Gå til innhold

Melde firma for mistanke om svart arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går jeg frem? Vet jeg kan ringe etaten, men vet også at da blir de stort sett liggende uten at noe blir gjort.

Dette gjelder et firma som gir kvittering for arbeid og alt, men jeg mistenker at det ikke rapporteres inn (lett å skrive ut en kvittering liksom). De er skikkelige kjeltringer og bør få seg en smell.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du får kvittering så skal du ikke rapportere. Hvordan vet du at de er kjeltringer? Du bør ha en skikkelig seriøs grunn for å gjøre dette.

Skrevet

Det er jo nettopp fordi de tar betalt for mva og later til å være hvitt mens jeg her 100% sikker på at det ikke rapporteres inn. Hva har kvittering med rapportering å gjøre? Han har nok ikke oppdratt sine "ansatte" så godt, for jeg har ved to anledninger bedt om å betale med kort, men da har de svart at det kan de ikke for det "er ikke hvitt vettu". Og det er ikke den eneste mistanken jeg har.

At han er en kjeltring vet jeg. Det har han innrømmet selv. Men han mener at jeg ikke vil klare å bevise det i retten, så han driter i det.... (Og han har et poeng) Mulig han ikke er like fornøyd med seg selv om etaten tar en gjennomgang av sakene sine. Det er mange måter å vinne frem.

Skrevet

Om du har en kvittering med firmaets momsnummer på, kan du vel levere denne til de som undersøker svart arbeid.

Skrevet

Ja - det er sikkert lurt. Men vet du hvordan jeg "gir" det til dem? Finnes det noe skjema, eller bør jeg sende et brev et sted?

Skrevet

Ok, men hvorfor gidder du å bry deg om det? Du trenger jo ikke å være kunde der hvis du er misfornøyd. Det er jo han som taper på å ta det svart.

Skrevet

Hun skal hevne seg på en eks kjønner dere vel.

Skrevet

hehe.. hvor har du det fra? Dette er ingen x. Har blitt skikkelig lurt, så enkelt er det. Og jeg trives ikke med at kjeltringer får operere og bare satser på at nr. en ingen tør å ta de til retten og at de evt. taper dersom noen tør.

Nei - poenget er at jeg ikke kan trekke meg fra kontrakten. Er jo det jeg har prøvd, men hvor han så galant sier at jeg ikke kommer noen vei i retten med dette så han driter i å oppfylle sitt ansvar. Så jeg må gjøre det mer. Dessuten, hvilken verden bor du i om det er ham som taper på at han tar det svart? Han tjener jo nesten dobbelt så mye som han skal - kanskje mer.

Dere kan angripe alt dere vil, men jeg vet at jeg har ryggen rett her. Jeg ønsker bare å slippe å ha noe relasjon til ham lenger og så lenger holder på slik han gjør må jeg bruke de midlene han har. Der for jeg ønsker å prøve å se om skatteetaten kan lage litt trøbbel. Forstår ikke helt at dere vil at sånne folk bare skal få holde på... Hva om det er du som sitter i saksa neste gang, bare fordi jeg holdt kjeft og betalte.

Skrevet

Du melder det til skatte-etaten i din region:)

Skrevet

Det morsomme er at ved å si at du er klar over at du har kjøpt svart arbeid selv om det foreligger en kvitering blir det lettere å ta deg for kjøp enn firmaet for salg. Du innrømmer jo bedraget og har dermed gjort noe ulovlig ved å forsøke å kjøpe svart arbeid., uansett om du har rett eller tar feil. Du rissikerer derfor straff selv om du melder. Er det grovt nok, som at de har bygd hele huset ditt, kan du ende med fengselsstraff. At du melder selv er nok sterkt formildende, men ikke fortsett å bruke firmaet om du tror de driver med snusk.

Skrevet

Da kjenner du regelverket dårlig. Så lenge han leverer kvittering kan ikke jeg straffes. Bekreftet akkurat det med skatt øst. Har fått svar på spørsmålet mitt, og de tok forøvrig saken svært alvorlig. Det er antakelig snakk om underslag i millionklassen. Så dere får ha deres meninger. Jeg håper han blir straffet.

Skrevet

Jeg som spurte hvorfor du gidder, mente ikke å angripe deg :-)

Hvis du sitter i en ubehagelig situasjon, så forstår jeg godt at du vil gjøre noe med det.

Skrevet

Er så sint at jeg freser over dette, så er nok litt lett antennelig! Ja - jeg sitter i en skikkelig knipe. Og jeg mistenker dessverre at han har rett i at jeg vil tape en rettssak. Han har undersøkt rettighetene sine godt, og vet å formulere kontrakter slik at han ikke egentlig har noe reelt ansvar, men at kunden tror han har det. GRRR! I tillegg til at jeg må betale ham masse penger, som han sikkert gjør hvitt og krever inn om han må sitter jeg igjen med masse ekstrakostnader. Er ikke de heeelt store penger (ikke et helt hus), men nok til at jeg ikke har sånne penger å kaste bort.

Sorry om jeg freste litt til deg, var ikke egentlig meningen det ;) Ble bare oppgitt over at folk mener det er så feil at man melder i fra om åpenbart underslag, når det i tillegg er rådrift av ansatte og svindel av kunder ute og går. Jeg ville aldri funnet på å melde naboen for å male et gjerde svart liksom: Det er noe annet.

Blææh.. der fikk jeg blåst ut litt også! :)

Skrevet

Kviteringen er dit bilag på at ting er i orden, men om du faktisk vet at kviteringen er fiktiv kan du straffes hvis du benytter deg av muligheten.

Hvis dette er et opplegg der firmaet gjør noe for deg jevnlig i noen år, og du har vist hele tiden at det i virkligheten er svart, men du fortsetter å kjøpe tjenestene har du et poblem (når du innrømmer at du har vist det). Hvis du derimot gir beskjed med en gang du får mistanke om at det er svart, eller at du slutter å kjøpe tjenestene når du får mistanke om at det er svart, blir du ikke straffet.

Skrevet

Å Hjelp... Det er jo derfor jeg vil gi beskjed..... Som jeg sa i stad - jeg kan ikke straffes for dette. Det har jeg fått bekreftet (ja - skriftlig). Det eneste jeg ville ha hjelp til var en effektiv måte og melde dette på - ikke hjelp til vurderingen om det var lurt eller ikke. Den vurderingen er allerede tatt nøye. Har allikevel greid å få oppmerksomhet selv om jeg valgte å bare ringe. Var visst såpass åpenbart at det ikke bare ble gjemt i en skuff (slik de det sa i alle fall).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...