Gå til innhold

Husleieøkning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte en bolig i 2005 og ”arvet” leieboere. Vi har ila disse årene fått et godt forhold til de som bor i sokkeetasjen. Vi vet at de har hatt lav husleie, men pga at vi kjenner de godt har det vært vanskelig å sette opp husleien. Jeg har tenkt på det i flere år at vi burde sette opp husleien da den er ganske lav sammenlignet med andre leiligheter i området. Jeg har sett på husleieloven og ser at vi kan sette opp husleien tilsvarende økning i KPI indeksen med en måneds varsel. Jeg har nå tenkt at vi skal øke husleien fra neste år. KPI økningen for disse årene vil tilsvare en husleieøkning på nesten 1000kr. Hvordan hadde du reagert om du hadde fått en husleieøkning på 1000kr per mnd. Merk: det har ikke vært noen økning på minst 7år, du har hatt en billig husleie disse årene og med denne økningen vil også husleien være ganske rimelig, men litt nærmere det som er normalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er som du sier at de ligger såpass mye under andre leiligheter i området hadde jeg som leietager forstått det.

Men jeg synes du skal gi mer enn 1 mnd varsel når det er snakk om såpass mye i måneden. La de forberede seg, evt si opp leiligheten om de synes det blir for dyrt. Ville sendt et saklig brev hvor dere forklarer det samme som dere forklarer her og gitt de f.eks 3-4 mnd varsel.

Skrevet

Det bør ikke være noe prob.. MEN er du en grei utleier.. så tar du kontakt med dem nå.. og forklarer situasjonen... og du vil raskt finne ut om de vil slite økonomisk om du setter opp.. Trenger dere så mye som 1000 kr ekstra selv? Eller hadde det holdt med f.eks 500? Er dere villige til å miste gode leieboere for 500 kr? Mange spørsmål man kan stille seg! =)

Skrevet

Det er nok ikke urimelig dersom det er gjengs, men du har misforstått reglene. Du kan ikke komme nå å heve for alle årene. Du kan ta siste års KPI og øke nå (med en måneds varsel), neste år kan du ta neste års KPI og heve igjen. Du kan kun øke en gang pr. år. De årene du har valgt å ikke øke, er tapt. Dessverre for dere.

MEN, det er noe som heter å justere til gjengs leie. Disse reglene kan jeg ikke, men undersøkt dette før dere gjør noe.

Evt. ville nok jeg akseptert en husleieøkning dersom jeg følte den var rimelig. Men da ville jeg forventet at huseier snakket til meg litt ordentlig, forklarte at økonomien deres krevde noen grep og at de ikke så noe annet valg. Er huseier litt ydmyk er sjelden leiere så vanskelige :)

Skrevet

Det spørs hvor mye husleien er fra før om leietakeren klarer å betjene 1000kr ekstra.

Som nevnt, gi dem mer enn en måned til å forberede seg på dette.

Skrevet

Gode innspill her. Tusen takk! Som sagt har jeg tenkt lenge på at husleien bør økes da den er "altfor" billig, men jeg har syntes det har vært vanskelig siden vi kjenner dem. Jeg skal snakke med dem og se om vi kan bli enige om en husleie som begge parter er fornøyd med.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...