Gå til innhold


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Signerer 13.06. Det er en ganske vanlig ting å foreslå. Hos oss er alle inneforstått med at gaver går til barna, men vi gir kun til barn i nærmeste familie som vi kjenner. No problem.

 

Her hjemme får jeg og mannen julegave av hverandre, så ungene får med seg at vi får noe også - fra noen vi er glade i. Det er ikke mengden det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper ikke gaver til verken venner eller deres barn, dette er vi enige om. Det er så mye å bruke penger på i jula uansett, og barna får mer enn nok fra familien. Vi samles heller store og små og koser oss masse en dag i romjula.

 

Om noen sier de ikke vil vi skal kjøpe gaver til hverandre, så må man jo bare respektere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for dem som har stor familie, at de kan kutte ut voksengavene. Men å sitte i stort selskap hos svigers som er STOR familie, mens i min familie er det kun jeg og barna, kan det bli slik at jeg er den eneste voksne som ikke får gave. Lite trivelig å sitte der og være den eneste som ikke får åpnet en pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men vi viser at vi bryr oss om hverandre ved å være sammen, dele høytiden sammen, stemningen, gå turer, spille spill, se juleprogrammer, ha tid sammen som man vanligvis ikke har, og ikke minst SIER til hverandre at vi er glad i de. Det er ikke gavene som er hovedfokuset hos oss i julen, og jeg trenger ikke gaver for å vite at familien bryr seg, og det er jeg jammen glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du ikke av mannen din? her gir vi kjærestegave til hverandre selv om vi ikke gir søsken. kan du ikke evt gi til andre voksne venner?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan ikke du og mannen bli enige om å gi hverandre da? Det kan da ikke være noe problem?:) Her er det uansett bare mannens og venners gaver jeg gleder meg mest til å få fordi de kjøper noe jeg har lyst på. Så at vi søsken har sluttet å gi til hverandre er helt ok, har alltid pleid å gi hverandre nytteting, og det er jo fint det, men nå som vi er voksne så kjøper vi oss det vi trenger selv.

 

Hva med å gi til svigerfamilien da? Ettersom du sier at de får gaver så gir de til hverandre? Høres jo rart ut at de ikke inkluderer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sur om noen spør, jeg blir skuffet. Det er ikke det samme.

Selvfølgelig betr gavene noe i frhold til å vise at man er glade i hverandre. Det er ikke den eneste måten å vise det på, men en måte. Jeg liker å åpne gaver på julaften og tenke at "denne plukket tante Berit ut til meg" og "Tenk at Emma tok seg bryet med gave i år også selv om vi ikke har sett hverandre på lenge".

 

Når folk sier at det er mye styr eller at det blir for dyrt når de samme år har brukt 5000,- på en veske så vet jeg at de ikke prioriterer meg spessielt høyt. Det er det det går på for de fleste. Gavene trenger ikke være dyre, men jeg liker symbolverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn i en familie hvor de hadde bestemt å kutte gavene til de voksne og bare gi til barna. Forsåvidt greit, men det var litt underlig på juleaften hvor barna pakket opp pakke etter pakke og min mann kun fikk pakke fra meg. For meg var dette veldig rart iallefall. Neste år skjønt jeg tegningen og sørget for at det var litt flere pakker fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg er utrolig dårlig av svigerfamilien din og spesielt mannen din om de så mye som et år har sett at du ikke får gave og ikke kjøpe en liten hilsen til deg.

 

Jeg hadde helt klart kjøpt en hilsen til deg om jeg var der.

 

Får svært lite gaver selv og er ferdig med mine lenge før alle andre da vi har reglen at vi pakker opp en gave hver på rundgang.

Det er litt trist når man har pakket opp sine 5 å sitte der og se at alle andre åpner pakke på pakke.Jeg har ikke problemer med at det er sånn før og etter men akkurat når man sitter der er det trist.

Så å sitte å se alle andre pakke opp å være den eneste som ikke får må være kjempetrist jeg tenker at du sikkert ikke føler at noen bryr seg stort der og da.

Så hvis mannen din vet at det er slik og ikke kjøper en liten ting til deg ihvertfall syntes jeg han er direkte slem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er trist å kutte ut gaver til de voksne!

 

Nå er ikke vi så stor familie da, så det spiller sikkert inn. Jeg har bare ett søsken, og min mann har ingen. Jeg synes det er koselig å kjøpe gaver til min bror og svigerinne, mine foreldre og besteforeldre. Og til og med til svigermor!

 

Min tante (min mors søster) foreslo for noen år siden at de skulle kutte ut pakker seg imellom og til barna (altså oss og mine kusiner). Min mor sa selvfølgelig at det var greit, men jeg vet at hun innerst inne synes det er trist. Hun har bare en søster og ingen foreldre igjen. Og da å oppdage at den eneste søsteren synes det var så slitsomt å stressende å jøpe en julegave til henne, var nok litt sårt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å foreslå det samme for min bror.

Vi har tre barn hver, og jeg syntes det er mye gøyere å bruke penger på nieser og nevø istede for å leite meg ihjel etter hva jeg skal kjøpe til brutter og kone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er singel og venter mitt første barn etter sommeren. I flere år har mine brødre mast om at de vil slutte å gi julegaver til voksne. Og det synes jeg er så trist, da vil jeg faktisk ikke få en eneste julegave på julaften da, siden jeg ikke har mann og barn som gir til meg.

Jeg synes det er koselig med julegaver selv om jeg er voksen jeg.

Må legge til at jeg er den som har absolutt dårligst råd av oss alle sammen og. Problemet er at jeg har familie som ikke er fornøyd uansett hva de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venninner som er alene, noen er enebarn og uten foreldre, noen er alenemødre o.l. De får ikke flust med gaver i jula. Selv om de skulle foreslå å kutte hverandre ut pga økonomi ville jeg ikke gjort det, men heller ønsket meg et "gavekort" på en kake eller lignende fra dem. Jeg er svært glad i mine venner og gleder meg til å dele "funn" med dem til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at dette henger mye sammen med hvor mange man er, her er vi 4 søsken på hver side der alle har familier/barn, det blir ærlig talt litt mye, hadde jeg bare hatt et søsken hadde jeg kanskje tenkt anderledes. men med 14 tantebarn så blir det veldig mye å skulle kjøpe til de voksne også, og føler heller ikke at man bare kan droppe noen, blir alle eller ingen for å ha det likt.skal jo også gi til eget barn, mann, besteforeldre så blir fort mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det er vansklig å reversere dette og begynne med gaver til de voksne igjen. Om noen år mister du kansje foreldrene og svigerforeldrene dine. Nieser og nevøer vokser opp og har lært at voksne ikke sal ha gaver. Da kan det bli ganske tomt under treet hos dere. Hvis du tror det blir greit gjør det jo ikke noe, men mange synes det blir veldig stusselig.

 

Mine svigerforeldre syntes det var mye mas med julegaver tidligere. De avtalte derfor å droppe gaver til voksne i familien og venner. Nå har barna vokst opp og flytett ut og foreldrene deres er døde. Nå får de en gave i året. Det er fra oss. Det synes de er så ensomt at de ikke orker å feire jul lengre men rømmer til utlandt. "Det er ingen som bryr seg om dem" som de sier. Det er totalt selvforskylt. De har ikke passet på å pleie vennene og familien sin tidligere. Da kan de ikke forvente noe nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å herrejesus, hvis det står så dårlig til at man må "rømme til utlandet" fordi man ikke får en gave så får det bare være sånn. Snakk om at DE har vokst opp med at det eneste som betyr noe i julen er gaver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...