fordi ungene tok av seg beltene. Vi stoppet bilen, moralprekte og strammet belter. Og etter det har ikke vi hørt en eneste protest mot bilseter og -belter. Nå mener jeg ikke at du skal sette i stand en ulykke, da ;-). Jeg forteller dette for å vise at jeg skjønner deg. Og forresten, selv om man ikke skal kjøre langt kan det jo faktisk komme en tulling i 90 i feil fil rundt svingen. Man er ikke alene på veien og man har ingen garantier mot fyllekjørere for eksempel. Lykke til i kampen for sikring av dine barn.
*Lissi* Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Jeg hadde vel bare sagt ifra at så lenge han ikke sikret de, hadde han heller ikke fått tatt de med seg. Dette er for meg en helt idiotisk diskusjon, barn skal være sikret! Nå setter jeg sikkerheten til barna først. Bryr meg fint lite om min eks, blir sur på meg.
Gjest Filifjonka Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 Og treffer du den rette typen mann, går han til retten og krever at han får omsorgen for barnet fordi du nekter ham samvær. I verste fall kan du bli fradømt omsorgen.
*Lissi* Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Blir vel neppe fradømt foreldreansvaret fordi du ikke vil sende barna usikret i bil:-)
natti_ Skrevet 1. desember 2011 #10 Skrevet 1. desember 2011 Da får du gi han et valg. Skal ha barna med seg i bil må bilsetene være med.Kommer han uten bilseter får han ikke barna med seg. Enkelt og greit! Barnefar her har innimellom glemt bilsete, men da har jeg koblet fra vårt og satt det inn i hans bil. Har aldri vært snakk om at barnet skal fraktes i bil uten å være sikret. Heldigvis er dette ikke en diskusjon mellom oss og han har i 99% av tilfellene husket eget bilsete.
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Det er faktisk ditt ansvar å sørge for at de er sikret i bilen han kjører med de i. Ergo, hvis han ikke sikrer de i bilen kan du med loven i hånd holde tilbake samværet... Skjønner det er hardt, du må bare stå på ditt!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 1. desember 2011 #12 Skrevet 1. desember 2011 Hadde det vært meg hadde jeg sagt at han gjerne får dem med seg når bilsetene er på plass. Ser man på statistikken skjer mange ulykker i tettbyged strøk. Selv om man ikke skjører fort er kraften stor, og han kunne like gjerne kastet ungene ut av vinduet i en av de øverste etasjene i huset sitt. Og det gør han vel ikke? Skal vedde på at dusten (ynskyld meg) Bruker belte selv, men ungene er det ikke så nøye med! Om du ikke kommer noen vei med han selv, hadde jeg som noen allerede har foreslått; alliere deg med familien hans, eller søk råd fra barnevernet.
Holymother Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har nå snakket med min tante som tidligere jobbet i barnevern, og hun sier som følger: Du kan helt klart nekte han å ta barna med år han ikke har fosvarlig sikring i bilen. Fortsetter han å kjøre uten seter i bilen kan du levere inn bekymrngsmelding til barnevernet, det er helt klart noe de vil ta tak i. Så jeg skal gi ham en advarsel. Jeg henter ungene på søndag og skal da gi ham beskjed at dukker han opp uten sete neste gang, så får han ikke ungene med før han har dratt hjem og satt dem i. Vil også gi ham beskjed at jeg kommer til å levere en bekymringsmelding til barnevernet om han fortsetter på samme vis. Takk, jeg kommer ikke til å gi meg på denne. Ungene mine er det kjæreste jeg har, og jeg kan bare ikke forstå hvordan han kan være så likegyldig med hensyn til sikkerheten deres..
natti_ Skrevet 2. desember 2011 #14 Skrevet 2. desember 2011 Angående bekymringsmelding til barnevernet. De går jo kun til den med hovedomsorgen, og det er jo deg. De kan jo ikke undersøke barnefar liksom. De undersøker kun de som har omsorgen for barn. Er hvertfall de opplysningene jeg har fått fra barnevernet. Men stå på ditt, la han få samvær som vanlig, men da får han enten ta bussen eller ha barneseter klare i bilen.
Holymother Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #15 Skrevet 3. desember 2011 Det høres da veldig rart ut? Man skulle jo tro de undersøkte den av foreldrene bekymringen gjaldt, jeg har jo ikke kontroll på hva han gjør når de er der, han svarer jo ikke en gang når jeg prøver å få tak i han. Jeg aner ikke hvor ungene eller han er nå, for det har vært mørkt der oppe i hele dag og bilen er borte. Jeg liker å ha en viss peining på hvor ungene mine er, å det gjør meg fly forbanna at han ikke kan ta seg det minuttet det tar å svare meg når jeg forsøker å nå han. Han vet nøyaktig hvor viktig det er for meg å høre at barna har det bra.
natti_ Skrevet 3. desember 2011 #16 Skrevet 3. desember 2011 Det er den med omsorgen som har ansvar for at barnet er hos personer som er stabile osv. Vi skal passe på at barna har det bra. Det er vårt ansvar å sende barna til trygge personer. Ergo vi kan miste omsorgen om vi sender barna til andre personer som ikke tar vare på barna, satt helt på spissen da. Det skal jo mye til da, men den med hovedomsorgen har det fulle og hele ansvaret for barna og vi skal se til at vi sender barna våre til personer vi stoler 100% på. Barnevernet undersøker som regel kun foreldre med omsorg for barna. For de jobber jo med å enten sette inn tiltak i hjem hvor ting ikke fungerer, eller å ta barn ut i fra hjem hvor de bor. Jeg kan ikke se at barnevernet kan gjøre så veldig mye i din sak egentlig. At en samværsforeldre ikke ønsker å bruke bilsete er jo helt bak mål. Mitt råd til deg er å rett å slett nekte han å frakte barna i bilen uten bilsete.. Selv hadde jeg aldri tillatt at mitt barn hadde blitt fraktet i bil uten å sitte sikret. Så dette kan du bare være streng på med god samvittighet, her er du ikke vrang og vanskelig. Du ønsker kun det beste for barna dine.
