Gå til innhold

Går du i kirka på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har såå veldig lyst til å starte denne tradisjonene med lille! Men det kræsjer med tre nøtter til askepott. Huff så barnslig jeg er.

Men da blir det helt alene:( Da mannen mener kirker og religion er det største tullet på jord.

Går du i kirken med dine barn? Er dere kristen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært i kirken en gang på julaften. Pga ekstremt aktive barn har det ikke vært så fristende. Nå har jenta begynt i kor, og jeg tror de skal synge på julaften, så da blir det kirka i år. Jeg syns det er veldig koselig og vil gjerne ha den tradisjonen. I utgangspunktet er vi ikke direkte kristne, men barna er døpt og barna skal mest sannsynlig begynne på kristen skole (egentlig bare fordi den er mindre, tryggere, tettere oppfølging etc).

Tre nøtter til askepott får jeg uansett ikke barna til å se på. Det var koselig da vi var små og det ikke fantes så mange alternativ. Nå vil barna mye heller se noe mer moderne.

Skrevet

Ja, jeg går i kirken juleaften. Jeg har fire barn og går hvert år.

Jeg har bodd både i bygd og by.... og der er alltid julegudstjenesten på juleaften noe senere enn 11. Det er gjerne kl. 11 på førstedag jul....

Nei, du er ikke barnslig, men kan ikke du og ungen din gå da, så kan mannen forberede julemiddagen? (slik gjør vi det her i huset)

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Går ikke i kirken ellers i året, og siden jeg ikke bruker religiøse institusjoner kun for tradisjon, og ikke tro, gjør jeg det heller ikke på julaften. Det blir litt hyklersk, men du vil jo være i selskap av mange andre. Vi er, sikkert åpenlyst nok, ikke religiøse.

Har heller aldri vokst opp med å gi i kirken, mine foreldre deler samme oppfatning.

Skrevet

bor i liten bygd så vi går på bedehuset når det er julaften :)

samme gjorde jeg som barn :)

Skrevet

Nope, har vært i kirken på julaften en gang, og det var i forbindelse med konfirmasjonsgreier. Ellers har det kun vært førjulsmesse under tvang i regi av barneskolen. Er religiøs ja, men ikke kristen (det kunne du vel gjette). Mannen er ikke religiøs i det hele tatt og bryr seg ikke om å gå i kirka på julaften.

Det går jo an å enten få tak i 3 nøtter på dvd eller å ta den opp selv? Så kan dere se den enten før eller etter kirka :)

Skrevet

Jepp, vi er kristne og har alltid gått. Koselig, men jeg foretrekker egentlig gudstjenesten første juledag;-)

Kan du ikke ta opp Askepott, eller sette på pause til dere kommer hjem (om dere har sånn digital-tv-boks der det går an), forresten?

Skrevet

jeg går ikke I kirka, men vi går hvert år på kirkegården kl 17.00 og tenner fakkel ved grava til min bestefar og tante. Åsså hører på orkesteret som spiller i kirketornet mens vi tenner. Veldig koselig! :)

Skrevet

Er i kirka hver søndag og noen dager ellers også. Men siden vi er katolikker har vi messe midt på natten på julaften. Og det blir litt vanskelig for oss.

Så vi ser heller direktesending av Midnattsmessen fra Roma på TV og drar i kirken 1 eller 2 juledag.

Kunne jo dratt til en protestantisk kirke på formiddagen på julaften, men jeg får meg bare ikke til å gjøre det.

Skrevet

Når jeg har anledning så går jeg gjerne i kirka på julaften. Kommer skikkelig i julestemning jeg da. :) Barna blir også med og syns det er stas.

Skrevet

Hos oss så er det familietradisjon å være i kirka på julaften. er sjeldent der ellers.. Vi bor nå 30 min unna kirka som vår familie er i, men vi kjører dit. Har en kirke 2 min unna her vi bor, men er liksom ikke det samme å være i den kirka. Gudstjenesten er kl 15:30 og varer en time. JEg har med unga, og gubben er hjemme og passer maten. ( maten har jeg ordnet før jeg reiste, så må bare holdes varm)..

Skrevet

Jeg er oppvokst med å gå i kirka på julaften, men har sluttet med det nå. Kommer nok aldri til å gjøre det igjen.

Men går alltid på kirkegården og tenner lys på graven til pappa, farmor og farfar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...