Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Jeg jobber som telefonselger. Jeg ble forkjøla og fikk vond hals og feber, så jeg var hjemme på fredag. Prøvde meg på jobb på mandag, men da pushet jeg meg så hardt at jeg mistet helt stemmen. Jeg har ikke vært på jobb siden mandag, for det er lite vits i å være på jobb når jeg ikke har stemme Jeg er fremdeles veldig sår og har relativt lite stemme enda, men tenkte å prøve meg på jobb igjen i morgen.. Jeg tror ikke det er så veldig lurt da jeg er ekstremt hes og har enda problemer med å snakke etter mandagens jobb.. Problemet er at jeg har ikke råd til å være hjemme lenger da jeg og har mistet et par dagers jobb pga sykdom til sønnen min.. Kan jeg ha krav på sykemelding av legen pga at jeg ikke har "jobbredskapen" min i orden? Det er ingen muligheter for tilretteleggning.. Hvis dere mener jeg har krav på sykemelding, skal jeg kontakte legekontoret i dag. Hvis ikke må jeg prøve meg på jobb igjen i morgen selv om at det nesten 100% sikkert ikke er en lur ting å gjøre om jeg vil bli bedre... HJELP!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #3 Skrevet 30. november 2011 Ikke råd? Du får vel sykepenger de to dagene du har brukt egenmelding? Jeg ville forøvrig satt stor pris på en stum telefonselger:-D
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #4 Skrevet 30. november 2011 Etter som jeg har skjønt det så får man ikke egenmelding om man ikke har vært ansatt under 6 mnd... Og nei, jeg har ikke råd til å gå hjemme uten betaling. Samboer er læling og tjener i underkant av 15 000 i mnd innkl stipend. Jeg får utbetalt i overkant 12 000 i grunnlønn så fremst jeg ikke får provisjonslønn.. Og siden vi har barn og det er en hel haug julegaver som må kjøpes inn, kan man virkelig si jeg ikke har råd til å gå hjemme.. hi
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #5 Skrevet 30. november 2011 Det er tull, du må ha jobbet i 8 uker for å opparbeide deg rett til egenmelding.. Husk at legen uansett ikke kan tilbakedatere en sykemelding, du får med andre ord bare sykemelding fra den dagen du er hos legen..
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #6 Skrevet 30. november 2011 Når det gjelder barns sykdom må man ikke ha jobbet i 8 uker, det inntrer før. Du kan bruke egenmelding for fredagen, men im du ikke jobber i en IA-bedrift må du vente minst 14 dager flr neste egenmeldingsperiode.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 det følger av folketrygdloven § 8-24 at en ansatt må ha arbeidet i to måneder før man kan bruke egenmelding som dokumentasjon på fravær og som grunnlag for krav om sykepenger. De samme reglene gjelder ikke for sykemeldinger. Disse vil alltid være gyldig dokumentasjon for fravær. Hvorvidt sykemelding skal gi rett til sykepenger er regulert i punkt 8.2.1 i Hovedtariffavtalen som slår fast at ansatte får lønn under sykdom fra 1. dag etter å ha tiltrådt stillingen, under forutsetning av at arbeidstakeren har rettigheter etter folketrygdloven § 8.1. Det er viktig at arbeidsgiver undersøker med NAV om vilkåret for å få sykepenger etter folketrygdloven er oppfylt. Hvis den ansatte ikke har rett til sykepenger etter folketrygdloven vil heller ikke arbeidsgiver få refundert noe fra NAV.
Gjest ->>- Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 Da har du skjønt feil. Du har rett til å bruke egenmelding etter to måneders ansettelse. Dersom du har vært ansatt kortere enn dette (men over fire uker) må du skaffe deg sykmelding. Og ja, du vil med stor sannsynlighet få sykmelding som telefonselger uten stemme. ...om ikke, får du jo bare møte opp og sitte der da. Det er i grunn arbeidsgivers problem om de ikke kan tilrettelegge.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 Kravet om 2 mnd ansettelse før bruk av egenmelding gjelder ikke ved egenmelding pga sykt barn. Da er det tilstrekkelig at man har vært ansatt i 4 uker. Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Kan ikke skjønne annet enn at du burde få sykemelding siden du bruker stemmen så mye i jobben din. Jeg mistet stemmen helt og var sykmeldt en uke. Jobber i barnehage på småbarnsavdeling og kunne ikke kommunisere med barna med stemmen i det hele. Følte meg ikke syk bortsett fra at stemmen var borte. Men det viste seg etter å ha vært hos legen at jeg hadde en kraftig betennelse på stemmebåndene
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #11 Skrevet 30. november 2011 Takk for svar damer. Det som holder meg tilbake med å gå til legen for sykemelding er at jeg var sykmeldt i nesten 14 dager for ikke så lenge siden.. Da var det pga store smerter i magen som jeg skal få sjekket ut i morgen.. Skrev faktisk om det her den gang (var trolig gallesteinsanfall jeg hadde) Så hva ser egentlig best ut i forhold til arb.giver? Si ifra i morgen om at jeg ikke har blitt bedre i halsen og vil holde meg hjemme over helgen for å se om jeg blir bra eller skaffe meg sykemelding? Hvis jeg får sykemelding må jo arb.giver betale meg lønn når jeg er borte, men igjen.. Hvis jeg har erklering på at jeg er syk, ser de at jeg ikke "skulker" hvis dere skjønner.. Det er likedan til meg som til annie 21:38: Jeg føler meg ikke syk, jeg bare mangler stemme... Huff.. Vanskelig dette.. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå