Gå til innhold

Poenget med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å innføre smokk. Er det noen som kan forklare meg, og komme med noen gode argumenter, evt. motargumenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forebygge krybbedød.

Trøst

Unngår at mammas pupp blir brukt som smokk

Skrevet

Fordi at du er en eneste stor dum løk?

Smokk reduserer sjansen for krybbedød.

Er det bra nok?

Å babyene får utløpt litt av suttebehovet sitt..

Det er noe nært, som de forbinder med trygghet..

Noe mer?

Skrevet

Suttebehov først, trøst og trygghet deretter. Ikke minst forebygge krybbedød. Jeg er tilhenger av å bruke smokk med måte, særlig etterhvert som barnet vokser og blir større.

Skrevet

Jeg får litt lyst å spør hvor mange barn du har? Ikke så mange, tenker jeg, for da hadde du visst at babyer er like forskjellige som deg og meg.

Mitt siste barn hadde et enormt sugebehov og han roet seg kun ved brystet - eller med smokken.

Så det er argument godt nok for meg. Det passet mitt barn best, dermed ble det poenget hos oss.

Skrevet

Ingen vits i å slakte HI her; regner med at HI er en kvinne som ennå ikke har fått barn. Og jeg var like grønn selv, før jeg fikk barn.

Smokk forebygger krybbedød. Og smokk kan være gull i å avlaste mor, dersom babyen har stort suttebehov. Min baby nektet å ta smokk, og hadde et enormt suttebehov, og det endte med at jeg måtte amme hver 1.-2. time frem til babyen var 3 mnd, ellers var det intens og vill skriking i timevis. Babyen dobla fødselsvekta allerede ved 8 uker, så det var ikke fordi jeg hadde for lite melk akkurat ;) Men fordi ungen søkte trygghet, og ikke klarte å finne trygghet i kosekluter, varmeflaske i seng, byssing, reiving, klær som luktet mor, vugging eller lignende (vi prøvde ALT).

Så smokk er en ypperlig barnevakt for mange, slik at mor kan f eks ta seg en dusj innimellom...

Skrevet

Skjønner at du ikke har barn enda Hi.. du vil nok fort nok forstå hva smokken er god for ja;) he he he. Uuuuæææææææ.smokk!! ;)

Skrevet

smokk er ikke nødvendig

men det er utrolig søtt med baby med smokk synes jeg :)

Skrevet

Tre grunner her:

1. lettere å avvenne smokken enn tommelen

2. her er det flaske som gjelder, og smokken dekker det sugebehovet som flasken ikke dekker.

3. trøst og kos :)

Skrevet

Grunnen til at barnet mitt bruker smokk er fordi jeg ikke fikk lov til å amme han etter fødselen. Da han etter 36 timer på intensiven hadde et enormt suttebhov, så valgte sykepleierne å gi han smokk. Ikke mitt valg, men det beste for barnet.

Skrevet

Babyen vår fikk smokk med en gang hn ble født, men det var fordi hn havna på intensiven og måtte ta blodprøver og få slanger inn i nesa

Skrevet

I tillegg til de tingene som de andre har skrevet, fortalte også legen min at det kan også hjelpe i forhold til magevondt.

Jeg ble rådet til å vente med smokk til amming var etablert. Hun tok smokk fra hun var 1 mnd, og bruker den nå når hun sover/skal sove og slappe av. Hun spytter den selv ut når noen prater med henne eller når hun leker. Jeg har tenkt å fortsette med smokk kun ved soving og bil. Babyen er 4 mnd.

Skrevet

smertelindring har jeg også hørt, f.eks når barnet er sykt så kan smokken gi både trøst og lindring.

Skrevet

Syns flere av dere godt kunne spart dere for noen av kommentarene her.

Jeg har en sønn på over 2 år, men jeg visste ingen ting om at smokk forebygger krybbedød. Ingen fortalte meg det. Vanskeligere enn det er det ikke. Man er ikke dum eller teit fordi man ikke vet sånt, alvorlig talt.

Sønnen min ville aldri ha smokk, og det var nå greit nok for meg. Ingen tommeltotting heller, det er faktisk ingen ting han "må" ha. Supert! :-)

Skrevet

Jeg brukte ikke smokk

Min søster brukte ikke smokk

Alle mine kusiner og fettre brukte ikke smokk(15 stk, med unntak av en)

Min datter har ikke brukt smokk

Min sønn har ikke brukt smokk

Ikke alle leger en enig i krybbedød versjonen. og det er faktisk kun 1 barn i året som dør av krybbedød som ikke har foreldre som røyker. så tror heller løsningen er å ikke røyke.

Så for oss var det en riktig løsning å ikke bruke smokk. Mine barn, og ingen av oss andre har suttet på tommelen, så det var ikke noe problem. Slapp avvenningen, og du bruker ikke smokken som en lyddemper, men heller lærer HVORFOR barnet ditt hyler i utgangspunktet. Så når mine unger ikke brukte smokk gråt de ikke fordi de ikke hadde smokken-. Altså de gråt mindre. Våknet aldri om natten å hylte etter smokken. Dessuten skal faktisk ikke smokken brukes om natten mener legene, men det hører jo ingen på...Så det er jo litt rart...

Skrevet

muli det med at smokk plutselig forhindrer krybbedød har gått meg hus forbi, men ikke tale om at min knott vil ha smokk, han vil ha totten eller kosesauen sin

Skrevet

Jeg leste vel de 3 første svarene her. Og de stemmer.

Men du har en ting til. Den dagen du vil de skal slutte, så tar du smokken. Med en tommel(som er fort alternativet for sugere), så kan du ikke ta den. Da må det alder, modning og vilje fra barnet til. DET er verre :)

Smokk er supert på alle plan, det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...