camilla^ Skrevet 4. desember 2011 #17 Skrevet 4. desember 2011 Jeg ville kjøpt to puter slik at han kunne fått, hvertfall litt bedre enn ingen ting. Jeg har mine tvil om at han kommer til å bruke barnesetene om han ikke blir stoppet av politiet og får en klekkelig bot desverre. Jeg hadde følt meg litt tryggere om jeg viste de satt på en pute hvertfall. 2årigen er vel forliten, men bedre enn ingenting hvertfall. Jeg har ingen råd om å anmelde eller ikke.
Holymother Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #18 Skrevet 4. desember 2011 Så det som blir sagt her er egentlig det at om jeg varsler barnevernet vil det bare gå utover meg selv siden jeg sender barna med han når han ikke sikrer dem? Og nekter jeg han å ta dem med, går det også utover meg siden jeg da nekter far samvær? Camilla^ jeg har kjøpt splitter nye bilstoler til begge ungene og gitt barnefar beskjed at han kan få ha dem når han har ungene, men han er negativt innstilt til det. Så da aner jeg vel egentlig ikke min arme råd :/
natti_ Skrevet 4. desember 2011 #19 Skrevet 4. desember 2011 Du skriver at du har tilbudt barnefar å låne dine bilseter når han henter ungene men han vil ikke bruke de. Da nekter du ikke samvær ved å si at han ikke får ta med seg ungene i bilen uten at de er forsvarlig sikret. Han får jo ta med seg ungene så mye han bare orker, bare ikke i en bil uten sikring. Du nekter jo ikke samvær da. Hva mener du med at han er negativt innstilt på å bruke setene? Sier han nei, drar med seg ungene inn i bilen og kjører? Eller hva gjør han egentlig? Neste gang får du ta med deg setene, åpne bildørene, spenne fast setete og plassere ungene oppi. Si til barnefar at neste gang han henter ungene forventer du at han har ordnet bilseter til de, eller så får han ikke bringe de i bil. Om konsekvensene er at du må holde tilbake samvær en helg for at han skal forstå, så er det det du må gjøre. Da er sjansen større for at han møter opp med bilseter til neste samvær. Men så lenge du lar han tute og gå som han vil, så gidder han heller ikke å ta ansvar.
Holymother Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #20 Skrevet 4. desember 2011 Saken er vel den at jeg ikke kan kontrollere hva han bruker og ikke når ikke jeg ser. De fleste gangene han henter ungene gjør han det i barnehagen, men jeg ser hva han ikke bruker de gangene han er her. Han er negativ ved at han sier han syns det er tull å bruke bilstol til eldstegutt da pute er like greit, og dermed orker han ikke låne de jeg har bestilt. Jenta på to sitter i forovervendt bilstol fordi han ikke orker ha stolen i bilen hele tiden mens jeg har dem, noe jeg skjønner. Men han orker heller ikke montere den igjen når han henter dem. Dermed sitter jeg og undres og er nervøs for hvordan det der går for seg når han har dem. Han kom hit med dem idag, men jeg rakk ikke spørre før han føk ut døra. Da fortalte eldste at han hadde sittet på pute fra bestemor hvor de var i helga og hit da pappa hentet dem. Dette er en halvtimes kjøretur på landevei. Lillesøster vet jeg ikke, men håper da han hadde vett til å sette henne i stol.
natti_ Skrevet 4. desember 2011 #21 Skrevet 4. desember 2011 Huff, herregud er det mulig. Da forstår jeg situasjonen din litt mer. Det spiller egentlig ingen rolle hva du sier eller gjør. Han gjør som han vil han der
Holymother Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #22 Skrevet 4. desember 2011 Det er det som er problemet, derfor driver jeg på å undersøker hvilke offentlige sektorer jeg kan dra inn for å banke litt fornuft i han. Meg hører han desverre ikke på :/
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 5. desember 2011 #23 Skrevet 5. desember 2011 Du kan umulig holdes ansvarlig for at han ikke har bilsete når han kjører rundt med ungene. Han har delt foreldreansvar, og da er det han som har ansvaret når de er hos ham ( ikke ditt). Jeg føler med deg når han er så sær på det der med å ikke "gidde" å sikre ungene. Hva om du ikke "gidder" å hente å levere som avtalt, da tenker jeg det hadde blitt styr! Jeg har jobbet litt med å selge bilseter og har blitt kurset av HTS (besafe) så jeg er helt nazi på bilsikring. Kjeftet huden full på mannen min en gang fordi han ikke gadd å feste forankringsselene på et bakovervendt bilsete. (ble ekstra sint fordi han forstår seg på fysikk og egentilg burde forstå hva som kan skje nåe setet ikke er skikkelig festet) Har du forklart han at det ikke er for din del men barnas del at han skal ta bryet med å sikre dem? Er IKKE enig i at pute er bedre enn ingenting for yngste, det er ikke tillatt og livsfarlig! (ungen er ikke stor nok til å sitte riktig til tross for pute, og å putte belte under armen for at den ikke skal ligge over halsen er også farlig. Sete er det eneste alternativet. Vil han ikke forstå det, hadde jeg som andre her sier kontaktet barneværnet. Om ikke de kan hjelpe, vet de iallefal hvem som kan. For de har jo et ansvar for å sørge for at barna er i trygge hender... Lykke til, håper det ordner seg på ett eller annet vis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå