Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 En felles bekjent av en venninne og meg, har vært til behandling der jeg jobber. Problemet hennes er at hun drikker seg drita i helgene og må inn på akutten .Det har skjedd flere ganger at hun har vært der. Hun sliter også psykisk. Det jeg har sagt er at hun har vært flere ganger inne til behandling, men ikke noe mer. Ikke noe om psykiske problemer. Men det vet venninnen min fra før, og kommer med utfyllende opplysninger som jeg ikke svarer på. Jeg angrer sånn på at jeg har røpt dette, og får ikke sove. Tenker på dersom dette kommer fram, hva straff får jeg da? Jeg er nøye med taushetsløftet, og dette er en glipp. Mister jeg autorisasjonen f eks?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Ja, dette er en glipp. Trøst deg med at veldig mange ferske yrkesutøvere gjør den samme tabben. Det går nok bra! Bare husk hva det gjorde med deg, og hvor dårlig samvittighet du fikk, så unngår du det nok til en annen gang. Jeg jobber i barneverntjenesten, og har flere ganger tenkt at jeg er FOR løsmunnet når jeg snakker med mannen min om hverdagen min, men det handler om debriefing, som ikke i tilstrekkelig grad skjer på jobben. LIkevel er det unødvendig å nevne detaljer som gjør at familiene kan gjenkjennes. Selv om jeg jobber i en kommune vi ikke har noe forhold til, verken på den ene eller andre måten... Men, poenget mitt er at man merker godt når man har trådt over. Igjen, det går nok bra! :-)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #3 Skrevet 30. november 2011 Tror de fleste helsearbeidere har glippetlitt medtaushetsplikten av og til. Og er alt du har sagt at hun har vært innlagt, så er det ikke snakk om veldig sensitive opplysninger heller.Du er et menneske som har gjort en ganske vanlig og relativt uskyldig feil. Og venninnen din er vel den eneste som kan sladre, gjør hun det da?? Tviler sterkt på at mister autorisasjonen pga dette uansett. Jeg er sykepleier og har vært det i ca 10 år. Husker ikke noe spesifikt, men jeg har garantert sagt litt for mye av og til.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #4 Skrevet 30. november 2011 Brudd på taushetsplikten er alvorlig og har en strafferamme med 10 års fengsel
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #5 Skrevet 30. november 2011 Det er da vanlig å få vite om noen er innlagt, ved å skulle besøke dem der og da må en spørre ofte hvilken avd de ligger på. Og det får en da vite, uten at det er brudd på taushetsplikten. En trenger heller ikke si sitt eget navn for å få vite dette.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #6 Skrevet 30. november 2011 Tror at ho viste om den opplysningen fra før.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 Mulig det, men det er enormt stor forskjell på å slumpe ut med noe og det å med vilje planlegge å lekke sensitive opplysninger om en pasient. Jeg tror lite på dem som påstår de har alt 100% på det tørre. Men jeg kjenner typen i helsesektoren,det er noe som later som om de alltid, uten unntak, gjør alt etter boken. Noe som i så fall ikke skjer i noen andre yrker....
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 Blir man politianmeldt så spiller det liten rolle at man plumpet ut med det og ikke planlag det. Det er faktisk kriminellt,ikke en liten bagatell 13:59
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 Man har ikke krav på å få vite om en pasient er innlagt, på hvilken avdeling osv. om man ikke er oppført som pårørende!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Å bryte taushetsplikten er ingen bagatell, uansett om det var en glipp eller ei. Syns det er skremmende at det er så mange som har svart her at dette er helt vanlig, og helt greit så lenge man ikke gjorde det med vilje!(??). Det er virkelig ikke greit å fortelle ting, bare fordi man antar at den man snakker med sannsynligvis vet dette fra før. Man har verken lov til å komme med opplysninger, eller bekrefte noe andre forteller, selv om vedkommende vet det. Du HI hadde INGEN som helt rett til å opplyse om at du har sett denne damen inne til behandling. Dette er PRIVAT og konfidensiell informasjon som skal blir igjen når du forlater jobben. Du slipper nok unna denne gangen, men gjør du dette igjen så kan du faktisk risikere å miste jobben, og i verste fall fengselsstraff. Jeg håper den dårlige samvittigheten din sitter i lenge, så du kanskje husker det til en annen gang. Beklager at du ikke får noe sympati fra meg, men det er ikke greit å gjøre slike glipper selv om man i ettertid sier man er plaget av dårlig samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #11 Skrevet 30. november 2011 Når man blir innlagt, blir man spurt om hvorvidt man ønsker at folk skal få vite det. Man har 3 "infokoder". 1. Alle som spør får oppgitt at du er innlagt og hvilken avdeling (den vanligste). 2. Bare et navngitt utvalg får vite at man er innlagt 3. Ingen opplysninger oppgis. På infokode 1 trenger man ikke oppgi navn for å få vite hvilken avdeling vedkommende ligger på, på infokode to må man oppgi navn og på infokode 3 får man ikke opplysninger uansett..
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #12 Skrevet 30. november 2011 Blir du anmeldt får du nok en advarsel, om det er grunn til å tro at du har vært løsmunnet flere ganger kan du miste autorisasjonen. Jeg synes det er skremmende hvor lett enkelte her inne tar på taushetsplikten sin. Selv kan jeg fortelle mannen om situasjoner jeg har vært oppe i, men aldri med identifiserbare opplysninger og aldri om det gjelder noen vi kjenner. Det er mer "debriefing", og blir aldri mer detaljert enn da vi under utdanning diskuterte situasjoner i plenum. Er situasjonen i seg selv så spesiell at personen kan kjenne seg igjen om historien kommer ut, sier jeg ikke noe til mannen selv om det gjelder en vi ikke kjenner.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #13 Skrevet 30. november 2011 Jeg er sosionom, og vi med slike jobber sitter på sensitive opplysninger. Det hender jeg holder på å sprekke etter å bryte taushetssplikten min... men så vet jeg, jeg ville ha slitt SYKT mye slik som du gjør nå, om jeg hadde gjort det. Vet ikke hvordan du kan ro deg ut av denne her... kanskje si til henne du sa det til at du ikke burde sagt det, og aldri kommer til å si mer om denne saken, OG at hun holder det for seg selv det du har sagt. Huff.... føler med deg.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #14 Skrevet 30. november 2011 Det er så utrolig mange yrkesgrupper i dette landet og ikke et sekund om jeg tror på at alle tar den plikten like alvorlig. Jeg vet for eksempel at mitt barn har blitt snakket om av ansatte i barnehagen til utenforstående.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #15 Skrevet 30. november 2011 I løpet av mine 12 år som sykepleier har jeg aldri opplevd at mine pasienter har fått valg om noen infokoder....? Jeg har hatt pasienter som ønsker at vi ikke bekrefter det på noe vis hvis noen ringer avdelingen og spør etter de, men da gir de beskjed om det selv eller det kommer frem i løpet av innkomstsamtalen. Det er mest aktuelt for kjendiser eller hvis man har spesielle forhold privat (f.eks ekser med besøksforbud pga vold etc).
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #16 Skrevet 30. november 2011 På alle avdelinger jeg har vært har det vært standard å spørre om dette ved innkomst (mottaket tar seg stort sett av dette, og avdelingen får dette på informasjonsarket der personnummer, adresse, nærmeste pårørende osv er angitt. Når man skriver inn pasienten selv, må man spørre). Kanskje helseforetaket her er mer bevisste enn der du jobber?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #17 Skrevet 30. november 2011 Jeg har faktisk flere i min omgangskrets som jobber i yrker med taushetsplikt. Jeg har fått høre mye, men det blir tross alt fortalt til meg i full fortrolighet, og dette er ikke noe jeg sprer videre. Sier dere virkelig ingenting til mennene deres, dere som har taushetsplikt??! INGENTING?! Kunne ikke hatt et sånt yrke jeg hehe:)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #18 Skrevet 30. november 2011 Spør ikke pasienter om infokoder, men gir ALDRI ut opplysninger til andre enn den som er oppført som nærmeste pårørende. Med mindre pasienten har sagt det er greit. Om en utenforstående ringer avd og spør om vedkommende er innlagt ber jeg de ta kontakt med pasientens nærmeste pårørende for info.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #19 Skrevet 30. november 2011 Jeg snakker mye med mannen min om jobben, men aldri sånn at han kan vite hvem detdreier seg om. Det har hendt at venner av han har vært innlagt uten at jeg sier noe. Han har full forståelse for det.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #20 Skrevet 30. november 2011 Mulig det. Med tanke på at jeg jobber på verdens største kaos (les: OUS) så er det mye som glipper her Og mottaksavdeling har vi ikke lenger (har stort sett kun elektive pasienter), så pasientene kommer direkte til avdelingen. Men greit med en liten påminnelse, jeg kan alltids bli flinkere til å ta opp dette aktuelle spørsmålet grundigere i innkomstsamtalen.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #21 Skrevet 30. november 2011 Nærmeste pårørende har ikke mer krav på informasjon enn andre, du har samme taushetsplikten overfor denne. Derfor må pasienten spørres om det er greit at det blir opplyst at han/hun er innlagt. Det er kun når pasienten ikke kan si sin mening (koma, så alvorlig skadd at man blir kjørt rett på operasjon eller erklært ikke samtykkekompetent) at man kan velge å informere nærmeste pårørende uten samtykke fra pasienten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå