Gå til innhold

husregler og arbeidsoppgaver..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har selfølgelig en del uskrvende regler. men jeg og mannen snakket om å lage en slaks plakat med husregler, og oppgaver, der ungen får litt for hvert gjøremål han gjør i huset. slik at han får til lørdagsgodis, eller til noe annet han sparer til.

Noen som har et lignende system? fungerer det bra?

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg gjorde det med eldstemann en periode. Jeg satte opp en plakat med forskjellige arbeidsoppgaver, alle hadde en pris. Så krysset barnet av etterhvert som det gjorde forskjellige ting. Hver fredag regnet vi ut hvor mye barnet hadde tjent, og betalte ut lønn.

Fordelen var at det var veldig motiverende, og barnet gjorde mange av oppgavene. Og i og med at vi knyttet betalingen til jobb, forsto barnet hvorfor hvis det en uke fikk lite penger.

Ulempen -som jeg syntes var for stor- var at barnet begynte å knytte alt opp mot penger og betaling, og hvis jeg en gang spurte om barnet ville hente posten eller gå ut med søpla -oppgaver som ikke sto på betalingslista- så var svaret nei. Med mindre jeg ville betale for det.

Vi endte dermed på en ordning med faste lommepenger, og en noe uspesifisert avtale om hva de skal gjøre i huset.

Skrevet

Ja, de er det jeg også har tengt på, at vi ikke skal gjøre han avhengig av å få penger.

men nå er han bare 3 år, så det går enda bra å belønne han med feks. klistermerkert! Så det kan hende det blir det. Når han har fått 10 klistermerker, så får han en ting eller en opplevelse :)

Skrevet

Vi har fordelt oppgaver til alle i huset og det fungerer ganske greit. Jeg har mine ting, min mann sine og ungene har sine ting. Vi har ting som må gjøres hver dag, hvertfall sjekkes om det må gjøres hver dag. Gjør de disse tingene hver dag får de sine ukepenger hver søndag. Vi har også skrivd en lang liste med andre ting de kan gjøre om de vil tjene seg mere penger, dette får de ekstra betaling for.

Før har ungene krysset av når de har gjort ting men nå har vi måtte ta over den jobben, for de har fusket litt. En unge har stryki vekk osv.

14åring: bære tøy fra vaskerom og legge i klesskap til alle. Støvsuge stua.

10åring: Rydde gangene (legge sko i skobokser, henge opp tøy som ligger slengt, ) Støvsuge gangene. Ta ut søppel.

8åring: Rydde ut av vaskemaskinen (den går to ganger om dagen som regel, så hun har nesten mest jobb. Flink til å sette inn det skittene som står på benken om vaskemaskinen har stått på)

6åring: Rydde badet. Ta inn ved.

Utover dette så skal ungene rydde rommet sitt, dette får de ikke penger for. Men slurver de veldig med rommene sine trekker vi de litt i ukepenger.

Det har blitt mye mer ryddig i huset etter vi begynte med dette. De skjønte at de må rydde etter seg, ikke slenge fra seg ting over alt for da får de mer å gjøre etterpå. Slenger de fra seg ting i gangen er det ikke meg som klager og maser lenger, men 10åringen som kommer med pekefingeren. Det er vist mer effektivt. 6åringen som bærer ved ville ha det som jobb selv. Alle har vært med på å finne noe de kunne tenke seg, så det er ikke ting de bare har fått kastet etter seg.

Vi har en black bord i gangen som vi har rutet opp med prittusj. Der har vi en rute for hver av oppgavene de skal, skrivd hva det er så det bare er å krysse av at de har gjort. Også en ekstra rute der vi skriver pengesummen for det de har gjort ekstra.

Det fungerer veldig bra. De har sluttet å mase om penger, for de vet de må jobbe for å få. De har blitt veldig flinke til å spare seg opp penger til å kjøpe seg ting de ønsker seg. Og det igjen gjør at de setter mer pris på tingene de kjøper seg.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

ja, det er et av håpene jeg har, at det skal bli mye mer ryddig og strukturert her hjemme, hvis vi lager en slik liste.

det er vel bare å prøve :)

Gjest cunning stunts
Skrevet

La de fleste normaloppgavene være ubetalte og selvfølgelige, men lag et system for større ting som kan være motiverende om barnet vil tjene litt penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...