Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Har akkurat kommet fra legen da jeg har vært plaget med ekstrem svangerskapskløe. For å utelukke at det var den farlige typen kløe dro jeg til fastlegen som ikke ante at svangerskapskløe kunne være farlig og mente at det jeg snakket om var svangerskapsforgiftning.. Blir så irritert! På tide å bytte fastlege tror jeg..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor er det farlig å klø litt da?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 ehh... okei... Ville nok vurdert å bytte fastlege ja... en ting er at det sjelden er farlig, men at han ikke vet at det kan være det er faktisk litt merkelig :/
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Kløe er generelt et tegn på leversvikt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #5 Skrevet 1. desember 2011 Det er ikke kløen som er farlig, kløen ar bare et symptom. Det er det som gir kløen som er farlig, derfor må det tas leverprøver ved ekstrem svangerskapskløe.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 09:39 -Ekstrem kløe, bl a i hender og under føtter kan tyde på leverproblematikk...Google det! -så joa, det kan være farlig og legetimt å sjekke. HI; En fastlege er bare en papirdytter som skal vite hvor du skal hendvises, og ikke alltid til å stole på hva spesifikke tilstander angår...som gyn! Selv er min veldig oppegående, men det kommer av hans egeninteresse, selv om han bare er almenpraktiker. -Enten bytter du, eller så ber du om hendvisning så du kan gå videre hos spes. eller privat. Selv har jeg en slik hendvisning, og når det er spesifikke ting (utover uvi, bekken smerter og andre "vanlige" plager) så er det bare å ringe dit, og få time Veldig kjekt. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Har vært borti noe av det samme selv... Jeg hadde den skumle varianten av svangerskapskløe i forrige svangerskap og ble behandlet for det. Da vi var på første kontroll på helsestasjonen etter fødselen var det en dustelege der som påsto hardnakket det samme. Det var jo ikke så farlig da, men utrolig irriterende! Tok ikke legen din lever- og gallesyreprøver en gang (altså blodprøver)? Viktig å få gjort!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 En annen ting du kan gjøre, er enten å samle informasjon (med gode, troverdige kilder. Ikke type BIM skravletråd, men Tidskrift Norsk Legeforening eller wikepedia f.eks) om både svangerskapskløe-og diferensialdiagnoser, og svangerskapsforgiftning. Skriv en liten klage på legen, og send med disse vedlegg. Evt møt opp på time, og lever informasjonen -be han lese de. Dette for å opplyse han, så han ikke gjør feilen igjen med noen hvor det kanskje er tilfelle at leververdiene er høye. Min stemor gjorde dette med en tilstand min lillebror hadde, riktig nok sjelden, men legen avfeide henne hver gang. Og meldte henne til bv, da gutten hadde blåmerker på kroppen som var vonde. Tilslutt kollapset ungen, og lå på sykehus i 3mnd. Han viste seg å ha en blodsykdom... -Da bestilte hun time, troppet opp på legesenteret med faginfo om tilstanden og "tvang" legen til å lese om tilstanden i de 10min hun hadde betalt for... 09:44
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Desverre er det mange leger og mennesker som ikke vet hva svangerskapskløe er og hvor farlig det kan være. Svangerskapskløe den farlige typen slår seg på levern så det kan være dødlig for både mor og barn om det ikke blir holdt under oppsikt og behandlet med medisiner om det kommer til at du trenger det. Jeg lå 3 mnd på sykehus fordi jeg ble så syk og jeg hadde ikke svangerskapsforgiftning. Om legen ikke er villig til å høre på deg og lese seg opp ville jeg nok gått til en annen lege ja.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #10 Skrevet 1. desember 2011 Wikipedia er hverken god eller troverdig! Skal aldri brukes som seriøs kilde, om jeg vil kan jeg gå inn og skrive at statsminister Jens Stoltenberg sto frem som homofil i september 2011, og det kan ta ukesvis før det blir redigert bort. Man skal aldri stole på wikipedia, eller bruke det som kilde for noe som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå